W jednym banku konto osobiste, w drugim firmowe, w trzecim to, pod które podpięty jest kredyt hipoteczny. Do tego być może jeszcze parę innych rachunków, każdy przeznaczony do innego celu.
A w telefonie wiele różnych aplikacji i konieczność pamiętania danych do logowania. Koszmar. Ale jest sposób, by temu zaradzić.
Open banking, czyli jak Unia umożliwiła dostęp do różnych kont z jednego miejsca
Cztery lata temu, w 2019 roku, weszła w życie unijna dyrektywa PSD2 (z ang. Payment Services Directive). Wszystkie kraje Unii były zobowiązane, by się do niej dopasować.
Przepisy te umożliwiają świadczenie usług, które polegają na pozyskaniu informacji o rachunku płatniczym oraz robieniu przelewów – w jednym miejscu – z różnych kont bankowych. Co istotne – jedynie za zgodą klienta i tylko przez podmioty, które mają odpowiedni wpis do rejestru prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego.
Co to oznacza w praktyce? Najprościej mówiąc, w jednej aplikacji lub serwisie internetowym możemy mieć dostęp do kont, które mamy w różnych bankach, co ma ułatwić choćby robienie zakupów, przelewów czy innych operacji finansowych.
Choć jest to możliwe już od kilku lat, w Polsce wciąż jedynie 35,5 procent osób słyszało o prawie dotyczącym otwartej bankowości, przy czym grupą wiekową, w której jest tych osób najwięcej, jest przedział 25–34 lata – wynika z raportu Easy Check i KRD.
Jak wynika z kolei z raportu Mastercard ("Open Banking Readiness: The Future of Open Banking in Europe") Polska ma świetne warunki do rozwoju otwartej bankowości ze względu na dobrze rozwiniętą infrastrukturę bankowości internetowej i mobilnej. Dodatkowo nasze społeczeństwo szybko się cyfryzuje.
Spośród wszystkich analizowanych w raporcie państw to Polska ma największy wskaźnik liczby abonentów telefonii komórkowej na mieszkańca – aż 137 procent. Z sieci 4G korzysta zaś 83 procent Polaków.
Otwarta bankowość już tu jest
Jak skorzystać z możliwości, jakie daje otwarta bankowość?
Jedną z instytucji, które już wdrożyły u siebie unijne przepisy, jest Santander Bank Polska, który udostępnił klientom usługi open banking jeszcze w czerwcu 2020 roku.
Dzięki temu mogą oni sprawdzić w bankowości internetowej i aplikacji Santander mobile stan swoich kont w innych bankach (które tę usługę udostępniają). Mogą też robić przelewy krajowe (przelewy Elixir) z tych kont – znów, wszystko w tej samej aplikacji bankowej lub w przeglądarce na komputerze.
Korzystanie z tej usługi jest proste. Po zalogowaniu do aplikacji Santander mobile widać na pulpicie opcję "Dodaj". Wystarczy kliknąć w "Dodaj konta z innych banków", wybrać odpowiedni bank z listy, zaakceptować regulamin i wyrazić inne konieczne zgody. Następnie trzeba zalogować się do banku, w którym dany klient ma konto, które chce dodać do Santander Open i tam potwierdzić swój wybór. Dodawanie rachunku robimy jednorazowo.
Po tym zawsze, kiedy zalogujemy się do aplikacji Santander mobile, zobaczymy informacje o rachunkach z innych banków. W tej samej aplikacji można nie tylko sprawdzać saldo i historię transakcji, ale także robić przelewy.
W aplikacji Santander mobile, w ramach otwartej bankowości, dostępnych jest obecnie 9 banków – Alior Bank, Bank Millennium, BNP Paribas, Credit Agricole, ING, mBank, Nest Bank, PKO BP i Pekao S.A. Lista jest stale rozszerzana.
Zrobienie przelewu, z dodanego w ten sposób konta, wygląda właściwie tak samo jak przelew z konta w Santander Bank Polska. Jedyna różnica to wybranie odpowiedniego rachunku, z którego przelew ma zostać wysłany. Koszty takich przelewów są różne w różnych bankach, ale sama usługa Santander open w Santander Bank Polska jest bezpłatna.
