Gdyby sześć lat temu ktoś powiedział mi, że Agora będzie sprzedawać Gazetę Wyborczą w ilościach porównywalnych z dwoma numerami ówczesnego _ Działkowca _, uznałbym że jest niespełna rozumu. A jednak stało się. Papierowe media tracą w oczach dystans do internetu i nie mają pomysłu, jak ten trend zahamować.
Płatny dostęp do treści? Już w 2010 roku, kiedy Rupert Murdoch zaczął żądać pieniędzy za czytanie w sieci The Times, a podobne pomysły chodziły po głowie wydawcom _ Rzeczpospolitej _, _ Pulsu Biznesu _ i _ Dziennika Gazety Prawnej _ przewidywałem, że w Polsce ten model się nie przyjmie. Losy tamtych przymiarek i obecnie forsowanego modelu Piano Media pokazują, że polski internauta nie zapłaci ani grosza za coś, co może mieć za darmo, tyle że w innym miejscu. I trudno mu się dziwić.
Czytaj więcej [ ( http://static1.money.pl/i/h/145/m270481.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/z;prasy;zniknely;reklamy;warte;pol;miliarda;zlotych,67,0,1306435.html) *Z prasy zniknęły reklamy warte pół miliarda złotych * W ciągu pięciu lat sprzedaż dzienników spadła o 1,3 miliona egzemplarzy. Eksperci prognozują w Money.pl, co czeka papierowe media. Między bajki można też włożyć narzekania, że Polak nie czyta wcale. Czyta inaczej. Szybciej, krócej, niestety mniej wnikliwie i powierzchownie, ale na szczęście regularnie. Tyle, że coraz rzadziej papier. Prawie 19 milionów polskich internautów - ponad 93 procent wszystkich od 7 lat wzwyż - to regularni czytelnicy informacji i publicystyki w sieci. A tu poczytać trzeba, chociaż trochę. Gdyby jeszcze książki mogły być tańsze, pewnie i Biblioteka Narodowa nie musiałaby bić co dwa lata na alarm.
Papierowa prasa oczywiście nie zginie, a mówienie a trwającej agonii to mimo wszystko spore nadużycie. Prędzej czy później stanie się jednak dobrem luksusowym i elitarnym, którego używaniem w dobie e-czytników będzie można się szczycić. Medioznawca, profesor Leszek Pułka żartuje, że prasa przetrwa, dopóki tabletem nie da się ubić muchy. Moim zdaniem dłużej - dopóki będą żyli ludzie, którym nie przeszkadza, że w gazetach nie działa CTRL+F.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Słynna gazeta zmienia nazwę. Po 40 latach Decyzja związana jest z umacnianiem wizerunku grupy medialnej. | |
Przenieśli tytuł do internetu. I to był koniec Należący do koncernu medialnego Ruperta Murdocha dziennik przynosił zbyt duże straty. | |
"Koń Polski". Dziwne lektury w ministerstwach Polskie urzędy, jak co roku w grudniu, zamawiają prenumeraty gazet i czasopism. Na listach tytułów są zaskakujące opozycje. |
autor jest redaktorem Money.pl