O tym, że zmieniona zostaje rada nadzorcza Polskich Portów Lotniczych, a dotychczasowy prezes będzie odwołany, money.pl informował jako pierwszy. Oficjalna decyzja zapadła wczesnym popołudniem w czwartek, 29 lutego.
Odwołani zostali Stanisław Wojtera oraz Witold Janiszewski. W składzie zarządu pozostała Monika Niewczas. Do pełnienia obowiązków prezesa oddelegowany został przewodniczący rady nadzorczej Łukasz Chaberski. Podjęto też uchwałę ws. wszczęcia postępowania na stanowiska prezesa i członka zarządu PPL.
Już w środę, 28 lutego, zmienił się skład rady nadzorczej Polskich Portów Lotniczych - z jej składu odwołani zostali Patryk Felmet i Filip Żelazny. Pozostali zaś Łukasz Chaberski, Cezary Wieński i Iwona Nowak. Powołana do rady nadzorczej została Iwona Zalewska-Malesa, która dzień wcześniej otrzymała pozytywną opinię Rady ds. spółek Skarbu Państwa. To kolejna osoba związana z biurem pełnomocnika ds. CPK, wcześniej pracująca w departamencie lotnictwa w Ministerstwie Infrastruktury.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Stanisław Wojtera odchodzi. Trzęsienie ziemi PPL
Stanisław Wojtera został prezesem PPL w październiku 2020 r., gdy zastąpił na tym stanowisku Mariusza Szpikowskiego. Wojtera był założycielem Stowarzyszenia KoLiber, stał na czele Unii Polityki Realnej, był warszawskim radnym PiS oraz rzecznikiem TVP. Od 2013 r. jest związany zawodowo z przemysłem lotniczo-obronnym, w tym Polskim Holdingiem Obronnym i PZL-Świdnik.
Polskie Porty Lotnicze to jedna z największych spółek państwowych w sektorze lotnictwa cywilnego w Polsce. PPL zarządza Lotniskiem Chopina, największym portem lotniczym w kraju, a także lotniskami w Radomiu i Zielonej Górze. Spółka ma udziały w większości lotnisk regionalnych w Polsce. Po przejęciu przez Centralny Port Komunikacyjny tworzy grupę kapitałową wraz z CPK. To właśnie CPK jest dziś jedynym akcjonariuszem PPL.
Państwowe spółki w lotnictwie. Miotła kadrowa
W połowie stycznia wymieniona została rada nadzorcza w Centralnym Porcie Komunikacyjnym, odwołano dwie z trzech osób zasiadających w zarządzie, w tym prezesa Mikołaja Wilda. Pełniącym obowiązki prezesa spółki CPK został dr Filip Czernicki, przewodniczący nowej rady nadzorczej. To zarządu spółki na początku lutego powołany został Dariusz Kuś, były wieloletni prezes lotniska we Wrocławiu. Typowano go jako jednego z kandydatów do pokierowania CPK lub Polskimi Portami Lotniczymi w roli prezesa.
Dotychczas nowa władza nie zaprowadziła swoich porządków w Polskiej Grupie Lotniczej (PGL), która jest właścicielem m.in. Polskich Linii Lotniczych LOT.
- Nie każdy prezes musi stracić swoje stanowisko, jeżeli przemawiają za nim kompetencja i doświadczenie - mówił money.pl Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, pytany kilka tygodni temu o kolejne zmiany kadrowe w lotniczych spółkach.
Z naszych informacji wynika, że na takie podejście liczy Michał Fijoł, który od czerwca 2023 r. kieruje Polskimi Liniami Lotniczymi LOT i Polską Grupą Lotniczą, po tym, jak odwołano Rafała Milczarskiego. Nie ma ponadto łatki "pisowca". Pojawia się też inna hipoteza: w razie odwołania ze stanowiska, mógłby wystartować w konkursie, a wówczas nie można wykluczyć, że by go wygrał.
Według mec. Krzysztofa Łyszyka, partnera LWW Łyszyk Wesołowski i Wspólnicy, tempo ewentualnych zmian w LOT może być wolniejsze również z innego powodu. Bo o ile Centralny Port Komunikacyjny i PPL podlegają pełnomocnikowi ds. CPK ulokowanemu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, to nadzór nad Polską Grupą Lotnicza i LOT sprawuje minister aktywów państwowych Borys Budka.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl