Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Magda Żugier
|
aktualizacja

Chcą zakończyć przekop Mierzei Wiślnej. Ogłoszono nowy przetarg

52
Podziel się:

Ministerstwo infrastruktury ogłosiło nowy przetarg na pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu. Dzięki inwestycji kanał przez Mierzeję Wiślaną ma stać się w pełni funkcjonalny, umożliwiając żeglugę większym statkom. Prace obejmą pogłębienie ostatniego odcinka rzeki Elbląg i budowę infrastruktury nawigacyjnej.

Chcą zakończyć przekop Mierzei Wiślnej. Ogłoszono nowy przetarg
Jest nowy przetarg. Inwestycja ma zakończyć przekop Mierzei Wiślanej (East News, Przemek Swiderski/REPORTER)

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że ogłoszono nowy przetarg na pogłębienie ostatniego odcinka drogi wodnej prowadzącej do portu w Elblągu. Podkreślił, że celem inwestycji jest pełne wykorzystanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną, który obecnie służy głównie żegludze rekreacyjnej. "Dzięki naszym działaniom przekop, na który wydano blisko 2 miliardy zł, stanie się wreszcie użyteczny" – napisał Marchewka w mediach społecznościowych.

Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu

Przetarg został unieważniony w poprzednim podejściu, ponieważ nadesłane oferty nie spełniały założeń budżetowych. Wiceminister zaznaczył jednak, że "nie było to wynikiem rezygnacji z inwestycji, lecz koniecznością dostosowania założeń finansowych". Nowa procedura przetargowa będzie realizowana w tzw. trybie unijnym.

W ramach inwestycji zaplanowano pogłębienie ostatnich 900 metrów rzeki Elbląg, co umożliwi wpływanie statków towarowych o długości do 100 m. - Nasi poprzednicy nie potrafili tego zrobić – podkreślił Marchewka, odnosząc się do wcześniejszych opóźnień w realizacji projektu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudował ogromny biznes. "Sami sobie robimy krzywdę"

Urząd Morski w Gdyni, który odpowiada za inwestycję, informował, że dokumentacja projektowa i analizy nawigacyjne są w toku. Zgodnie z planem, tor wodny będzie miał 36 m szerokości i 5 m głębokości. Prace obejmą również umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.

Przypomnijmy, że we wtorek Urząd Morski w Gdyni poinformował o unieważnieniu przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.

"Przyczyną jest zamieszczenie ogłoszenia w niewłaściwym publikatorze oraz wątpliwości co do właściwego oszacowania przedmiotu zamówienia" - wyjaśnił UM na stronie internetowej.

Znaczenie inwestycji dla regionu

Pogłębienie toru wodnego to kluczowy etap budowy drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Całkowita długość trasy wynosi 23 km, z czego ponad 10 km przypada na rzekę Elbląg. Planowane prace mają umożliwić pełne wykorzystanie potencjału portu w Elblągu, zwiększając jego dostępność dla większych jednostek.

Od stycznia 2024 roku prowadzone są już wstępne prace, obejmujące oczyszczanie dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych, takich jak złom czy pozostałości militarne. Kontynuacja tych działań przewidziana jest na bieżący rok.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(52)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Kubuś P.
2 tyg. temu
Wedlina wyborcza
ooorobertooo
2 tyg. temu
Założę się z wami że wygra Niemiecka firma i to będzie taki wałek że ten ostatni odcinek będzie droższy od całego przekopu i na pewno ta firma ogłosi bankructwo gdy tylko dostanie pieniądze .
Emeryt
2 tyg. temu
Brakuje chętnych.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Manfred
2 tyg. temu
Bo żoliborczykom wcale nie chodziło o dokończenie przekopiku dla kajaków tylko chcieli go wykopać tak jak stoi....który i ile żoliborczyk na tym się nachapał to trzeba sie "przetargom" przyjrzeć.
pato
2 tyg. temu
no nareszcie mój kajak sie zmieści
zenek23
2 tyg. temu
panowie misiewiczo-pisiewicze znowu w akcji propagandowej, komu chcecie wciskać kit, skoro najlepiepiej wychodzi wam handel z kościołem. No chyba że ostrołęki to sukces
NAJNOWSZE KOMENTARZE (52)
strasznik TEX...
2 tyg. temu
Przekop - to idiotyczne, ale chodziło o "gonienie króliczka" - tzn. stworzyła ówczesna władza ślimaczącą się pseudoinwestycję żeby przy okazji się nakraść! Pomysł bez sensu! Taniej wyjdzie zrobienie nabrzeża przeładunkowego w awanporcie. I tam kilka dźwigów, koparek będzie ładować/rozładowywać statki z masówką czy kontenery. Ułożyć z płyt mały placyk na składowanie masówki i tyle!!! Można śmiało zasypać wsio co dalej. W awanporcie "Nowy Świat" zrobić miniporcik. Zresztą, śluza spartolona - więc Zalew może być pułapką. Awarie ślojzy dają gwarancję na kary umowne za spowodowanie naruszenia terminów, itd.
KAYAkasz
2 tyg. temu
Budowali żeby się nakraść. A więc zaorać. Ale na serio: na rzece odbudować zakola i trzcinowiska. Więcej Elbląg zarobi na turystyce kajakowej! 10 km. z Zalewu do miasta? Piękny szlak!!! Człapanie się jachtami 10 km na rzeczułeczce?! Prawdziwi yachtsmeni sie wkurzą! Popłyną do Krynicy gdzie port jest przy większej wodzie. A tu rzeczką 10 km pod prąd? Horrendum!
trzeźwy INŻYN...
2 tyg. temu
nie ma sensu w kontynuacji budowy WORKA BEZ DNA. Toż to dawać będzie jeszcze większe i tak notoryczne deficyty. Obsługa, konserwacja i remonty, dyżury lodołamaczy, holowników, statku pożarniczego, obsługa staw i pław i systemu świateł nawigacyjnych itd. - po co to? A kto wybuduje nowe nabrzeża, baseny o zw. głębokości, torowiska, drogi kołowe i żelazne w porcie, i za portem? Toż tam mogą wchodzić tylko stateczki rzeczno-morskie kalibru ruskich "wołgobałtów" czy "wołgodońców". Bo cichy zamiar był na port dla przyjmowania ruskiej fłoty z kradzionym z Donbasu węglem! Tchórzewski Energetykę dał w opiekę M.Boskiej z Jasnej Góry! Za to biznesy z rodziną robiły ich spółki na handlu ruskim weglem
Z Warszawy
2 tyg. temu
Wazna inwestycja dla regionu. Budowac asap. Popieram.
Henio
2 tyg. temu
PIS wybudował kanał i tor wodny a PO- wcy w Elblągu powiedzieli że nie będzie żadnych prac w Elblągu i nikt nie będzie przypływał do portu. No i nikt nie przypływa.....
...
Następna strona