FluxJet, jak informuje TransPod, będzie opierał się na bezkontaktowym przesyłaniu energii. Pociągi mają pobierać moc poprzez pola magnetyczne, a do tego "lewitować" w specjalnym tunelu. Dzięki temu uda się zminimalizować tarcie, co przełożyć ma się na tempo jazdy.
"Magnetycznie lewitowane pociągi, przewoziłyby pasażerów z prędkością około 621 mil na godzinę (ok. 1000 km/h - red.). To szybciej niż komercyjny odrzutowiec i ok. trzy razy szybciej niż większość szybkich pociągów" - zauważył CNBC.
W efekcie 280-kilometrowa podróż trwałaby 45 minut. Dla porównania dodajmy, że po projektowanych liniach Kolei Dużych Prędkości w Polce pociągi mają jeździć 250 km/h, a dopiero w przyszłości.
Jeden pojazd firmy TransPod według planów pomieści 54 pasażerów i 10 ton ładunku. Małą pojemność rekompensować ma gęsty rozkład jazdy. Według założeń FluxJety będą kursowały co dwie minuty. Bilety na "hybrydę" samolotu i pociągu mają być o 44 proc. niższe od biletów lotniczych.
"Hybryda" samolotu i pociągu wystartuje na trasie Edmonton - Calgary
Kanadyjska firma w pierwszej fazie fizycznej realizacji projektu planuje zbudować linię między Edmonton a Calgary. TransPod twierdzi, że rozpocznie budowę rewolucyjnej infrastruktury w ciągu pięciu lat - do 2027 r.
Wcześniej pojazdy muszą przejść wszystkie testy i uzyskać niezbędne pozwolenia. Do tego długa droga, bo FluxJest znajduje się na razie na etapie koncepcji. Niemniej, TransPod w marcu pozyskał 550 mln dolarów od brytyjskich i chińskich inwestorów, na budowę toru testowego, gdzie pojazd ma przejść wszystkie egzaminy.
Uzyskana kwota na pewno nie wystarczy do tego, by doprowadzić do pierwszego kursu "hybrydy" samolotu i pociągu. Kanadyjska firma oszacowała, że projekt pochłonie ok. 18 mld dolarów. Producent przekonuje, że gra jest warta świeczki.
"Transpod przewiduje, że budowa systemu FluxJet stworzy 'do 140 tys. miejsc pracy' i doda 19,2 mld dolarów do produktu krajowego brutto (PKB) w regionie. System zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 636 tys. ton rocznie po wybudowaniu" - informuje CNBC.