Najważniejszym celem badania było poznanie potencjału kobiet w e-biznesie oraz stanu wiedzy o e-commerce. Obiecujące jest to, że 38% badanych zadeklarowała chęć rozpoczęcia działalności gospodarczej online. Natomiast aż 62% spośród planujących sprzedaż w sieci chce otworzyć swój biznes w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Najbardziej aktywne w e-biznesie są kobiety w przedziale wiekowym 35 – 44 lata (52% obecnie prowadzących działalność online). 91% kobiet aktywnych w tym obszarze ma wykształcenie wyższe (niezależnie od miejsca pracy – własna firma czy zatrudnienie w firmie).
Kolejny cel, który postawili sobie badacze, to wskazanie aktualnych potrzeb i wyzwań, które stoją przed kobietami na rynku e-commerce.
- Jeszcze kilka miesięcy temu e-commerce powszechnie kojarzył się głównie ze sprzedażą fizycznych produktów. Natomiast dzisiaj, w „nowej rzeczywistości”, wychodzimy poza te ramy myślenia. Ponad połowa naszych respondentek, które rozważają wejście w e-biznes, chce się skoncentrować m.in. na usługach edukacyjnych (36%) i coachingowych (19%). To segment usług, w których kontakt „na żywo” wydawał się dotąd kluczowy. Jak widać, pandemia zmieniła wiele w naszym postrzeganiu rzeczywistości - mówi Dorota Bachman, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu.
Respondentki wyraziły swoje obawy wobec ryzyka związanego z wejściem na rynek e-commerce, w tym prowadzenia sklepu internetowego – aż 36% spośród nich wyraziło swoje wątpliwości. Stąd też duże zapotrzebowanie na profesjonalne doradztwo w tym zakresie - 46% kobiet chce zdobywać u wiarygodnych źródeł informacje związane z prowadzeniem tego typu działalności. Co ciekawe, aż 51% kobiet już działających w e-biznesie uważa tę działalność za bezpieczną.
Respondentki odpowiadały również na pytania, które pozwoliły określić co stanowi dla nich w rozwoju e-biznesu „koło napędowe”, a co jest barierą, na ile są otwarte na rozwój i pozyskiwanie wiedzy o branży e-commerce i jakich kanałów z informacjami oraz narzędzi potrzebują.
Obawy zdefiniowane przez kobiety
Dla kobiet największym wyzwanie w prowadzeniu e-biznesu jest konkurencja – obawia się jej aż 61% z nich. Powodem może być brak wystarczającej wiedzy na temat sposobów dotarcia do klienta - deklaruje to 49% respondentek. Barierą jest też brak wystarczających umiejętności technologicznych (46%). Z drugiej strony natomiast, aż 41% ma świadomość, że SEO pomoże im w zwiększeniu sprzedaży i taką wiedzę chcą czerpać podczas np. webinariów na temat prowadzenia biznesu online. Ta forma edukacji one postrzegane jako wartościowe źródło pozyskiwania wiedzy przez 46% badanych.
Diagnoza badaczy – znajomość platform sprzedażowych
- Niska świadomość dotycząca znajomości platform może wynikać z mnogości dostępnych rozwiązań sklepowych. Z drugiej strony może także wskazywać na niewystarczające działania marketingowe prowadzone przez operatorów i właścicieli platform, które eksponowałyby przewagi nad innymi rozwiązaniami. Istotne są działania edukacyjne prowadzone online, które propagowałyby wiedzę na temat rozwiązań wspierających sprzedaż online - zauważa Anna Heimberger, współzałożycielka i Prezes Fundacji Kobiety e-biznesu.
31% kobiet planujących wejście w e-biznes nie zna żadnej platformy do budowy sklepów internetowych, niemniej jednak 46% spośród nich zamierza korzystać z gotowych rozwiązań w tym zakresie. Oczywiste jest, że respondentki już działające w e-biznesie po stronie pracodawcy znają więcej platform niż te z nich, które prowadzą własną działalność.
