Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Kanadyjczycy szykują prawdziwą rewolucję w transporcie. Budują hybrydę samolotu i pociągu

25
Podziel się:

Kanadyjska firma TransPod z Toronto pracuje nad "hybrydą" pociągu i samolotu o nazwie "FluxJet" - informuje amerykańska telewizja CNBC. Jeśli plany Kanadyjczyków zakończą się powodzeniem, pasażerowie zyskają o wiele tańsze i szybsze połączenie między Edmonton a Calgary. Producent zapowiada, że nowe pojazdy będą rozwijały prędkość ok. 1000 km/h.

Kanadyjczycy szykują prawdziwą rewolucję w transporcie. Budują hybrydę samolotu i pociągu
Koncepcja pojazdy FluxJet od kanadyjskiej firmy TransPod (TransPod, TransPod)

FluxJet, jak informuje TransPod, będzie opierał się na bezkontaktowym przesyłaniu energii. Pociągi mają pobierać moc poprzez pola magnetyczne, a do tego "lewitować" w specjalnym tunelu. Dzięki temu uda się zminimalizować tarcie, co przełożyć ma się na tempo jazdy.

"Magnetycznie lewitowane pociągi, przewoziłyby pasażerów z prędkością około 621 mil na godzinę (ok. 1000 km/h - red.). To szybciej niż komercyjny odrzutowiec i ok. trzy razy szybciej niż większość szybkich pociągów" - zauważył CNBC.

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

W efekcie 280-kilometrowa podróż trwałaby 45 minut. Dla porównania dodajmy, że po projektowanych liniach Kolei Dużych Prędkości w Polce pociągi mają jeździć 250 km/h, a dopiero w przyszłości.

Jeden pojazd firmy TransPod według planów pomieści 54 pasażerów i 10 ton ładunku. Małą pojemność rekompensować ma gęsty rozkład jazdy. Według założeń FluxJety będą kursowały co dwie minuty. Bilety na "hybrydę" samolotu i pociągu mają być o 44 proc. niższe od biletów lotniczych.

"Hybryda" samolotu i pociągu wystartuje na trasie Edmonton - Calgary

Kanadyjska firma w pierwszej fazie fizycznej realizacji projektu planuje zbudować linię między Edmonton a Calgary. TransPod twierdzi, że rozpocznie budowę rewolucyjnej infrastruktury w ciągu pięciu lat - do 2027 r.

Wcześniej pojazdy muszą przejść wszystkie testy i uzyskać niezbędne pozwolenia. Do tego długa droga, bo FluxJest znajduje się na razie na etapie koncepcji. Niemniej, TransPod w marcu pozyskał 550 mln dolarów od brytyjskich i chińskich inwestorów, na budowę toru testowego, gdzie pojazd ma przejść wszystkie egzaminy.

Uzyskana kwota na pewno nie wystarczy do tego, by doprowadzić do pierwszego kursu "hybrydy" samolotu i pociągu. Kanadyjska firma oszacowała, że projekt pochłonie ok. 18 mld dolarów. Producent przekonuje, że gra jest warta świeczki.

"Transpod przewiduje, że budowa systemu FluxJet stworzy 'do 140 tys. miejsc pracy' i doda 19,2 mld dolarów do produktu krajowego brutto (PKB) w regionie. System zmniejszy emisję dwutlenku węgla o 636 tys. ton rocznie po wybudowaniu" - informuje CNBC.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(25)
WYRÓŻNIONE
Jedi
2 lata temu
Pociągolot ma rozwijać prędkość 1000km/h czyli przy pełnej prędkości w 45 min zrobi 750km odliczając opóźnienie związane z rozpędzeniem i hamowaniem niech odpadnie powiecmy 100km to zostaje 650km. No to jak to wychodzi że 280km będzie przejeżdżał w 45min. Coś tu nie halo.
Tbb
2 lata temu
Phi , też mi, za parę lat czymś takim, tylko znacznie lepszym będę mykał na lotnisko tych, no, baranów. Na dworzec mnie żonka podrzuci tą ich zerą. Pa. Lecę bo obiecałem dziecku w necie kupić bilety na rejs Batorym, ale coś chyba mam z łączem bo nic google nie znajduje.
Johny
2 lata temu
Bedzie jak z HyperPipe Elona Muska. Na papierze
NAJNOWSZE KOMENTARZE (25)
J75
2 lata temu
Czy my już zarezerwowaliśmy jeden zestaw?
Alex
2 lata temu
Pociag co 2 minuty? To moze do pierwszej awarii. Jak dziesiec pociagow wpadnie na siebie to beda jezdzic co 2 godziny.
tomas
2 lata temu
No i dobrze niech sobie robia, kogo obchodzi Kanada
tomas
2 lata temu
A bilet pewnie będzie kosztował 10000 dolarów co za brednie .
Cygan26
2 lata temu
Raczej 700 km
...
Następna strona