Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Klasa biznes LOT-u starzeje się. Ratują ją nowymi detalami

8
Podziel się:

Pierwsze Dreamlinery LOT-u mają już ponad 12 lat. Upływ czasu widać także w klasie biznes. Narodowy przewoźnik zapowiedział już wymianę wyposażenia kabin, ale ten proces potrwa kilka lat. Starzejącą się klasę biznes "odświeżają" nowe detale, takie jak zastawa, tekstylia menu pokładowe i nowy wystrój w saloniku biznesowym.

Klasa biznes LOT-u starzeje się. Ratują ją nowymi detalami
Klasa biznes w Boeingach 787 Dreamliner to flagowy produkt LOT-u (Getty Images, money.pl, Marcin Walków, Mateusz Wlodarczyk NurPhoto)

Pierwszy Boeing 787 Dreamliner Polskich Linii Lotniczych LOT wylądował na Lotnisku Chopina 15 listopada 2012 r. Był to początek nowej ery dla narodowego przewoźnika i awans pod względem komfortu podróży, produktu pokładowego i udogodnień dla pasażerów. Dziś jednak pierwsze B787 LOT-u mają już 12 lat i widać upływ czasu, także w klasie biznes.

- Nie jest tajemnicą, że w strategii zdefiniowaliśmy cel, jakim jest stanie się linią lotniczą klasy premium. Będziemy coraz bardziej iść w tym kierunku; stąd eleganckie szkło i talerze, ale również to, co w nich i na nich, czyli trunki oraz posiłki, piękne przestrzenie. A dopóki retrofit, czyli wymiana wyposażenia i wyglądu kabin, jeszcze nie nastąpiły, właśnie nowymi dodatkami staramy się rekompensować pewne niedogodności, które mogą wynikać z wieku kabin naszych starszych samolotów - mówiła Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych, w wywiadzie dla money.pl.

Jakie to detale, mogliśmy sprawdzić podczas grudniowego rejsu klasą biznes LOT-u na trasie Warszawa - Chicago.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Historia nadawania imion samolotom

Fotele w klasie biznes LOT-u

Fotel to "serce" produktu pokładowego w klasie biznes każdej linii lotniczej. Jest szerszy niż fotele w niższych klasach podróży i przede wszystkim można go rozłożyć na płasko, tworząc długie nawet na 200 cm łóżko.

Fotele w klasie biznes mają układ 2+2+2, co oznacza trzy rzędy po dwa fotele. Na tle innych europejskich przewoźników taki układ zaczyna być uznawany za przestarzały. To dlatego, że pasażerowie w rzędach przy oknach nie mają swobodnego dostępu do przejścia. Oznacza to, że muszą na przykład przechodzić okrakiem nad leżącymi obok pasażerami za każdym razem, gdy chcą sięgnąć po coś do bagażu, wyjść do toalety albo po prostu rozprostować nogi.

Trudno również mówić o prywatności. Między sąsiadującymi fotelami jest dość niska wysuwana przegroda ukryta w podłokietniku. Na niektórych z nich widać już przetarcia, a nawet mniejsze lub większe rozcięcia. Nie zawsze gładko chodzi też mechanizm odpowiadający za rozkładanie i składanie fotela oraz podnóżka.

Przyznać trzeba, że trochę więcej szczęścia mają pasażerowie podróżujący nowymi Boeingami 787-9 Dreamliner. Choć fotele są te same, to zainstalowano w nich nowsze multimedia i wprowadzono trochę zmian. To m.in. pełnowymiarowe ekrany dla pasażerów pierwszego rzędu zamiast monitorów ukrytych w podłokietniku. Zamontowano także siatkę w kieszeni fotela, która ma zapobiec wpadaniu drobnych przedmiotów między konsolę i fotel. Tę nowszą klasę biznes można poznać po czterech rzędach foteli zamiast trzech.

Nowe zestawy amenity kit dla pasażerów klasy biznes

Pasażerowie klasy biznes otrzymują też tzw. amenity kit, czyli kosmetyczki z drobiazgami przydatnymi podczas pobytu na pokładzie i podróży. LOT od wprowadzenia Boeingów 787 Dreamliner do floty eksperymentował z kilkoma różnymi wariantami. Wcześniejsza zmiana nastąpiła latem 2023 r., jednak nowe kosmetyczki najwyraźniej nie przyjęły się dobrze. Były wykonane z materiałów z recyklingu i nie wyglądały zbyt elegancko.

Dlatego kolejna zmiana nastąpiła już rok później - na sztruksowe, granatowe saszetki z miedzianymi akcentami. W środku znajdują się skarpety ze wzorem w samoloty, opaska zaciemniająca na oczy, stopery, szczoteczka do zębów i pasta, mini-produkty marki kosmetycznej Phenome. Na pasażerów czekają też jednorazowe hotelowe kapcie z logo LOT-u.

Menu i posiłki na pokładzie podczas lotu klasą biznes

Podróż w klasie biznes każdego przewoźnika wiąże się też z kilkudaniowym posiłkiem spożywanym nawet 11-12 km nad ziemią. W przypadku LOT-u rozpoczyna się jeszcze przed startem samolotu od welcome drinka, czyli powitalnego napoju - szampana, soku pomarańczowego lub wody. Do tego podawana jest amuse bouche, czyli niewielka przekąska na raz na zaostrzenie apetytu, podawana jeszcze przed przystawką.

Nowe menu pokładowe klasy biznes LOT-u utrzymane jest w granatowo-miedzianej kolorystyce, charakterystycznej od niedawna dla polskiego narodowego przewoźnika. Opisuje ono w języku polskim i angielskim dwa serwisy - po starcie i przed lądowaniem.

