Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Paweł Orlikowski
|

Kolej na CPK. Rząd przyjął wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym

70
Podziel się:

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie zmieniające wykaz linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Ma to m.in. umożliwić realizację inwestycji kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Rząd przyjął projekt rozporządzenia dot. połączeń kolejowych do CPK
Rząd przyjął projekt rozporządzenia dot. połączeń kolejowych do CPK (Forum, Mateusz Włodarczyk)

Nowelizację rozporządzenia w sprawie wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym przygotował Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. W poniedziałek Rada Ministrów przyjęła to rozporządzenie.

"Państwo polskie zobowiązało się do realizacji systemu komunikacyjnego wskazanego w koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Koncepcja ta określa m.in. sieć linii kolejowych (planowanych do budowy i istniejących), które stanowić będą szkielet systemu transportowego kraju, zapewniający pasażerom dostęp do systemu transportu dalekobieżnego, w tym bezpośredni dojazd do CPK i Warszawy" - czytamy w komunikacie Ministerstwa Infrastruktury.

W przyjętym przez rząd rozporządzeniu została doprecyzowana sieć linii kolejowej. Określono numery, nazwy i przybliżoną długość. Następnie cała sieć (linie planowane i już istniejące) została ujęta w wykazie linii o znaczeniu państwowym. Resort infrastruktury uzasadnia to tym, że sieć ta ma znaczenie dla gospodarki oraz dla spójności sieci kolejowej.

Zobacz także: Obejrzyj: Pomysł na Biznes: mini-domy w Polsce

"Realizacja komponentu kolejowego CPK stanowi podstawowy element przedsięwzięcia pozwalający na skomunikowanie nowego portu lotniczego z Warszawą i Łodzią oraz stworzenie ogólnokrajowego systemu międzyregionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, obejmujących wszystkie regiony kraju, którego głównym węzłem będzie CPK" - czytamy dalej w komunikacie ministerstwa.

Jak zapewnia resort infrastruktury, w węźle kolejowym CPK będą odgałęziały się linie kolejowe w kierunku Płocka i Gdańska oraz Centralnej Magistrali Kolejowej obsługującej m.in. Katowice i Kraków.

"Nowe linie kolejowe na przecięciach z istniejącymi liniami zostaną wyposażone w łącznice, zapewniając możliwość obsługi CPK również pociągami podmiejskimi i regionalnymi oraz elastyczność w wyznaczaniu tras pociągów. Umożliwi to skierowanie przez CPK większości pociągów międzyregionalnych wyjeżdżających z Warszawy w kierunku zachodnim, zapewniając skomunikowanie CPK z pozostałymi regionami kraju" - napisano w komunikacie.

W bezpośredniej bliskości terminala lotniczego powstanie dworzec kolejowy o wielkości i rozwiązaniach odpowiednich do planowanej liczby pociągów i pasażerów.

Ministerstwo Infrastruktury chce połączenia CPK z każdą z głównych aglomeracji Polski. Podróż po pierwszym etapie budowy ma zajmować do 2,5 godziny, a docelowo do 2 godzin.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(70)
WYRÓŻNIONE
polop
6 lat temu
Przyjdzie PO - KO i po zamiata. Nie bedzie żadnego CPK. Mamy lotnisko w Berlinie.
Kapitan Polsk...
6 lat temu
W czasach PO-PSL kupiono kilka Pendolino i wszystko. Teraz praca wre w PKP w całej Polsce.
Czas 7777 👽
6 lat temu
PiS wszystko buduje, ale tylko na papierze. W realu niewiele coś robi, taka zmiana
NAJNOWSZE KOMENTARZE (70)
gregork
6 lat temu
Pomysły jak zwykle są, co z realizacją ? Przypomnijmy sobie zapowiadane 1 milion samochodów elektrycznych 1 milion mieszkań, gdzie to wszystko ? Czy są wybudowane stacje ładowania samochodów, cała infrastruktura ? Znane powiedzenie: Mateuszek kłamczuszek ?Tak do końca w to wszystko nie wierzę, inaczej , wszystko ładnie wygląda na papierze a co z realizacją ?Zobaczcie państwo ile pytań. Z natury nie jestem pesymistą, ALE ?
DS.
6 lat temu
jak dojechać ze Szczecina do Gdańska ? przez Warszawę ?
Zawiodły plan...
6 lat temu
Polska jako członek UNII nie należąc do strefy EURO praktycznie nie ma wpływu na kierunki jej dalszego rozwoju. Obecnośc w strefie EURO jest obecnie bardziej ,, aktem " politycznym aniżeli gospodarczym . Spadająca atrakcyjnośc inwestycyjna Polski powodować będzie , iż ewentualne nowe lotnisko nie będzie miało żadnego istotnego znaczenia dla krajów pragnacych utrzymywać kontakty z krajami stanowiącymi CENTRUM europejskiego handlu i europejskiej polityki . Najlepszym dowodem na taki kierunek dalszego rozwoju jest obecny stosunek władz Chin do Polski , który objawia sie BRAKIEM ZAINTERESOWANIA planami budowy lotniska / CPK / , a wobec prawdopodobnej rezygnacji Polski z chińskiego systemu 5G , jeszcze bardziej osłabi bezpośrednie kontakty z Chinami , na które tak bardzo liczyli politycy - planiści CPK.
nick
6 lat temu
I trzeba będzie zezłomować te już wyprodukwane elektryczne samochody, żeby przesiąść się na te tabuny pociągów kursujące po nowych szprychach.
luki
6 lat temu
robić robić robić...... czekamy można coś sensownego w kraju robić. Autostrady z bólem ale kończymy, czas na lotnisko i kolej.
...
Następna strona