Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|

Kolej połączy CPK z Warszawą i Łodzią. Spółka wybrała wykonawcę prac przygotowawczych

10
Podziel się:

140-kilometrowy odcinek torów kolejowych połączy Centralny Port Komunikacyjny z Warszawą i Łodzią. Spółka ogłosiła w piątek, że wybrała wykonawcę prac przygotowawczych. Odcinek ma być oddany do użytku przed końcem 2027 roku.

Kolej połączy CPK z Warszawą i Łodzią. Spółka wybrała wykonawcę prac przygotowawczych
CPK. Spółka wybrała wykonawcę prac przygotowawczych dla nowej linii kolejowej Warszawa-CPK-Łódź. (money.pl, Rafał Parczewski)

"Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała najkorzystniejszą ofertę prac przygotowawczych dla odcinka Warszawa Zachodnia-CPK-Łódź. To 140 km nowych torów kolejowych, które stworzą pierwszy element systemu kolei dużych prędkości w Polsce" - poinformowała spółka w piątkowej informacji prasowej.

Przedstawiciele spółki przekonywali, że dzięki tej trasie pasażerowie z Warszawy do CPK dostaną się 15 minut. Natomiast połączenie między stolicą a Łodzią ma się skrócić do 45 minut z obecnej 1 godz. 20 minut. Połączenie kolejowe na linii Łódź-CPK ma mieć 30 minut.

Pociągi na tych trasach mają osiągać prędkość do 250 km/h. W przyszłości natomiast będzie możliwe podniesienie prędkości do 350 km/h, ale jeśli będzie taka potrzeba - zastrzega spółka.

Zobacz także: CPK. Czy jest potrzebny? Ekspert wymienia trzy kluczowe elementy

Za prace przygotowawcze na tym odcinku odpowiadać będzie konsorcjum firm IDOM, Multiconsult, Transprojekt Gdański i Arcadis. Wspólnie przygotują studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla planowanej nowej linii kolejowej.

Zwycięskie konsorcjum złożyło ofertę opiewającą na kwotę 24,7 mln zł. Pozostałe oferty złożono przez konsorcja: Egis i Jaf-Geotechnika (29,5 mln zł netto) oraz Voessing Polska i Instytut Kolejnictwa (30,9 mln zł). O wyborze zdecydowały cena (w 50 proc.) i doświadczenie personelu (pozostałych 50 proc.).

Na przygotowanie STEŚ wybrany w przetargu wykonawca będzie miał ok. 10 miesięcy (realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwa pięć miesięcy dłużej, ponieważ przedmiot zamówienia zawiera w sobie także dokumentację geologiczną i mapy do celów projektowych).

- Działając wspólnie z wybranym wykonawcą wyznaczymy optymalny przebieg dla pierwszej linii wchodzącej w skład programu CPK. Kluczowej z punktu widzenia obsługi Portu "Solidarność", a jednocześnie jednego z najważniejszych elementów nowej sieci transportu publicznego - powiedział prezes CPK Mikołaj Wild.

W komunikacie prasowym CPK tłumaczy, że zgodnie z prawem zamówień publicznych przed zakończeniem postępowania muszą zostać dopełnione ostatnie formalności. W postępowaniu mogą zostać złożone odwołania, które mogą wpłynąć na przedłużenie procedury. Jej zwieńczeniem będzie podpisanie umowy z wykonawcą, który rozpocznie realizację zleconych usług.

- Zaczniemy tak szybko, jak to jest możliwe. Popisanie umowy nastąpi natychmiast po zakończeniu procedur koniecznych dla zapewnienia transparentności działania - dodał Mikołaj Wild, cytowany w komunikacie.

Co istotne, w nowej inwestycji nie znajdzie się odcinek w obrębie węzła CPK. Tego fragmentu dotyczy inny z trwających obecnie dziewięciu przetargów kolejowych spółki.

Połączenie między Warszawą, Łodzią, a CPK to dopiero początek. W ramach kolejnych etapach powstać mają połączenia w stronę Wrocławia i granicy z Czechami. Docelowo powstanie również odnoga usprawniająca podróż do Portu "Solidarność" z Poznania.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
Lublin
4 lata temu
Wszystko ok ale kiedy trasa Warszawa_Lublin stanie się linią dwutorowa na całym odcinku. Tamremont
Wojtek
4 lata temu
Morawiecki ile ma tam gruntów albo jakiś belzebub? Nie wierzę żeby tam nie miał jakiegoś malutkiego (20h) gruntu donorleone obajtek 😝😝😝
pytanie
4 lata temu
kolej buduje CPK a nie PKP
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
igor
4 lata temu
Zwożenie pasażerów z całej Polski pod Warszawę ,żeby mogli polecieć np. do Londynu jest kompletnie bez sensu! Oznacza likwidację kilkunastu portów lotniczych i setek tysięcy miejsc pracy. A wystarczy jeden haker z laptopem , żeby zablokować działalność takiego portu!
wujek dobra r...
4 lata temu
Połączcie z przekopem przez mierzeję - to będzie dopiero hit!!!!
Wojtek
4 lata temu
Morawiecki ile ma tam gruntów albo jakiś belzebub? Nie wierzę żeby tam nie miał jakiegoś malutkiego (20h) gruntu donorleone obajtek 😝😝😝
Lublin
4 lata temu
Wszystko ok ale kiedy trasa Warszawa_Lublin stanie się linią dwutorowa na całym odcinku. Tamremont
Peowczyk
4 lata temu
Po co nam to, przecież jest kolej do Berlina.