W przypadku rejsu do Chicago, startującego w godzinach popołudniowych, jest to trzydaniowy obiad oraz lżejsza kolacja podawana na około godzinę przed lądowaniem w USA. Między serwisami dostępne są też przekąski oraz napoje. Przy każdym z foteli jest też półlitrowa butelka wody. Jest też wybór win, alkoholi mocnych, likierów, soków, kawy i herbaty.

Od 2023 r. posiłki serwowane są na nowej porcelanowej zastawie, której dostawcą jest hiszpański producent Kaelis Group, zaś napoje w kieliszkach i szklankach polskiej firmy Krosno Glass. Zarówno pod względem prezentacji, jak i smaku, nie ma się do czego przyczepić.

Tak będzie wyglądać nowa klasa biznes LOT-u

Kolor granatowy, odcienie głębokiego błękitu z dodatkiem ciepłego brązu i miedzianych akcentów (które widać już w nowych kosmetyczkach czy pokładowym menu) to zapowiedź kolorów, które zobaczymy we wnętrzu nowej kabiny klasy biznes LOT-u.

Autorem projektu wystroju jest brytyjska pracownia Tangerine, która ma już na koncie współpracę m.in. z liniami lotniczymi Finnair i British Airways, ale również z motoryzacyjną marką Toyota.

W nowej klasie biznes LOT-u mieni się układ foteli na 1+2+1, co oznacza, że każdy pasażer będzie miał swobodny dostęp do przejścia. Fotele dostarczy firma Recaro i każdy z nich będzie tworzył dającą więcej prywatności "kabinę" ze schowkami na przedmioty osobiste. To podobne rozwiązanie, jak w klasie biznes Air France czy nowej klasie biznes Qatar Airways.

Ekrany multimediów w PLL LOT będą miały rozdzielczość 4K, a słuchawki będą się łączyć bezprzewodowo, już nie przez kabel. Standardem będą porty ładowania USB-C, a w klasie biznes dodatkowo ładowarki indukcyjne. Pierwszy B787 Dreamliner LOT-u z nową klasą biznes ma wystartować w 2026 r.

Zmiany w produkcie LOT-u na ziemi też już widać

Podróż w klasie biznes to również udogodnienia na ziemi. Oprócz oddzielnego stanowiska odprawy biletowo-bagażowej i dostępu w cenie biletu do szybszej ścieżki kontroli bezpieczeństwa na lotnisku (tzw. fast track), pierwszeństwa wejścia na pokład oraz większego limitu bagażu, można skorzystać ze wstępu do saloniku biznesowego.

Na Lotnisku Chopina LOT pod własnym szyldem prowadzi dwa - Polonez w strefie Schengen i Mazurek w strefie non-Schengen, czyli za kontrolą paszportową. Ten pierwszy przeszedł kompleksowy remont, po którym urządzono go zgodnie z nową identyfikacją wizualną i charakterem, jaki ma mieć klasa biznes po retroficie Boeingów 787 Dreamliner. Z biletem na połączenia transkontynentalne, można wejść do wydzielonej części saloniku Polonez.

Wystrój business lounge'u współgra z tym, jaki LOT zaprezentował na lotnisku w Chicago, gdzie otworzył pierwszy własny salonik poza granicami Polski. Przewoźnik podkreślał, że to zapowiedź tego, jak planuje urządzić się w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(8)
WYRÓŻNIONE
Pasażer
3 dni temu
Ja tam mógłbym przechodzić okrakiem nad leżącymi obok pasażerkami.
biznes-travel...
2 dni temu
LOT nigdy nie doceniał konkurejcji i zawsze miał mniemanie, że jest i tak najlepszy, więc gdy zamawiał fotele klasy biznes nie zwracal uwagi na to że inne linie zamawiają boksy, a nie fotele klasy premium do biznesu. Ale dziwne jest to, że słyszę o konieczności wymiany foteli już 3-ci rok i jeszcze nadal jest w stanie zapowiedzi... Tylko Airhelp chwali LOT bo na żadnej linii nie zarabia lepiej. Więc nadal jesteśmy najlepsi.
Zainteresowan...
3 dni temu
Czy w przypadku lądowania w Chicago w godzinach porannych lżejsza kolacja na godzinę przed lądowaniem jest również podawana?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (8)
Robert
2 dni temu
A kiedy wreszcie WIFI przynajmniej w B/C? to już standard we współczesnym lotnictwie
qfiatek
2 dni temu
A kiedy wreszcie WIFI, przynajmniej w B/C? to priorytet i wręcz standard we współczesnym lotnictwie. Pod tym względem LOT wyprzedziły nawet PKP IC ;)
biznes-travel...
2 dni temu
LOT nigdy nie doceniał konkurejcji i zawsze miał mniemanie, że jest i tak najlepszy, więc gdy zamawiał fotele klasy biznes nie zwracal uwagi na to że inne linie zamawiają boksy, a nie fotele klasy premium do biznesu. Ale dziwne jest to, że słyszę o konieczności wymiany foteli już 3-ci rok i jeszcze nadal jest w stanie zapowiedzi... Tylko Airhelp chwali LOT bo na żadnej linii nie zarabia lepiej. Więc nadal jesteśmy najlepsi.
Zainteresowan...
3 dni temu
Czy w przypadku lądowania w Chicago w godzinach porannych lżejsza kolacja na godzinę przed lądowaniem jest również podawana?
Pasażer
3 dni temu
Ja tam mógłbym przechodzić okrakiem nad leżącymi obok pasażerkami.