Jak wskazywała Zyśk-Lisica podczas swojej prezentacji na Forum IAB, wpływ branży internetowej na środowisko jest "spory" w ujęciu całego świata. - Generujemy ok. 3 proc. śladu węglowego w skali globalnej, a biznes lotniczy około 2,5-3 proc. To nie jest tak mało. Rozliczamy się z każdej podróży lotniczej, a nie myślimy o tym, ile razy i co publikujemy w internecie - tłumaczyła Zyśk-Lisica.
Jej prezentacja, dotycząca tego, jak firmy medialne mogą minimalizować swój wpływ na środowisko, była jednym z wystąpień podczas konferencji Forum IAB 2023 - kolejnej już edycji jednego z najważniejszych wydarzeń dla polskiej branży wydawniczej i reklamowej.
Ruch w internecie generuje ślad węglowy. Dlatego wydawcy stają się zeroemisyjni
Jak tłumaczyła ekspertka, wysłanie maila spamowego na wiele adresów, z załącznikiem o wielkości 1mb, to 19g emisji CO2. Podobnie ślad węglowy generujemy korzystając z mediów społecznościowych, oglądając wideo czy seriale. By uświadomić jak duża jest skala tego zjawiska, ekspertka przytoczyła przykłady na to, ile dzieje się w ciągu jednej minuty w internecie globalnie:
- generują 3,8 mln zapytań w wyszukiwarkach;
- dokonują 1 mln zalogowań na Facebooku;
- wysyłają ponad 18 mln wiadomości na Messengerze;
- oglądają 4,5 mln filmów wideo;
- wykonują niemal pół miliarda scrollowań na Instagramie;
- wysyłają 188 mln maili.
Dlatego Zyśk-Lisica wskazywała, że kluczowe jest, by wydawcy internetowi minimalizowali swój wpływ na środowisko. Przede wszystkim, jej zdaniem, trzeba uświadamiać użytkowników, iż każde nasze działanie w internecie generuje ślad węglowy.
Jak podkreśliła, Wirtualna Polska w 2022 r. napisała 550 artykułów o tematyce ekologicznej. - Właśnie w tym celu, aby uświadamiać użytkowników, że odpowiedzialność za środowisko jest również w naszych rękach - mówiła. Jak dodała, w 2023 r. ma to być ponad 800 artykułów, które będą edukować odbiorców w zakresie ekologii.
Wirtualna Polska staje się zeroemisyjna
Jednocześnie, jak mówiła Zyśk-Lisica, świadome firmy - w tym Wirtualna Polska - dążą do zeroemisyjności:
- Jako WP w 2019 r. zaczęliśmy pracować nad czymś, co pozwoli nam na minimalizację zakupu energii na rynku tradycyjnym. Postawiliśmy farmy fotowoltaiczne. To był ciekawy zbieg okoliczności, bo nie mieliśmy świadomości, że to będzie inwestycja życia dla całej firmy. Dlatego, że w ciągu trzech lat cena energii poszła tak drastycznie w górę i zrobiliśmy na tym bardzo dobry biznes - mówiła Zyśk-Lisica.
Jak podkreśliła ekspertka, w tej chwili 99 proc. energii pozyskiwanej na obsługę wszystkich serwerów Wirtualnej Polski pochodzi z farm fotowoltaicznych. - Dzięki temu to, co wyświetla się w naszych serwisach, jest zeroemisyjne - tłumaczyła Zyśk-Lisica. Warto podkreślić, że pod koniec 2022 r. holding zainwestował w kolejną farmę fotowoltaiczną, zaś zgodnie z zapowiedziami od 2023 r. centra danych spółki stają się w pełni zeroemisyjne.
Wystąpienie Pauliny Zyśk-Lisicy było jednym z ponad 80., które można było obejrzeć podczas Forum IAB na pięciu scenach, w sześciu blokach tematycznych. W 2023 r. wydarzenie to odwiedziło ponad tysiąc osób, a na scenie znalazła się ponad setka ekspertów i ekspertek, którzy dzielili się swoją wiedzą o rynku medialnym i reklamowym. W czasie wydarzenia miał także premierę Raport Strategiczny Internet 2022/2023.