Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Kończy się budowa tunelu pod Świną. Kilka minut jazdy i 143 kamery

153
Podziel się:

Do końca czerwca powinna zakończyć się budowa tunelu pod Świną, którego długość wyniesie 1,44 km. Natomiast cały odcinek łączący wyspy Uznam i Wolin będzie mieć 3,4 km i przejechanie go ma zająć 5, a nie 45 minut. Inwestycja kosztuje ponad 900 mln zł, z czego 775,7 mln to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Kończy się budowa tunelu pod Świną. Kilka minut jazdy i 143 kamery
Tunel pod Świną na ukończeniu. Inwestycja przeszła już próby dymowe (tunel-swinoujscie.pl, mat. prasowe)

- Budowa jednego z najnowocześniejszych tuneli na świecie dobiega końca. To spełnienie marzeń wielu pokoleń mieszkańców Świnoujścia. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy zostawili tu część swojego życia - wszystkim operatorom maszyn, specjalistom, inżynierom. Tunel staje się faktem. Już tylko tygodnie, dni, dzielą nas od momentu, w którym zacznie służyć nie tylko mieszkańcom, ale i przyjezdnym - zapowiadał na początku czerwca Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Tunelem na bałtycką wyspę Uznam będą mogli wkrótce podróżować nie tylko Polacy, ale i także urlopowicze z Berlina i Brandenburgii. Inwestycję śledzą też niemieckie media. Oprócz istniejących mostów po stronie niemieckiej, tunel będzie trzecim stałym dostępem do wyspy - informuje portal rbb24.

"Wanna berlińczyków"

Uznam jest znany jako "wanna berlińczyków". Wprawdzie trasa autostradą nr 11 przez Szczecin jest dłuższa, ale prowadzi autostradami na większe odległości. Ponadto po polskiej stronie trwa rozbudowa drogi ekspresowej - zauważa portal.

Prace nad budową drogi ruszyły ok. 5 lat temu. Natomiast sam tunel zaczęto drążyć 17 marca 2021 r. i skończono pół roku później. Obecnie trwają końcowe testy i kalibracja systemów tunelu, w tym kluczowego systemu wentylacji. Inwestycja ma być wkrótce oddana do użytku. To bardzo ważna trasa, która ma uniezależnić mieszkańców Świnoujścia od korzystania z promu.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z UE (85 proc.). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu. 

Tunel pod Świną. Uwaga na kamery

Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku jest po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 m oraz pasy awaryjne po około 2 m szerokości. Ma długość 1,44 km.

Przeprawa pod Świną to część drogi krajowej nr 93.

Jak informuje portalsamorzadowy.pl "przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut. Kierowcy będą jednak musieli uważać na prędkość, ponieważ ich jazdę będą kontrolowały 143 kamery."

W tunelu pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy będą mogli maksymalnie rozpędzić się do 50 km/h.

Z nowej trasy skorzystają też autobusy miejskie. Pojadą specjalne linie tunelowe 5T i 7T.

- Mieszkańcy odczują zmianę na lepsze natychmiast po otwarciu tunelu. Promy, które stanowią część naszego miejskiego krajobrazu, staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji. Zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki szczególnie podczas sezonu turystycznego. Proponujemy też nowe rozwiązania dotyczące przemieszczania się w granicach miasta, związane z transportem zbiorowym. Komunikacja miejska obsłuży najbardziej odległe części Świnoujścia. Najdłuższa linia będzie liczyć 37,5 km - powiedział dla portalusamorzadowego.pl prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.

Same promy nie zostaną jednak zlikwidowane, bo z tunelu nie będą mogli korzystać piesi i rowerzyści.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(153)
WYRÓŻNIONE
pinokio rozum...
rok temu
ha ha ha PIS załatwił kasę z unii a kpo ani rusz!!!! a ile razy ten tunel otwierali..... Koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej , Resztę inwestor, Gmina Miasto Świnoujście, dołożyło z własnego budżetu.... nadęte urzedasy PIS robiły sobie zdjecia... tyle w temacie.....
Patyk
rok temu
I żadna firma nie upadła przy budowie . Jak to tak można ?
abc rozsadku
rok temu
Unia nie dała( bo nie ma swoich pieniędzy) tylko oddała malutką cząstkę z pieniędzy które polski rząd im wpłacił.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (153)
Jffg
rok temu
Zaraz pis zabroni Niemcom przejazdu
Jeruna
rok temu
TO TRZEBA WIEDZIEC 85% UE SFINANSOWALA.A PIS CHCE Z UE WYJSC.BOZE KTO PL RZADZI I ICH WYBIERA
Turysta
rok temu
Tam się bawią sami Niemcy emeryci bo tanio jedzą piją liczą ojro!
Czajkowski
rok temu
Po co ten tunel jak jest w Berlinie.
Budowniczy
rok temu
Pieniądze na budowę tunelu w Świnoujściu, Unia Europejska 85 procent, miasto Świnoujście 15 procent, rząd pis zero procent.
...
Następna strona