Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, że ogłoszono nowy przetarg na pogłębienie ostatniego odcinka drogi wodnej prowadzącej do portu w Elblągu. Podkreślił, że celem inwestycji jest pełne wykorzystanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną, który obecnie służy głównie żegludze rekreacyjnej. "Dzięki naszym działaniom przekop, na który wydano blisko 2 miliardy zł, stanie się wreszcie użyteczny" – napisał Marchewka w mediach społecznościowych.
Pogłębienie toru wodnego do portu w Elblągu
Przetarg został unieważniony w poprzednim podejściu, ponieważ nadesłane oferty nie spełniały założeń budżetowych. Wiceminister zaznaczył jednak, że "nie było to wynikiem rezygnacji z inwestycji, lecz koniecznością dostosowania założeń finansowych". Nowa procedura przetargowa będzie realizowana w tzw. trybie unijnym.
W ramach inwestycji zaplanowano pogłębienie ostatnich 900 metrów rzeki Elbląg, co umożliwi wpływanie statków towarowych o długości do 100 m. - Nasi poprzednicy nie potrafili tego zrobić – podkreślił Marchewka, odnosząc się do wcześniejszych opóźnień w realizacji projektu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Urząd Morski w Gdyni, który odpowiada za inwestycję, informował, że dokumentacja projektowa i analizy nawigacyjne są w toku. Zgodnie z planem, tor wodny będzie miał 36 m szerokości i 5 m głębokości. Prace obejmą również umocnienie brzegów oraz budowę obrotnicy o średnicy 160 m na rozwidleniu rzeki Elbląg i Kanału Jagiellońskiego.
Przypomnijmy, że we wtorek Urząd Morski w Gdyni poinformował o unieważnieniu przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy toru wodnego na rzece Elbląg wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego.
"Przyczyną jest zamieszczenie ogłoszenia w niewłaściwym publikatorze oraz wątpliwości co do właściwego oszacowania przedmiotu zamówienia" - wyjaśnił UM na stronie internetowej.
Znaczenie inwestycji dla regionu
Pogłębienie toru wodnego to kluczowy etap budowy drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Całkowita długość trasy wynosi 23 km, z czego ponad 10 km przypada na rzekę Elbląg. Planowane prace mają umożliwić pełne wykorzystanie potencjału portu w Elblągu, zwiększając jego dostępność dla większych jednostek.
Od stycznia 2024 roku prowadzone są już wstępne prace, obejmujące oczyszczanie dna rzeki z przeszkód ferromagnetycznych, takich jak złom czy pozostałości militarne. Kontynuacja tych działań przewidziana jest na bieżący rok.