TVP ukarana kwotą 55 tys. zł, TVN musi zapłacić 41 tys. zł, a Polsat - 65 tys. zł. Wysoka kara spotkała także grupę Kino Polska TV - musi zapłacić 61 tys. zł grzywny. Jak podają Wirtualnemedia.pl, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w 2020 roku nałożył na nadawców kary w łącznej kwocie 284,93 tys. zł.
Na 55 tys. zł kary nałożonej na Telewizję Polską składa się 30 tys. zł grzywny, którą KRRiT nałożyła za emisję w TVP1 "ukrytych przekazów handlowych oraz przerwania serwisu informacyjnego w celu nadania tych przekazów". Można to nazwać wprost - kryptoreklamą. Dokładnie z tego samego powodu instytucja ukarała TVP2 na kwotę 10 tys. zł.
Do tego przewodniczący KRRiT ocenił, że materiał w "Wiadomościach" TVP z 20 marca to ukryty przekaz handlowy. Wezwał nadawcę, żeby nie emitował materiałów o takim charakterze.
Dodatkowo TVP zapłaci 5 tys. zł za "nieprzestrzeganie przepisów dotyczących udogodnień dla osób niepełnosprawnych w postaci napisów dla niesłyszących". A także karę łączną 15 tys. zł, za to, że jeszcze pod koniec 2019 roku w TVP Seriale, TVP Historia i TVP Kultura "w czasie przeznaczonym na treści europejskie wytworzone przez producentów niezależnych nie zapewniono minimum 50 proc. udziału produkcji wytworzonych w minionych pięciu latach".
Kary dla TVN i Polsatu
Również TVN został ukarany za kryptoreklamy. Stacja musi zapłacić 15 tys. zł grzywny za emisję ukrytych przekazów handlowych w TVN Style. Do tego 6 tys. zł za emisję w głównym kanale TVN "przekazu handlowego z wykorzystaniem znaku towarowego i kształtu graficznego o tej samej nazwie, tożsamego z napojem alkoholowym" oraz 20 tys. zł za "rozpowszechnianie audycji lub innych przekazów zawierających sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich".
Z tego samego "paragrafu" TVN został ukarany grzywną 15 tys. zł w 2019 roku, jednak firma zawarła ugodę sądową i karę zmniejszono do 7,5 tys. zł.
Z kolei Polsat zapłaci trzy grzywny po 8 tys. zł za emisję w głównym kanale, a także w Nowa TV i Eska TV "przekazów handlowych z wykorzystaniem znaków towarowych i kształtów graficznych o tych samych nazwach, tożsamych z napojem alkoholowym".
Do tego dochodzą dwie kary po 3 tys. zł za przekroczenie 12-minutowego limitu czasu reklam i telesprzedaży w godzinie zegarowej, emitowane w Polsat Games i Fokus TV.
To nie wszystko, Polsat zapłaci także 15 tys. zł za pokazanie w Polsat Games "audycji lub innych przekazów zawierających sceny lub treści mogące mieć negatywny wpływ na prawidłowy fizyczny, psychiczny lub moralny rozwój małoletnich".
Ponadto 20 tys. zł kary nałożono za pokazanie w głównym Polsacie treści nieodpowiednich dla dzieci.