"Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla odcinka Warszawa Zachodnia-CPK-Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce" - poinformowała spółka w piątkowej informacji prasowej.
Przedstawiciele spółki przekonywali, że dzięki tej trasie pasażerowie z Warszawy do CPK dostaną się 15 minut. Natomiast połączenie między stolicą a Łodzią ma się skrócić do 45 minut z obecnej 1 godz. 20 minut. Połączenie kolejowe na linii Łódź-CPK ma mieć 30 minut.
Pociągi na tych trasach mają osiągać prędkość do 250 km/h. W przyszłości natomiast będzie możliwe podniesienie prędkości do 350 km/h, ale jeśli będzie taka potrzeba - zastrzega spółka.
Za prace przygotowawcze na tym odcinku odpowiadać będzie konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Wspólnie przygotują studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla planowanej nowej linii kolejowej.
Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 24,7 mln zł. Pozostałe oferty złożono przez konsorcja: Egis i Jaf-Geotechnika (29,5 mln zł netto) oraz Voessing Polska i Instytut Kolejnictwa (30,9 mln zł). O wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 50 proc.).
Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy (realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ przedmiot zamówienia zawiera w sobie także dokumentację geologiczną i mapy do celów projektowych).
- Działając wspólnie z wybranym wykonawcą wyznaczymy optymalny przebieg dla pierwszej linii wchodzącej w skład programu CPK. Kluczowej z punktu widzenia obsługi Portu "Solidarność", a jednocześnie jednego z najważniejszych elementów nowej sieci transportu publicznego - powiedział prezes CPK Mikołaj Wild.
W komunikacie prasowym CPK tłumaczy, że zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.
- Zaczniemy tak szybko, jak to jest możliwe. Popisanie umowy nastąpi natychmiast po zakończeniu procedur koniecznych dla zapewnienia transparentności działania - dodał Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.
Co istotne, w nowej inwestycji nie znajdzie się odcinek w obrębie węzła CPK. Tego fragmentu dotyczy inny z trwających obecnie dziewięciu przetargów kolejowych spółki.
Połączenie między Warszawą, Łodzią, a CPK to dopiero początek. W ramach kolejnych etapach powstać mają połączenia w stronę Wrocławia i granicy z Czechami. Docelowo powstanie również odnoga usprawniająca podróż do Portu "Solidarność" z Poznania.