Zmienia się kodeks drogowy. Nowe obowiązki i ostrzejsze kary dla kierowców miały wejść w życie od 1 lipca, będzie to jednak nieco później. Przypomnijmy, główne zmiany to:
- obniżenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h niezależnie od pory dnia,
- zatrzymanie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h również poza obszarem zabudowanym,
- pierwszeństwo pieszych już przed przejściem.
Łatwiej stracić prawo jazdy
Zmiana w kodeksie drogowym zakłada zatrzymywanie prawa jazdy na okres 3 miesięcy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym.
Do tego dochodzi ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia oraz zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych. Takie zapisy trafiły do projektu ustawy zmieniającej prawo ruchu drogowego.
Obecnie w obszarze zabudowanym zakazane jest przekraczanie prędkości 50 km/h w godzinach 5:00 - 23:00, a limit 60 km/h obowiązuje w godzinach 23:00 - 5:00. Zgodnie z projektem, ograniczenie prędkości do 50 km/h będzie obowiązywało niezależnie od pory dnia.
Do tego starosta wyda decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy na trzy miesiące w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h, bez względu na to, czy przekroczenie prędkości nastąpiło na obszarze zabudowanym czy poza nim.
Zmiany obejmą także pieszych i zachowania kierowców wobec nich, będą mieli pierwszeństwo już zbliżając się do przejścia. Jednak nie oznacza to, że piesi mogą "pchać się pod koła", czyli wkraczać ne przejście dla pieszych w każdej chwili i bez względu na okoliczności.
"Pieszy wchodzący na jezdnię lub torowisko albo pieszy przechodzący przez jezdnię lub torowisko, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz (...) korzystać z przejścia dla pieszych. Pieszy znajdujący się na tym przejściu ma pierwszeństwo przed pojazdem. Pieszy będzie musiał obserwować drogę jeszcze przed wejściem na przejście" - czytamy w projekcie.
Z kolei kierowcy, zbliżając się do przejścia dla pieszych, będą musieli zachować szczególną ostrożność i zmniejszyć prędkość tak, by nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego "znajdującego się w tym miejscu lub na nie wchodzącego, i ustąpić pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na to przejście albo znajdującemu się na tym przejściu".
Ustawa początkowo miała wejść w życie 1 lipca 2020 r. Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, w rozmowie z "Motofaktami" informuje, że projekt ustawy został skierowany pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów. Po przyjęciu przez rząd będzie przedmiotem prac parlamentarnych. Nowe rozwiązania wejdą w życie po upływie 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw.
Terminu 1 lipca nikt oficjalnie nie odwołał, jednak proces legislacyjny to uniemożliwia. - Będziemy na bieżąco informować o kolejnych etapach prac nad projektem - zapewnia Szymon Huptyś.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl