Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Magda Żugier
|
aktualizacja

Kolej Dużych Prędkości w Polsce. Ekspert: możliwa alternatywa dla autostrad

47
Podziel się:

Premier Donald Tusk ogłosił, że Centralny Port Komunikacyjny powstanie, a wiceminister infrastruktury dodał, że Polska może liczyć na Kolej Dużych Prędkości. Co to oznacza? Ekspert wskazuje, że taka forma transportu będzie mogła konkurować z samochodami.

Kolej Dużych Prędkości w Polsce. Ekspert: możliwa alternatywa dla autostrad
Obecnie najszybszymi w Polsce pociągami są składy Pendolino (GETTY, NurPhoto)

W środę premier Donald Tusk rozwiązał główne wątpliwości, dotyczące budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego - CPK powstanie, ale nieco innej wersji, niż planował to PiS. Zmiany dotyczą też harmonogramu, który PiS określał "ambitnym", natomiast eksperci - "nierealnym" do spełnienia.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Firmy zwalniają pracowników. Eksperci: to są lokalne dramaty, tragedii na rynku nie ma

Główną nowością w założeniach jest prędkość

Decyzję dotyczącą kolejowego elementu Centralnego Portu Komunikacyjnego skomentował dla portalu money.pl Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej. - Nie ma rewolucji w porównaniu do planów przygotowywanych od wielu lat - powiedział i dodał, że główną nowością jest podniesienie docelowej prędkości do 300-320 km/h.

10 lat temu powiedziałbym, że taki ruch to ekstrawagancja, ale teraz tak już nie jest. Kolej, żeby rywalizować z samochodami na bezkolizyjnych autostradach, musi osiągać wysokie prędkości. Bo pociąg, który dojeżdża na miejsce w czasie o połowę krótszym niż auto, staje się atrakcyjną alternatywą dla motoryzacji czy lotnictwa - mówi money.pl Jakub Majewski.

Prezes fundacji wyjaśnił, że choć taboru oraz rozwiązań technologicznych dla Kolei Dużych Prędkości będzie trzeba szukać za granicą, to nasze firmy mają szanse na kontrakty budowlane, a zaangażowany w projekt przemysł na transfer know-how. - Niezbędnymi technologiami dysponują Francuzi, Hiszpanie, Niemcy, Włosi, a poza Europą również Koreańczycy, Japończycy czy Chińczycy - wymienia Jakub Majewski i dodaje, że należy oczekiwać, że zagraniczne firmy będą szukać polskich dostawców, bo projekty w tej skali wymagają lokalnego zaplecza i wieloletniego utrzymania.

- Ważne jest nie tylko okres budowy czy dostawy, ale dostarczanie odpowiedniej jakości podczas eksploatacji. Infrastruktura wymaga utrzymania i bieżących napraw. Do tego dochodzą cykliczne modernizacje, bo pasażerowie oczekują zmian aranżacji wnętrz, coraz to nowego designu czy nowinek technologicznych - mówi Jakub Majewski.

Kolej Dużych Prędkości

Przypomnijmy, że pierwotnie zakładano, że powstaną tysiące kilometrów nowych linii, w tym Kolei Dużych Prędkości, skierowanych do CPK w gminie Baranów. KDP między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem miał być uruchomiony do 2030 r.

Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak powiedział jednak, że realnie stanie się to w "połowie przyszłego dziesięciolecia". Na ten moment rząd mówi wyłącznie o budowie wspomnianej linii szybkiej kolei, zwanej "igrekiem".

Wiceminister Piotr Malepszak zapowiedział podczas środowej konferencji stworzenie "spójnego" systemu transportowego w Polsce, opartego o realne potrzeby. Wyjaśniał, że tam, gdzie potoki pasażerskie mają być większe, powstanie nowa kolej, a tam, gdzie mają być mniejsze - sprawne połączenia autobusowe. - To element normalnej, poważnej, racjonalnej polityki transportowej państwa - zaznaczył Malepszak.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(47)
WYRÓŻNIONE
Polski
6 miesięcy temu
Polscy producenci zapewniają dostawę pociągów do 250km/h I tak pierwotnie miało być. Więc Tusk podniósł limit prędkości żeby rodzime zakłady uwalić.Za to oczywiście nowe wymogi spełnia niemiecki Siemens.
Ralf
6 miesięcy temu
PO i budowa to sa dwa przeciwienstwa.
Dziadek
6 miesięcy temu
Wszystko to brednie, które nigdy nie zostaną zrealizowane.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (47)
1222222
4 miesiące temu
Port lotniczy może będzie za 15 lub 20 lat tak samo i kolej
TadekTom
6 miesięcy temu
Przde wszystkiem najpierw powinnismy, id nowa wybudować tory do takich pociagow i cala infrastrukturę, bezkolizyjne skrzzowania, kladki, przejscia dla zwierzat ogrodzwnie torow itd. Pociąg jadacy z prędkością 300-350km na godzinę potrzebuje 3km do zatrzymania, a to oznacza ze maszynista powinien miec podgląd trasy na kolene 3-4km km przd tym lacznie 6-7km. To budowa na dziesiątki lat, a my nie mamt torow a juz opowiadamy bajki o pociągach. Nie potrafilismy zbudowac w 10lat fabryki samochodów elektrycznych, przez 50lat budujemy elektronie atomowa, wątpię tez czy kiedykolwiek zbudujemy taka kolei
Ania
6 miesięcy temu
Był gdzieś wywiad że tory dla kolei 300 kmh nie nadają się do cargo...
Pimpek
6 miesięcy temu
Przez 10 lat Polska może stworzyć technologię szybkich pociągów żadnemu to nie przyszło do pustego łba zamiast tworzyć gowniana Izere
Ewa
6 miesięcy temu
Przecież z góry wiadomo, od kogo w Europie...
...
Następna strona