Dodajmy, że klienci, którzy skorzystają z Santander Open (otwartej bankowości w Santander), mogą dodatkowo otrzymać pakiet bezpieczeństwa CyberRescue. Jest to usługa, dzięki której eksperci od cyberbezpieczeństwa udzielają pomocy klientom, gdy np. cyberprzestępcy przejęli konto w portalach społecznościowych, ktoś klientom włamał się na skrzynkę e-mail czy w inny sposób uzyskał dostęp do prywatnych danych czy haseł dostępowych.
Wystarczy aplikacja
Otwarta bankowość doskonale wpisuje się w ideę rozwijania bankowości mobilnej, którą konsekwentnie realizuje Santander Bank Polska.
Oprócz tego, że ułatwia klientom dostęp do kont w innych bankach to z aplikacją Santander mobile, można płacić BLIKIEM, czy to w sklepach internetowych, czy w stacjonarnych, a nawet wypłacać pieniądze z bankomatów - bez kosztów i bez karty. W samej aplikacji można też zrobić przelew na numer telefonu.
W tej samej aplikacji można też skorzystać z całej gamy usług dodatkowych. Można np., zamówić taksówkę lub zapłacić za parkowanie albo bilet komunikacji miejskiej. Nie trzeba więc szukać drobnych. Można też… kupić kwiaty
Mobilna aplikacja Santandera to też dostęp do kantoru. Wystarczy smartfon i konto walutowe, by wymienić walutę w każdej chwili, 24 godziny na dobę.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Korzystanie z aplikacji bankowej może okazać się bezpieczniejsze niż korzystanie z bankowości przez przeglądarkę internetową, gdyż logujemy się do niej odciskiem palca lub rozpoznawaniem twarzy. Dla tych, którzy lubią jednak bankować przez internet z wykorzystaniem komputera, aplikacja mobilna może pomóc zwiększyć bezpieczeństwo naszych pieniędzy.
To za jej pomocą autoryzujemy każdą bankową transakcję, wcześniej ustalonym przez nas PIN-em. Jest to znacznie wygodniejsze niż kody jednorazowe wysyłane przez SMS.
Przejście do bankowości mobilnej to przejście do bankowości wygodnej i prostej.
W Santander mobile jest wiele przydatnych funkcji – od dostępu do konta w innych bankach i robienia z nich przelewów, przez wymianę walut, płatności zbliżeniowe, do informacji o aktualnych ofertach i kontaktu z bankiem.
Nic dziwnego, że popularność tej formy bankowania szybko rośnie. Według Pulsu Biznesu w ostatnim kwartale ubiegłego roku klienci polskich banków wykonali w ten sposób ponad 572 miliony transakcji. A z mobilnych aplikacji bankowych korzysta już 20,8 mln użytkowników.
Krzysztof Mirończuk
Partner artykułu: Santander Bank Polska
W ramach usługi inicjowania transakcji płatniczej (PIS) możesz zainicjować przelew zwykły w PLN (Elixir). Twój przelew trafi do odbiorcy według zasad, które obowiązują w banku źródłowym dla dodanego konta. Nie zrealizujesz przelewu z datą przyszłą. Za wykonanie transakcji w ramach usługi PIS, bank źródłowy dla dodanego konta może pobrać opłatę zgodnie ze swoją taryfą opłat i prowizji. Podmiotem świadczącym usługę CyberRescue jest CyberRescue Sp. Z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Modlińska 129/U10, 03-186 Warszawa, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m. st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział GOSPODARCZY Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000767083, NIP 5242880817 oraz numer REGON 382315147. Organizatorem promocji Otwarta bankowość z pakietem bezpieczeństwa jest Santander Bank Polska S.A. Promocja trwa do 23 czerwca 2023 r., a jej regulamin jest dostępny w naszych placówkach i na Santander.pl Santander mobile i Santander internet są usługami bankowości elektronicznej. Konto to rachunek płatniczy. Przelew to polecenie przelewu. Wyjaśnienia pojęć i definicji dotyczących usług reprezentatywnych powiązanych z rachunkiem płatniczym objętych tym materiałem na santander.pl/PAD oraz w placówkach banku. Szczegóły oferty, informacje o opłatach, prowizjach dostępne są na stronie santander.pl oraz pod numerem 1 9999 (opłata zgodna z taryfą danego operatora). Stan na 29.05.2023 r.
Płatna współpraca z Santander Bank Polska