Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

Cudzoziemcy za kierownicą. Bruksela przyjęła ważne zmiany

20
Podziel się:

Kraje UE zaakceptowały zmiany w unijnych przepisach, które mają utrudnić unikanie odpowiedzialności kierowcom popełniającym wykroczenia na drogach w innym kraju członkowskim. Aż 40 proc.wykroczeń transgranicznych pozostaje bezkarnych z powodu trudności w identyfikacji sprawców lub egzekwowaniu grzywien.

Cudzoziemcy za kierownicą. Bruksela przyjęła ważne zmiany
Aż 40 proc.wykroczeń transgranicznych pozostaje bezkarnych [zdjęcie ilustracyjne] (East News, NewsLubuski)

Decyzja krajów członkowskich kończy proces legislacyjny. Po wejściu w życie dyrektywy w sprawie transgranicznej wymiany informacji o przestępstwach lub wykroczeniach przeciwko bezpieczeństwu drogowemu państwa będą miały 30 miesięcy na wdrożenie nowych przepisów do prawa krajowego.

Jak czytamy w nowej dyrektywie, doświadczenia organów ścigania zaangażowanych w dochodzenia w sprawie wykroczeń popełnianych na drogach wykazały, że dotychczasowe przepisy nie gwarantowały skutecznego dochodzenia w sprawie kierowców spoza danego kraju ani nie umożliwiały egzekwowania mandatów drogowych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudował medyczne imperium. Z usług jego firmy korzysta 20 mln Polaków. Jakub Swadźba w Biznes Klasa

Komisja Europejska szacuje, że około 40 proc. wykroczeń transgranicznych pozostaje bezkarnych z powodu trudności w identyfikacji sprawców lub egzekwowaniu grzywien.

Nowo przyjęte przepisy mają rozwiązać te problemy. Przewidują ułatwienie procedur wzajemnej pomocy między państwami członkowskimi w dochodzeniach, a także usprawnienie identyfikacji sprawców i ułatwienie egzekwowania grzywien. Nowe przepisy w większym stopniu mają też zagwarantować prawa podstawowe piratom drogowym spoza danego kraju, np. zapewniając ścieżkę odwoławczą.

Współpraca między organami krajowymi ma koncentrować się na najczęstszych i najpoważniejszych wykroczeniach, takich jak przekroczenie prędkości, jazda pod wpływem alkoholu i narkotyków. Będzie też dotyczyć innych niebezpiecznych zachowań, w tym ucieczki z miejsca zdarzenia, jazdy pod prąd, nieostrożnego wyprzedzania i parkowania, a także nieustępowania pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym, takim jak karetki pogotowia.

Kraje członkowskie przyjęły też w poniedziałek rozporządzenie w sprawie zatwierdzenia i nadzoru rynku maszyn nieporuszających się po drogach, które harmonizuje wymogi bezpieczeństwa dla maszyn samobieżnych, w tym kosiarek do trawy, kombajnów lub spycharek, które muszą poruszać się po drogach publicznych. Jest to ostatni krok w procesie legislacyjnym.

W Polsce w drogowej czołówce zarówno zdarzeń, jak i ofiar śmiertelnych od lat są Ukraińcy, potem Gruzini, Białorusini, Niemcy i Litwini. Kierowcy z Ukrainy w ciągu sześciu lat doprowadzili do 2,8 tys. wypadków z 5,1 tys. z winy cudzoziemców – byli więc sprawcami ponad połowy. Gruzini odpowiadają za 331 zdarzeń z 34 zabitymi - wynika z danych, do których w czerwcu dotarła "Rzeczpospolita".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Anna A.
miesiąc temu
Prawda wyglada tak masz auto zlapales mandat to placisz obojetne gdzie jestes i kim jestes to jest sprawiedliwe.
Michał
miesiąc temu
Ten proceder wyglada tak. Np francja wystawia mandat wysyla go do belgii a belgia mowi ze niewie o co chodzi bo niemaja umowy. Inny mandat francja wysyla do holandii i holendrzy wysylaja wszystkie dane potrzebne do wystawienia mandatu bo maja podpisana umowe dwustronna i pieknie ladnie bo potem dziela sie kwota mandatu po polowie. Jest ladnie i elegancko jak w kazdej mafii.
Mania Kargulo...
miesiąc temu
Znając gorliwość polskich polityków w ,,dojeżdżaniu,, obywateli to Polska zapewne pierwsza wprowadzi te restrykcje. A wiecie dlaczego politycy chcą odbierać prawa jazdy starszym osobom, choć statystyka mówi, że więcej zdarzeń drogowych i wypadków powodują młodzi? Bo młodzi płacą najwięcej mandatów! Jak nie wiadomo o co chodzi, to już wiadomo!
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
kaszub
miesiąc temu
dziki wschód niech wraca do siebie...
obserwator
miesiąc temu
w Polsce najwięcej zabija głupota , prędkość młodych głupich kierowców ale rząd nic nie robi żeby temu zapobiegać a pijaków na drogach mamy najwięcej w UE
kierowca
miesiąc temu
Jezdze troche po innych sasiedzkich krajach i widze ,,ze tam mozna,,. W Czechach placisz za KAZDY przekroczony km. W Niemczech zaplacisz za zaparkowanie nie potej str ulicy -niezgodnie z kierunkiem jazdy. Za przekroczenie predkosci ,za zbyt wolna jazde ,za lansowanie sie po osiedlu.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Onn
miesiąc temu
Część krajów wprowadziła za wykroczenia w drodze decyzji administracyjnej. Państwa nie interesuje kto kierował ale kto jest właścicielem pojazdu lub użytkownikiem pojazdu w przypadku auta z wypożyczalni lub leasingu. Dostaję kwit do zapłacenia lub musi udowodnić, że to nie on kierował. To jest już ból
Anna A.
miesiąc temu
Prawda wyglada tak masz auto zlapales mandat to placisz obojetne gdzie jestes i kim jestes to jest sprawiedliwe.
Mania Kargulo...
miesiąc temu
Znając gorliwość polskich polityków w ,,dojeżdżaniu,, obywateli to Polska zapewne pierwsza wprowadzi te restrykcje. A wiecie dlaczego politycy chcą odbierać prawa jazdy starszym osobom, choć statystyka mówi, że więcej zdarzeń drogowych i wypadków powodują młodzi? Bo młodzi płacą najwięcej mandatów! Jak nie wiadomo o co chodzi, to już wiadomo!
Gość
miesiąc temu
Nie uznaję mandatów ani wyroków sądów.😎
HIPOKRYZJA
miesiąc temu
Unia to niech nam wypłaci KPO, bo to nie danina runo kredyt, a nie myśli oczy. Rozumiem też, że w takim samym trybie spłacimy ten kredyt jak go nam udzielano przedstawiając bez końca kolejce warunki do spełnienia.