W poniedziałek, podczas konferencji prasowej w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów, marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podkreślił ogromny potencjał rozwoju tego lotniska jako miejsca obsługi lotów czarterowych. Zauważył, że polskie wybrzeże cieszy się obecnie ogromną popularnością wśród turystów, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie.
Dotychczas turyści przyjeżdżają głównie w autobusach. W związku z tym tego typu modernizacja daje wielką nadzieję na to, że duża część turystów będzie przylatywała tutaj lotami czarterowymi – dodał Geblewicz.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prawie 2 mln pasażerów rocznie
Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, poinformował, że prognozy zakładają, że z lotniska będzie korzystało 1 mln 700 tys. pasażerów rocznie do 2037 roku. Obecny terminal, mający zdolność obsługi około pół miliona pasażerów, wymaga niezbędnych zmian i rozbudowy.
Prezes zarządu spółki Port Lotniczy Szczecin-Goleniów, Maciej Dziadosz, zaznaczył, że celem jest obsługa jednocześnie trzech samolotów kodu C, mogących przewieźć minimum 189 pasażerów każdy. Wspomniał również, że na północnych trasach lotniczych używane są samoloty 240-miejscowe, co świadczy o rosnącej liczbie pasażerów i wielkości samolotów operujących z lotnisk.
Obecnie obiekt lotniska jest przystosowany do jednoczesnej obsługi dwóch samolotów typu ATR 7, które mogły zabrać po 76 pasażerów. Dziadosz wskazał, że jest to największy problem obecnej infrastruktury.
Prezes portu lotniczego poinformował, że w trakcie rozbudowy lotnisko będzie funkcjonowało. Najpierw zostanie zbudowany terminal odlotowy, później obecny terminal zostanie rozebrany, aby na jego miejscu zbudować część przylotową. Tymczasem, na czas trwania inwestycji, powstanie tymczasowa hala przylotów.
Marszałek Geblewicz przypomniał, że na mocy porozumienia wspólników z lipca 2019 roku, województwo i Gmina Miasto Szczecin zobowiązali się zapewnić lotnisku wsparcie finansowe, przekazując ponad 74 miliony złotych do 2028 roku.
Co dalej z CPK? Lasek: nowa koncepcja na dniach
Inwestycja w przebudowę ma się zakończyć w ciągu trzech lat, a koncepcję nowego terminala opracowało studio Dedeco ze Szczecina. Całkowity koszt przedsięwzięcia szacuje się na około 170 mln zł.
Historia lotniska w Goleniowie sięga lat 1953-1956, kiedy to zbudowano je jako obiekt wojskowy z drogą startową o długości 1800 metrów i szerokości 45 metrów. W 1967 roku wyodrębniono część cywilną, tworząc Port Lotniczy Szczecin-Goleniów. W 1998 roku lotnisko całkowicie przeszło pod cywilną jurysdykcję.