W Akademii Biznesu Money pytamy liderów biznesu i nauki o to, jaką obecnie technologię uważają za kluczową dla rozwoju nowoczesnego i zdrowego biznesu. Dominika Paciorkowska, dyrektorka zarządzająca ClickMeeting zdradza swoje typy.
- W dzisiejszym biznesie kluczową rolę odgrywają te technologie, które w największym stopniu wspierają zwinność i zdolność adaptowania się do nowych uwarunkowań. To dzięki nim możliwe jest skalowanie, eksperymentowanie i uzyskiwanie dostępu do błyskawicznego i bezpiecznego przetwarzania danych. Do tej kategorii bez wątpienia należą usługi chmurowe - mówi Dominika Paciorkowska.
Jak dodaje, zapewniają elastyczność i skalowalność, a to pozwala na optymalizację kosztów związanych z utrzymaniem infrastruktury, oprogramowania czy zasobów ludzkich. - Dzięki temu jako organizacja możemy skupiać się na działaniach, które są kluczowe dla naszego biznesu. Coraz więcej usług chmurowych jest przy tym w stanie sprostać wysokim wymaganiom związanym z bezpieczeństwem danych, co jest szczególnie ważne w kontekście obecnych zagrożeń - precyzuje.
Kluczowe technologie w biznesie - sztuczna inteligencja, chmura, internet rzeczy
- Kolejnym obszarem, którego znaczenie w świecie biznesu rośnie z każdym dniem, jest sztuczna inteligencja (AI). Coraz częściej obejmuje procesy, które jeszcze do niedawna wymagały zaangażowania ludzi. Umiejętne korzystanie z tych możliwości przekłada się na wiele obszarów wpływających na poziom świadczonych usług - mówi.
Jej zdaniem AI znajduje szerokie zastosowanie w obsłudze klienta. Istnieje wiele obszarów, gdzie automatyzacja procesów przekłada się na wydajność i elastyczność, pomagając w ten sposób zapewnić klientom odpowiednie doświadczenie. - Sztuczna inteligencja pomaga nam również w personalizowaniu usług w oparciu o preferencje klientów i dostosowywanie oferty do ich indywidualnych potrzeb. To wpływa na ich zadowolenie i zaangażowanie - przekonuje Dominika Paciorkowska.
- Ale AI sprawdza się również w innych obszarach. Może pomóc chociażby w tworzeniu przyjaznych interfejsów użytkownika, w analizie danych czy docieraniu do potrzebnych nam informacji. Wyzwaniem, przed którym stoimy, jest stworzenie odpowiednich regulacji prawnych zabezpieczających obszary, w których pojawia się AI - mówi Dominika Paciorkowska. Jak dodaje, mamy w tym duże zaległości, bo sztuczna inteligencja rozwija się i wkracza w nowe obszary w takim tempie, że legislacja nie jest w stanie za nią nadążyć.
- Nie sposób nie wspomnieć o internecie rzeczy (IoT). Łączy w sobie różne rozwiązania mające na celu automatyzację procesów i ułatwianie nam codziennego funkcjonowania, w tym również pracy. Ta koncepcja znajduje zastosowanie zarówno w naszych domach, jak i firmach czy w całych miastach. Dzięki niej przede wszystkim eliminujemy powtarzalne procesy, zyskujemy czas oraz większą kontrolę - mówi, dodając, że bez wątpienia ten obszar będzie się nadal rozwijał i znajdował coraz szersze zastosowanie również w biznesie.
- Podczas wdrażania nowych rozwiązań nie możemy oczywiście zapominać o zrównoważonym rozwoju. Zależy na nim samym konsumentom i oczekują od firm, z których usług korzystają, brania odpowiedzialności nie tylko za to, jak wygląda rzeczywistość dziś, ale również jak będzie prezentować się w dłuższej perspektywie - wskazuje.
Jej zdaniem zachowanie transparentności staje się ważną biznesową potrzebą. Wśród wyzwań, które należy wziąć pod uwagę, bez wątpienia należy wymienić sposób pozyskiwania i wykorzystania energii. - To duża odpowiedzialność, jaką biorą na siebie przedsiębiorcy. Wymienione wcześniej technologie i obszary działania, takie jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, zarządzanie bezpieczeństwem czy zaawansowana analityka, również są w stanie wspierać zrównoważony rozwój. Wszystko zależy jednak od tego, w jaki sposób będziemy z nich korzystać - kwituje szefowa ClickMeeting.