Kiedy spotykamy się z kimś pierwszy raz, zazwyczaj zależy nam, by wypaść jak najlepiej. Bywa tak, że zjada nas stres. Niestety pierwsze wrażenie łatwo jest zepsuć, a skutki tego mogą okazać się wyjątkowo dotkliwe, zwłaszcza w środowisku zawodowym. Celeste Headlee, ekspertka od mowy ciała i autorka bestsellerowych książek o skutecznej komunikacji, wskazuje błędy, których lepiej wystrzegać się na pierwszym spotkaniu z osobami, na których opinii nam zależy.
Headlee opisała je w artykule opublikowanym w serwisie CNBC Make It. Co radzi osoba, która przez wiele lat - jako dziennikarka i specjalistka od wystąpień publicznych - badała zasady skutecznej komunikacji?
Mowa ciała, nasz ton głosu czy umiejętność słuchania wpływają na to, w jaki sposób inni zaczynają o nas myśleć – tłumaczy ekspertka.
O czym należy w takim razie pamiętać, by dobrze wypaść na pierwszym spotkaniu? Headlee opisuje cztery zachowania, które mogą zaprzepaścić nasze szanse w tej kwestii.
Skupianie się tylko na sobie
Jednym z najczęstszych błędów, jaki część z nas popełnia na pierwszych spotkaniach, jest mówienie jak najwięcej o sobie. Skupiamy się na tym tak bardzo, że zaczynamy ignorować naszego rozmówcę - zauważa ekspertka. I choć jest to zrozumiałe, bo przecież chcemy przedstawić się w możliwie najlepszym świetle, może wywołać to efekt odwrotny do zamierzonego.
Headlee wspomina, że zdarzały się jej sytuacje, gdy ludzie niepoprawnie wypowiadali jej imię lub zadawali pytania, na które udzieliła już odpowiedzi. Wynikało to z ich braku zaangażowania.
Najlepsi rozmówcy starają się wysłuchać tego, co ma do powiedzenia druga strona i zaangażować się w rozmowę, zamiast skupiać całą uwagę na sobie - przekonuje autorka.
Bycie zabawnym na siłę
Humor rozluźnia napięcie i oczyszcza atmosferę, dlatego na spotkaniach warto czasem spróbować zdobyć się na jakiś mały żart. Jednak, dopóki dobrze nie poznamy drugiej osoby, nie sposób przewidzieć, czy podziela ona nasze poczucie humoru.
Dlatego w takich sytuacjach najlepiej postawić na lekki humor - jest większa szansa, że nasz żart zostanie odebrany pozytywnie - radzi ekspertka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nawiązywanie kontaktów bez wcześniejszego przygotowania
- Jeśli wybierasz się na jakieś wydarzenie i możesz z wyprzedzeniem zapoznać się z listą uczestników, zrób to i wybierz garstkę osób, z którymi będziesz chciał porozmawiać. Jednym słowem, przygotuj się do tych rozmów wcześniej, by nie polegać wyłącznie na small talku - radzi ekspertka.
Jak mądrze pokierować rozmową? Dobrym pomysłem jest np. zadawanie pytań związanych z dziedziną, w której specjalizuje się nasz rozmówca. Można też poszukać tematu, który łączyłby nasze zainteresowania z zainteresowaniami osoby, na której chcemy zrobić pozytywne wrażenie.
Zakładanie najgorszego
Gdy spotykamy się z kim po raz pierwszy, te spotkania bywają niezręczne. To normalne, że podczas nich czujemy się dość niepewnie i zdarza nam się strzelić jakąś gafę. Jeśli jednak nie narzucamy sobie zbyt wysokich oczekiwań, jest większe prawdopodobieństwo, że poradzimy sobie znacznie lepiej.
- Podejdź do tego realistycznie i myśl pozytywnie. Jeśli będziesz się dobrze bawił, jest inni chętniej podchwycą twoją energię i poczują twój entuzjazm - przekonuje Celeste Headlee.
Źródło: CNBC Make It