KOMENTARZE
Marcina Grzymkowskiego, prezes i założyciel eobuwie.pl
Raport „Potencjał kobiet w e-biznesie. Wiedza o e-commerce” ukazuje się w trudnym czasie pandemii. Nie wiemy, jak długo to zagrożenie z nami pozostanie i jaki jeszcze wpływ wywrze na nasze życie: czy to zawodowe czy prywatne. Nie mniej jednak raport pokazuje, że pandemia zmieniła handel na dobre. W naturalny sposób przeniósł się on do online i wiele branż odnotowuje znaczący wzrost sprzedaży w tym kanale. Paradoksalnie, dla wszystkich zainteresowanych uruchomieniem własnego biznesu, może to być dobry czas. A jak wynika z raportu, jest wśród nich wiele kobiet. Z dużym zaciekawieniem przestudiowałem wnioski płynące z raportu. Współczesna kobieta, stojąca u progu biznesowego wyzwania, dobrze zna rynkowe realia, rozumie mechanizmy funkcjonowania e-commerce. Jest świadoma tego, co chce robić, ma odpowiedni warsztat i kwalifikacje. Nie obawia się podejmowania odpowiedzialnych decyzji - chce to robić w sposób przemyślany i rozważny. Okazuje się, że aż 62% badanych jest gotowych na zainwestowanie w swój biznes, a 36% z nich widzi dla siebie szansę w nowych, kojarzonych do tej pory głównie z offline’m dziedzinach: coachingiem, wizażem czy zajęciami edukacyjnymi. W grupie CCC mamy na co dzień przyjemność współpracować z wieloma kobietami sukcesu. Dominika Żak z powodzeniem rozwija swoją markę DeeZee, a 56% kadry zarządzającej w eobuwie.pl stanowią właśnie kobiety. Inne spojrzenie, inna wrażliwość, inne doświadczenie - nie ma jednej, sprawdzonej recepty na sukces. A ten na obcasach jest jak najbardziej możliwy!
Ewa Szmidt-Belcarz, Prezes Empiku
Dzięki wdrożonej ponad dwa lata temu platformie Empik Marketplace zapraszamy do współpracy z nami inne firmy oraz marki aktywne w świecie e-commerce. Dzięki wsparciu i pomocy naszych specjalistów oraz możliwości dotarcia do milionów klientów z sukcesem pomagamy rozwijać biznes w segmencie online. Wśród ponad 1000 sprzedawców, którzy zrealizowali już ponad milion zamówień na platformie Empiku jest wiele odnoszących sukcesy przedsiębiorczyń. Osobiście, bardzo im kibicuję! Naszym partnerkom oferujemy możliwość sprzedaży na jednej z największych platform e-commerce w Polsce, szereg możliwości promocyjnych w naszym omnikanałowym ekosystemie czy dotarcie do ponad 10 milionów klientów. Jednocześnie w samej Grupie Empik mamy silną reprezentację kobiet (jest nas nawet większość). Mamy wspaniałe liderki we wszystkich naszych zespołach, w tym e-commerce, technologii czy Data Science – wierzymy w siłę kobiet i wszystkie zapraszamy do współpracy!
Dominika Żak, założycielka i Prezes DeeZee, marki obuwniczej wchodzącej w skład Grupy CCC
„Na początku swojej drogi z DeeZee traktowałam sprzedaż butów online jako dodatek do mojej pracy nauczyciela. Szybko jednak okazało się, że po pierwsze moje zarobki z e-biznesu przewyższają pensję nauczycielską, po drugie mając prężnie rozwijającą się firmę z potencjałem rynkowym, należy poświęcić się jej w całości. Ludziom czasem wydaje się, że e-biznes to wirtualna przestrzeń, gdzie jesteśmy anonimowi. Nic bardziej mylnego – liczy się transparentność, responsywność i zaangażowanie. Dotyczy to zarówno działań sprzedażowych i prowadzenia samego sklepu internetowego jak również działań wizerunkowych w mediach społecznościowych. Kobiety mają te cechy – są pracowite, kreatywne i zaradne. Warto jednak pamiętać, że o ile próg wejścia do online jest stosunkowo niski, to przetrwanie w nim z sukcesem wymaga dużej determinacji, ale tej płci pięknej nie brakuje.”
Informacja prasowa Fundacja Kobiety e-biznesu. Redakcja money.pl objęła patronat nad raportem