Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA, cytowanych przez "Rz" wynika, że do poprawy sytuacji przyczyniła się większość unijnych rynków, w tym największych, zwłaszcza niemieckiego. Listopad przyniósł tam wzrost rejestracji o prawie jedną trzecią: ze 198,3 do 269,5 tys. aut.
W Europie kupują więcej nowych aut, ale nie w Polsce
"Polska, choć z piątym wynikiem sprzedażowym w UE, potencjał wzrostu ma jednak zdecydowanie słabszy. Sprzedaż na poziomie 34,2 tys. sztuk dała nam wzrost rok do roku o 7 proc. To daleko poniżej średniej unijnej" – pisze gazeta.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Choć dynamikę sprzedaży wciąż wyhamowują kłopoty z brakiem komponentów do produkcji aut, w konsekwencji zmniejszających ich dostępność w salonach, polskim problemem jest znacznie szybszy niż w innych krajach wzrost cen. Do podwyżek cen katalogowych spowodowanych rosnącymi kosztami produkcji, dokłada się inflacja, która radykalnie podnosi koszt finansowania zakupu kredytem albo leasingiem" – czytamy w "Rz"
Ceny używanych samochodów biją rekordy
W Polsce rosną ceny aut używanych. Średnia cena takiego pojazdu w listopadzie wyniosła niemal 30 tys. zł - wynika z najnowszego raportu AAA Auto. To wzrost o 500 zł w porównaniu do października.
Najczęściej ogłaszanymi samochodami do sprzedaży były: Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4.
- Pozytywnym sygnałem jest fakt, że sprzedawane samochody są młodsze i mają mniej przejechanych kilometrów. Oznacza to, że obserwowany przez nas od kilku miesięcy trend większego napływu młodych aut używanych utrzymuje się - ocenia Karolina Topolova dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Oferty sprzedaży najczęściej dotyczyły samochodów z silnikami diesla - 95,8 tys., a tych dotyczących aut z silnikami benzynowymi było 83,8 tys.