Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|

"Jest megalomański". Doradca Tuska o projekcie CPK

88
Podziel się:

Przeprowadzimy bardzo szczegółowy audyt - podkreślił Andrzej Domański, doradca gospodarczy Donalda Tuska i twórca programu ekonomicznego PO, odnosząc się do Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK). Stwierdził, że jego zdaniem projekt "jest megalomański".

"Jest megalomański". Doradca Tuska o projekcie CPK
Koalicja Obywatelska i Donald Tusk wielokrotnie krytykowali projekt CPK (East News, Foster+Partners, Oleg Marusic REPORTER)

Centralny Port Komunikacyjny to jedna z megainwestycji PiS, która po wyborach parlamentarnych stanęła pod znakiem zapytania. Opozycja już w kampanii wyborczej zapowiadała, że ją zatrzyma.

- Przeprowadzimy bardzo szczegółowy audyt, zobaczymy na ile takie rozwiązanie jest Polsce potrzebne. Będzie też audyt wszelkich wydatków poniesionych wcześniej - powiedział Domański w Polsat News.

Wieczorem prezydent Andrzej Duda ma wygłosić orędzie i wskazać kandydata na premiera. Koalicja Obywatelska, Trzecia Droga i Nowa Lewica liczą, że misję tę głowa państwa powierzy Donaldowi Tuskowi. Opozycja w wyborach zdobyła łącznie 248 mandatów, podczas gdy Prawo i Sprawiedliwość 194.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zaorają projekt CPK? "Pisowska megalomania"

Zatrzymają CPK? To jedna z obietnic wyborczych Koalicji Obywatelskiej

Audyt Centralnego Portu Komunikacyjnego to jeden ze "100 konkretów na 100 dni", czyli programu wyborczego Koalicji Obywatelskiej. W 2017 r. PiS zdecydował o budowie wielkiego lotniska w Baranowie i blisko 2 tys. linii kolejowych, tzw. szprych, które mają do niego prowadzić.

- Najpierw audyt wszelkich wydatków poniesionych wcześniej i wraz z ekspertami podejmiemy decyzję dotyczącą potężnego projektu, wpisującego się w megalomańskie podejście PiS-u do gospodarki - dodał doradca Donalda Tuska.

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać na obszarze około 3 tys. ha. W początkowym etapie działalności ma mieć dwa równoległe pasy startowe i być gotowy do obsługi nawet 40 mln pasażerów rocznie. PiS podtrzymuje, że zgodnie z pierwotnym harmonogramem, budowa lotniska w Baranowie dobiegnie końca pod koniec 2027 r. Pierwsze samoloty mają wystartować w 2028 r.

Harmonogram ten był kwestionowany przez ekspertów i analityków rynku. W wątpliwość podawał go też Piotr Malepszak, były prezes spółki CPK. - Trzymanie się 2027 i 2028 r. jest ogłupianiem Polaków. Skończmy z mówieniem o CPK w kontekście przywracania godności krajowi i wstawania z kolan - mówił w wywiadzie dla money.pl.

Nie wiadomo jeszcze, co przyszły opozycyjny rząd zrobiłby z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jest megalomański, w mojej ocenie tak wielki port lotniczy w Polsce nie jest potrzebny. Ale konieczny jest audyt, opinie ekspertów, transparentna dyskusja na temat CPK i dopiero później decyzja - skwitował Domański.

Budowa CPK ruszyła?

Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, przekonywał, że pierwsze prace na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego już się rozpoczęły. Spółka jednak dopiero w listopadzie wystąpiła o decyzję lokalizacyjną, która będzie podstawą do ubiegania się o pozwolenie na budowę. Ogłoszono już wybór inwestora strategicznego i mniejszościowego udziałowca przyszłego portu lotniczego.

