Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

"Kamień milowy". Nowy rodzaj paliwa to szansa dla polskich wytwórców

21
Podziel się:

Od 1 stycznia na stacjach paliw sprzedawana jest benzyna E10. – To kamień milowy dla krajowej produkcji bioetanolu – uważa dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw Adam Stępień. Podkreśla, że zwiększone zapotrzebowanie na biokomponenty to szansa dla krajowych wytwórców.

"Kamień milowy". Nowy rodzaj paliwa to szansa dla polskich wytwórców
Benzyna E10 to szansa dla krajowych wytwórców. Zwiększy się zapotrzebowanie na lokalne produkty (WP, Tomasz Budzik)

Bioetanol jest biokomponentem dodawanym do benzyn. A tych potrzeba więcej do stworzenia standardu E10. Zdaniem dyrektora generalnego KIB to "kamień milowy" dla krajowej produkcji.

"Szacujemy, że dzięki zwiększeniu jego udziału w benzynach do maksymalnie 10 proc. może spowodować wzrost zapotrzebowania na ten biokomponent o co najmniej 200 tys. m sześc. w skali roku i zakładamy, że zdecydowana większość tego wolumenu zostanie dostarczona przez krajowych wytwórców, do czego są oni przygotowani – uważa Adam Stępień w rozmowie z Polską Agencją Prasową.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Inwestycja Żabki w małą gastronomię. To już nie tylko sklep

"E10 nie spowoduje wzrostu cen paliw"

Podkreśla też, że Polska jest w pełni gotowa na nowy rodzaj paliw pod kątem zaopatrzenia w surowiec do produkcji bioetanolu. – Nie ma przypadku w tym, że wdrożono E10 w ramach działań na rzecz stabilizowania sytuacji w rolnictwie, ponieważ daje to szanse na zagospodarowanie dodatkowych nawet 500 tys. ton kukurydzy do łącznie ok. 1,5 mln ton – wylicza.

Jesteśmy po rekordowych zbiorach w Polsce, które w 2023 r. wyniosły według GUS 9,2 mln ton i podaż ziarna systematycznie rośnie, więc wdrożenie E10 nie generuje konieczności importu, a daje realne opcje na zwiększenia rodzimego zagospodarowania surowca przez producentów alkoholu etylowego – zaznacza dyrektor generalny KIB.

Podkreśla też, że "wbrew wielu opiniom" wdrożenie E10 nie spowoduje wzrostu cen paliwa na stacjach. Koszt biokomponentu w całej strukturze ceny benzyny jest bowiem "marginalny", nawet po zwiększeniu udziału bioetanolu.

– Biorąc pod uwagę aktualne uwarunkowania cenowe, w tym przede wszystkim notowania europejskie benzyn i bioetanolu, a także prognozy cen na najbliższe miesiące, bioetanol absolutnie nie jest czynnikiem cenotwórczym w zakresie ceny detalicznej benzyny w Polsce i całej Unii Europejskiej – stwierdza rozmówca PAP.

Polityka cenowa jest domeną poszczególnych firm paliwowych i zależy od wielu czynników rynkowych i fiskalnych. W warunkach wolnego rynku to poziom popytu i podaży w największej mierze decyduje o zmianach cen. Podobnie będzie zapewne przy sprzedaży benzyny 95 w formule E10 – ocenia z kolei dyrektor do spraw analiz rynku paliw w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Krzysztof Romaniuk w rozmowie z PAP.

Nowy rodzaj paliw na stacjach

Od 1 stycznia 2024 r. benzynę E5 o liczbie oktanowej 95 zastąpiła benzyna E10 z zawartością do 10 proc. biokomponentów, o takiej samej liczbie oktanowej. Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ) przygotowało na potrzeby kierowców wyszukiwarkę, w której można sprawdzić "kompatybilność swojego pojazdu z benzyną E10". Wyszukiwarka jest dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl

Jak podała Krajowa Izba Biopaliw Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Wskazała, że paliwo to jest już dostępne w: Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech. Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii.

Według KIB na rynku produkcji biokomponentów działa obecnie około 20 firm produkujących biodiesel i bioetanol oraz kilkanaście tłoczni oleju i kilkadziesiąt gorzelni. Gospodarstw rolnych, które produkują surowce na cele biopaliwowe, jest ponad 150 tys. Najwięksi gracze na rynku bioetanolu to: Bioagra, BGW, Grupa AWW i Destylacje Polskie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
Qwerty
10 miesięcy temu
Globaliści krok po kroku zabierają wam waszą vwlasnosc dalej głosujecie na PO PiS a obudzicie się w 15 minutowych miastach bez auta z kredytem społecznym i jak będziecie grzeczni to raz w roku nad morze pojedziecie a niepokornych wyłączy się dwoma kliknięciami myszki
werewrw
10 miesięcy temu
szkoda ze to kierowcy zapłaca za ten kamien milowy . ciag dalszy wzrostu podatkow , opłat , cen
Suweren
10 miesięcy temu
Zastanawia mnie jedna rzecz, tzn. Dlaczego pozbawiono Polaków możliwości kupna pb95 z dnia na dzień? Przecież w innych państwach Unii bez problemu można nadal tankować to paliwo i nikt nie mówi, że zostanie zaraz wycofane z obrotu.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
Bogdan.
10 miesięcy temu
Zachwyt nad nowym paliwem, zachwyty ``speców`` dla ``elektryków`` Teraz korki przy mrozach na autostradach pokazują jak te elelktryki sie spisują po kilku godzinach stania na mrozie - ludzie marzną i czekają jak ich ktoś odholuje - kilka godzin. Wożą im ciepłe napoje i kanapki bo sami nie mogli się ruszyć ... pozdrawiam myślących.
Mario
10 miesięcy temu
Ekoterror lobby w pelbej krasie. Tankuj eko paliwko a pali ci 0.5 litra WIECEJ . W skali 100.000km pali 2000 litrow wiecej.... eko
Boogi
10 miesięcy temu
Klamstwo. Zwiekszanie arealu upraw rolnych powoduje gorsze skutku niz zeiekszenie wydobycia ze starego odwiertu. A tak mamy miliony glodujacych a my z jedxonka robimy paliwko. Do tego jest coraz drozsze bo rolnikom DOPLACAMY
Kazik
10 miesięcy temu
Kolejne kłamstwo. Paliwo z większą domieszką bioetanolu jest tańsze i powinno być tańsze na stacjach. Tak jest m.in. w Niemczech. Są dwie 95-ki: E5 i E10. E10 jest tańsza jako zachęta do kupowania niby bardziej ekologicznego paliwa.
jax
10 miesięcy temu
to chore rzywnosc przerabia sie na dodatek paliwa to marnotrastwo i zlo uprawne no ale durni nie brakuje
...
Następna strona