Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Paweł Szygulski
|

Nowak przejdzie do historii. Takiego ministra jeszcze nie było

0
Podziel się:

Paweł Szygulski pisze o dokonaniach szefa resortu transportu.

Nowak przejdzie do historii. Takiego ministra jeszcze nie było

Zależy mi na tym, by pochwalić Sławomira Nowaka, ale niestety minister transportu nie daje mi szansy. Wczoraj co prawda tłumaczył się na Radzie Ministrów z opóźnień przy inwestycjach kolejowych i drogowych, ale nic nie wskazuje na to, że uda mu się tę sytuację zmienić. Bo choć od początku swego urzędowania stwarza dobre wrażenie, to najpoważniejszych problemów w ogóle nie rusza. Tymczasem nie chodzi o konserwowanie bałaganu po poprzedniku, tylko jego zdecydowane posprzątanie.

Zwłaszcza w transporcie kolejowym. Ciągle czekam na jakiś program, który pozwoli dowiedzieć się, co stanie się z Przewozami Regionalnymi. Ten największy przewoźnik pasażerski w kraju zanotował kolejny rok pod kreską. Tym razem strata wyniosła 55 mln złotych.

To z kolei pogłębia jego zadłużenie, co negatywnie odbija się na stanie torów. Przewozy Regionalnie zalegają bowiem PKP PLK z płatnościami na sumę 400 mln zł, czyli o 73 mln zł większą, niż rok wcześniej. Ta wyrwa w budżecie zarządcy infrastruktury nie ułatwia mu niewątpliwie wykorzystywania unijnych dotacji, do których potrzebny jest wkład własny, aktóre w przypadku kolei niebawem mogą przepaść.

Zła kondycja Przewozów Regionalnych jest bezpośrednią pochodną decyzji z końca 2008 roku, kiedy to Cezary Grabarczyk przekazał firmę 16 samorządom wojewódzkim. Jej słabą kondycję pogłębił od tego czasu tylko fakt, że ma kilkunastu właścicieli, a więc jest zupełnie niesterowna. Paraliż decyzyjny skutkuje stopniowym gniciem przedsiębiorstwa.

Świadczy o tym choćby przykład województwa śląskiego, które posiada najgęstszą sieć kolejową. Przewozy Regionalne likwidują tam na masową skalę swoje połączenia. Przykładowo między Gliwicami a Bytomiem nie jedzie już żaden pociąg, choć jeszcze 29 lutego w rozkładzie jazdy było ich 22. To zdumiewające, biorąc pod uwagę fakt, że Bytom i Gliwice należą do najludniejszych miast aglomeracji po Katowicach.

Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/116/m154740.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/raporty/artykul/to;niemal;pewne;przewozy;regionalne;zbankrutuja;co;dalej,6,0,892678.html) *To niemal pewne, Przewozy Regionalne zbankrutują. Co dalej? * Spółka przetrwa najwyżej półtorej roku. Rękę do jej upadku przyłożą samorządowcy. To tylko wierzchołek góry lodowej, bo między marcem a czerwcem przewoźnik zlikwiduje w województwie śląskim przeszło 20 proc. swoich połączeń. Jeszcze 29 lutego było ich 480, ale od 1 czerwca będzie już tylko 380 dziennie. To nie jest już żadne trwanie kolei w marazmie, tylko pośpieszna jej likwidacja.

Wszystko to dzieje się w sytuacji, gdy eksperci od transportu przekonują, że przyszłość kolei to przewozy dalekobieżne i aglomeracyjne. Co więcej, mamy do dyspozycji miliardy unijnych dotacji na ten cel i sprawdzone wzorce krajów zachodnich. Pomimo tego na terenie, gdzie leży właśnie największa obok Warszawy aglomeracja, wycina się w ciągu trzech miesięcy 100 pociągów.

Tymczasem Sławomir Nowak zachowuje się jakby sprawy w ogóle nie było. Czy jego zdaniem tak poważne załamanie transportu publicznego w najludniejszym regionie kraju nie zasługuje na jakąkolwiek reakcję? Jeśli szybko nie przedstawi dobrego planu naprawczego, to jako pierwszy minister transportu zamieni się w syndyka masy upadłościowej po przewoźnikach kolejowych. Choć może właśnie na tym mu zależy? Taka szansa na przejście do historii może przecież już się nie powtórzyć.

Więcej o problemach transportu kolejowego w Polsce w Money.pl
Nowak: To priorytet mojego ministerstwa Minister podkreślił, że pasażer powinien być w centrum zainteresowania kolei._ To staramy się robić od pierwszych dni urzędowania _ - zapewnił.
Nowak nie boi się paraliżu na kolei, ale... Minister transportu Sławomir Nowak jest przekonany, że nowy rozkład jazdy pociągów, który wejdzie w życie 11 grudnia, będzie funkcjonował dobrze.
Kolej straci dotacje z UE. Zobacz ile i kiedy Minister zapowiedziała, że Polska ponownie zwróci się do Komisji Europejskiej o przeniesienie niewykorzystanych funduszy z projektów kolejowych na drogowe.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)