O konieczności zatrzymania i weryfikacji założeń oraz planów CPK mówił też Sebastian Mikosz, były prezes LOT-u. - Musimy wrócić do dyskusji o Centralnym Porcie Lotniczym, a nie o CPK. Bo tym, co jest potrzebne, jest duże lotnisko przesiadkowe o przepustowości 30-35 mln pasażerów rocznie. Odłożyłbym na bok wielki program kolejowych "szprych", bo dla lotnictwa nie ma potrzeby, aby z całej Polski pociągi zwoziły pasażerów do nowego lotniska - stwierdził w rozmowie z money.pl Mikosz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(88)
WYRÓŻNIONE
dgen
rok temu
Pan Domański celowo sprowadza CPK do kolejnego lotniska z którego nikt nie będzie latał. Pan Domański celowo pomija temat tzw. cargo. Ostrożne szacunki mówią, że na budowie CPK polski budżet z samego cła i VATu do 2060 roku zarobi 200 mld złotych. A skoro tak, to o 200 mld mniej zarobią Niemcy. Obecnie ponad 60 proc. lotniczego cargo do Polski jest clone w Niemczech.
Kaszub
rok temu
Pan doradca Tuska ma mini megalomańską małą wyobraźnię. Jak budowano port w Gdyni też byli doradcy, którzy widzieli megalomanię a nie przyszłość.
Rafał T kocha...
rok temu
Przecież jest lotnisko w Berlinie. W Polsce wystarczy dworzec dla busów.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (88)
Prywaciarz
4 miesiące temu
Za to powinien stanąć przed trybunałem stanu, na niego nie można już patrzeć
cos OKROPNEGO...
rok temu
NIE mozna wprost ZROZUMIEC prostego FAKTU podstawowego ....Jakiego ?? Dlaczego CPK uwaza sie z a cos wspanialego...??? To jest klamstwo--tak formulowac celowosc tego projetktu !!!---- a nie zadna jego pochwala !!!.. TO ""'COS """urodzilo sie poprzez ""pstryknioecie z palca--pstryk """ i juz mam pomysl --nie wazne z a ile pieniedzy panstwowych wybudowany,....!!! Przeciez to bylo KREDO tej wladzy ...to kredo 1 ego czlowieka tej BYLEJ na szczescie KTORY na sile ZARZADAL budowy tego portu CPK --Ludzie ! Czy JUZ zapomnieliscie o czyj e wyczyny w tej kwestii chodzilo ....??? Idac dalej po tresi w/w artykulu ...TRZEBA zastanowic sie nad nastepna b. WAZNA sentencja pana Klimczaka --NIE wolno tego projektu likwidowac ...!!!! ???Czyzby ...a kto tak sadzi i na jakiej podstawie ekonomiczno-finansowej ... woparciu w ydatlki buzdetowe --przeciez ---do licha ciezkiego ...!!!!! Co to znaczy wg tego pana klimczaka ---forkmulka slowna ---bo to bedzie strata finansowa bardzo duza....Hmm....no sek w tym wlasnie z e glupota nieprzemyslanych decyzji --POMINELA ten fakt pojecia ___strata dla panstwa z e ta inwestycja gdy ta inwestycja bedzie zatrzymana w procesie JEJ tworzenia .Alez tak..... bedzie to strata z a ktora KONKRETNA OSOBA --z bylego NIErzadu ---nieopdpowiedzialna za wydatki finansowe panstwa powinna odpowiadac sadownie !!!! KTOS bedzie musial poniesc odpoweiwidzialnosc najskuteczniej KARNA -- a nie bylejakies milosierne litosci ---!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!CO sie w tym panstwie wyprawia --gdy chodzi o udowodnienie BLEDU ktory z a chwile zacznie sie udawac ZE to nie byl blad ...??? A il e moze kosztowac rozbudowa Portu CHOPINA -np 3 pasy dlugie dodatkowe ........ 2 terminale dodatk.... siec polacz kolej.,..i metra i .... 2 hotele i 1 centrum handlowe...i maly szpitalny oddzial RATUNKOWY ....To wszystko razem wziete ile bedzie kosztowac w porownaniu do kosztow obecnych TEGO nowego """monstrum lotniczego .""""...???? Pasy startowe NOWE np . powinny byc tak zbudowane by byly nad autostradami gdy to byloby konieczne !!!!!!!!!!! Czy ktos z p i s --NIEUDACZNKOW gospod-finans. do n-tej potegi ....!!!!!!!!!zrobil WTEDY takie studium kosztowo-inwestycyjne dla obu tych wielkosci .....?? W PL anie Zagraniaca w ciszy i spokoju -- i bez blyskow jupiterow ....!!!!?????? Z pewnoscia NIE ---bo byl cymbalem i polglowkiem by to przemyslec.. i wykonac ...By zaoszcesdzi c pieniadz e buzdetowe panstwa PL ......A TERAZ jawic sie ma to ""monstrum lotnicze "" jako co ....??? JAKO co ...panie Klimczak do licha ciezkiego ....????
POLAK
rok temu
Najlepiej wszystko rozwalić i puścić Polskę z torbami
nuka
rok temu
Ręce opadają....dla ludzi, dla których przyklejenie szyby w drzwiach taśmą klejącą to niezwykłe wyzwanie intelektualne i powód do szacunku i uwielbienia....takie inwestycje, jak budowa CPK to.... megalomania...czemu nas to nie dziwi ? Przecież to ludzie bez polotu i bez wizji.....
nuka
rok temu
*megalomański* ? a ty człowieku krótkowzroczny...Aby rozwijać kraj , trzeba to robić z rozmachem a nie dbać wyłącznie o *ciepłą wodę w kranie*...no chyba że to dla kogoś *problem*, kogoś, kto boi się o własne interesy i pozycję w Europie.
...
Następna strona