Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

"Jeden z największych terminali w Europie". Kończy się rozbudowa w Gdańsku

11
Podziel się:

W drugiej połowie przyszłego roku zakończy się rozbudowa terminalu kontenerowego w Gdańsku. Po ukończeniu inwestycji zdolność przeładunkowa wzrośnie z dzisiejszych 3 mln TEU do 4,5 mln TEU rocznie - powiedział PAP dyrektor generalny Baltic Hub Charles Baker. Koszt inwestycji to ok. 2 mld zł.

"Jeden z największych terminali w Europie". Kończy się rozbudowa w Gdańsku
Terminal kontenerowy Baltic Hub (East News, Karol Makurat/REPORTER)

Inwestycja ruszyła pod koniec 2022 r., a nowy terminal T3 miał osiągnąć pełną funkcjonalność w drugiej połowie 2025 r.

Pierwszy etap budowy, obejmujący przygotowanie części placów i infrastruktury do składowania kontenerów, został zakończony. W całości został wykonany oczep nabrzeża głównego wraz z belką odlądową na odcinku 717 metrów. Oba te elementy stanowią fundament, na którym będą poruszać się dźwigi nabrzeżowe typu Ship to Shore (STS) - wskazał Charles Baker.

Wyjaśnił, że nawierzchnia została ułożona na 500 metrach nabrzeża oraz w sześciu z czternastu sektorów kontenerowych, w których będą pracować półautomatyczne suwnice RMG. - Równolegle prowadzone są prace hydrotechniczne i instalacyjne, niezbędne do pełnej operacyjności infrastruktury. Zakończenie budowy planowane jest na 2025 rok - dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Cyfryzacja UE zabierze nam pracę? Eksperci wprost o celach Brukseli

Zdolność przeładunkowa

Według dyrektora, wraz z ukończeniem półautomatycznego terminalu T3 w drugiej połowie 2025 r., Baltic Hub będzie miał zdolność przeładunkową na poziomie 4,5 miliona TEU rocznie (TEU to jednostka miary odpowiadająca pojemności, używana w odniesieniu do portów i statków kontenerowych, równoważna objętości standardowego kontenera o długości 20 stóp - PAP), ponad 124 hektary placów składowych, oraz około 2,1 km głębokowodnego nabrzeża wyposażonego w najnowocześniejszy sprzęt – w tym 21 suwnic STS oraz 74 suwnice placowe (RMG i RTG).

Dodajmy do tego istniejące siedem torów kolejowych, każdy o długości 750 metrów, tworzących nowoczesną bocznicę o łącznej długości 5,25 km, oraz zautomatyzowany kompleks bram dla samochodów ciężarowych. Dzięki tym możliwościom Baltic Hub stanie się jednym z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie – wskazał dyrektor generalny Baltic Hub.

Rozmówca PAP zaznaczył, że w ramach inwestycji utworzono 36-hektarową sztuczną wyspę, a wszystkie prace pogłębiarskie zostały zakończone. - Zaawansowane prace budowlane są w toku. Tak ogromny projekt inwestycyjny może wiązać się z wyzwaniami na każdym etapie. Baltic Hub ma jednak doświadczenie w bezpiecznej realizacji gigantycznych projektów – zaznaczył Baker.

"Krajobraz się nie zmieni"

Dyrektor był pytany przez PAP również o to, jak w związku z budową T3 zmieni się krajobraz wzdłuż gdańskiej plaży oraz czy działalność terminalu będzie uciążliwa dla mieszkańców.

- Terminal T3 jest rozszerzeniem istniejącego terminalu T1 i budowany jest całkowicie na wodzie. Oznacza to, że typowy portowy charakter krajobrazu nie ulegnie zmianie, ponieważ już istnieje – stwierdził Baker.

Jak dodał, prowadzone pomiary wskazują, iż działalność terminalu nie przekroczy dopuszczalnych norm hałasu. - Naszymi celami są poszanowanie otaczającego środowiska, dialog z lokalną społecznością oraz tworzenie innowacyjnych rozwiązań, które wpływają na środowisko nie tylko w kontekście gospodarczym. Jesteśmy w stałym kontakcie z radami sąsiadujących dzielnic oraz miastem w kontekście rozwoju naszego terminalu – podkreślił.

Jego zdaniem "Baltic Hub odgrywa kluczową rolę w polskiej gospodarce na poziomie regionalnym i krajowym". - Jako wiarygodny partner biznesowy i duże przedsiębiorstwo korzystamy z usług i dostaw od tysięcy małych, średnich i dużych firm w Polsce. Nasz sukces to także ich sukces.

Koszt budowy terminalu T3 wyniesie około 2 mld zł i będzie finansowany ze środków pozyskanych od zewnętrznych kredytodawców.

Baltic Hub, który został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk, obecnie posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie. Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę czterech statków jednocześnie. W 2023 roku terminal obsłużył 2,05 miliona TEU; zatrudnia ponad 1,4 tys. osób.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(11)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
marco polo......
3 tyg. temu
Tusk nie zdążył zablokować inwestycji... W Świnoujściu zdążył, wszystko rozwalił..
Kaszub
3 tyg. temu
Wspieranie połączeń lądowego transportu "północ - południe" w ramach środkowo-europejskiego korytarza transportowego ze Świnoujścia na Adriatyk( port Rjeka) przynosi efekty. Polskie porty straciły ładunki tranzytowe do Czech, Słowacji i Austrii. Statek z Chin w Rjece jest 7 dni wcześniej niż w Gdańsku i koszty przewozu są znacznie niższe. Szczególnie Urząd Marszałkowski w Szczecinie za tym lobbował no i mamy "sukces ekonomiczny".
potozło
3 tyg. temu
Nie wierzę. Taka inwestycja w Polsce za rządów Tuska ? Co na to Niemcy ?
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Nauczyciel ZN...
3 tyg. temu
Dobrze że reżim Tuska nie zdążył zatrzymać tej inwestycji.
olo
3 tyg. temu
co z terminalem kontenerowym w Świnoujściu? Dlaczego nie rozpoczęto jego budowy?
Adam
3 tyg. temu
na rozkaz z Berlina...Tusk zlikwiduje terminal
NAJNOWSZE KOMENTARZE (11)
123
3 tyg. temu
napiszę jeszcze raz - może tym razem nie skasujecie. BRAKUJE JESZCZE W ARTYKULE ŻE DLA WSZYSTKICH KIEROWCÓW OBSŁUGUJĄCYCH TEN WSPANIAŁY OGROMNY PORT SĄ DWIE KABINY WC I JEDEN ZAGRZYBIONY PRYSZNIC - BRAWO WY....
123
3 tyg. temu
dodajcie jeszcze że są dwa kible i jeden prysznic zgrzybiony dla wszystkich kierowców - brawo wy....
potozło
3 tyg. temu
Nie wierzę. Taka inwestycja w Polsce za rządów Tuska ? Co na to Niemcy ?
edi
3 tyg. temu
A z Gdańska do Elbląga kolejowa linia kontenerowa istnieje od dawna,pytam po co przekop mierzei wiślanej? Obserwowałem nawet żaglówki przepływają rzadko bo po co.
Ekspert
3 tyg. temu
Budowa drogi z Koszalina do Gdańska sięga ślimaczy. Brakuje Pana Premiera Morawieckiego i Pana Ministra Adamczyka. Ślimaczy się również budowa dworca PKP w Koszalinie. Obecny rząd z Tuskiem nie sprawdza się.