Alexandr Wang nie ukończył studiów. Gdy miał 19 lat, przerwał naukę na prestiżowej uczelni Massachusetts Institute of Technology. Teraz jego firma Scale AI z siedzibą w San Francisco pracuje m.in. dla amerykańskich sił zbrojnych. Scale AI podpisała już trzy kontrakty o wartości do 110 mln dol., w ramach których firma ma dostarczyć rozwiązania pomocne przy stosowaniu sztucznej inteligencji — informuje amerykański Forbes.
Już po pierwszym roku studiów Wang założył wraz z Lucy Guo firmę Scale.
Powiedziałem rodzicom, że to będzie tylko moja praca na lato. Oczywiście nigdy nie wróciłem do szkoły - opowiada Wang na łamach "Forbesa".
Wartość Scale AI szacuje się na 7,3 mld dol. Wang ma w niej 15 proc. udziałów, które są warte miliard dolarów, co czyni go najmłodszym na świecie samodzielnie zarabiającym miliarderem. Tuż za Wangiem jest Pedro Franceschi, Brazylijczyk, współzałożyciel firmy Brex zajmującej się kartami kredytowymi.
To było mu pisane
Alexandr Wang dorastał przy znajdującym się w Nowym Meksyku Los Alamos National Lab, ściśle tajnym ośrodku, w którym podczas II wojny światowej Stany Zjednoczone skonstruowały pierwszą bombę atomową.
Rodzice najmłodszego miliardera byli fizykami. Oni także pracowali nad projektami zbrojeniowymi dla wojska. Jeszcze jako dziecko Wang startował w krajowych konkursach matematycznych i kodowania. W szóstej klasie zgłosił się do swojego pierwszego krajowego konkursu matematycznego - chciał wygrać darmową wycieczkę do Disney World. Konkursu nie wygrał, ale na wycieczkę i tak pojechał. W wieku 17 lat pracował już na pełen etat, zajmując się kodowaniem w serwisie Quora, gdzie poznał współzałożycielkę firmy Scale Lucy Guo.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kluczem zdobycie informacji
Dzięki wykorzystaniu technologii firmy Scale AI możliwe jest przeanalizowanie w krótkim czasie zdjęć satelitarnych. Można m.in. określić, jak duże szkody wyrządzają rosyjskie bomby w Ukrainie.
Technologia Scale AI jest przydatna także poza wojskiem. Z jej usług korzysta już ponad 300 firm, w tym General Motors i Flexport. Najważniejszym celem, jaki postawili przed sobą Wang i Guo, była możliwość "wydobycia złota" z rzeki nieprzetworzonych informacji, np. milionów dokumentów przewozowych w przypadku firm z branży logistycznej lub nieprzetworzonych nagrań z samojeżdżących samochodów.
Każda branża korzysta z ogromnych ilości danych. My chcemy pomóc uwolnić potencjał tych danych - dodaje Wang.