- Budowa jednego z najnowocześniejszych tuneli na świecie dobiega końca. To spełnienie marzeń wielu pokoleń mieszkańców Świnoujścia. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy zostawili tu część swojego życia - wszystkim operatorom maszyn, specjalistom, inżynierom. Tunel staje się faktem. Już tylko tygodnie, dni, dzielą nas od momentu, w którym zacznie służyć nie tylko mieszkańcom, ale i przyjezdnym - zapowiadał na początku czerwca Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Tunelem na bałtycką wyspę Uznam będą mogli wkrótce podróżować nie tylko Polacy, ale i także urlopowicze z Berlina i Brandenburgii. Inwestycję śledzą też niemieckie media. Oprócz istniejących mostów po stronie niemieckiej, tunel będzie trzecim stałym dostępem do wyspy - informuje portal rbb24.
"Wanna berlińczyków"
Uznam jest znany jako "wanna berlińczyków". Wprawdzie trasa autostradą nr 11 przez Szczecin jest dłuższa, ale prowadzi autostradami na większe odległości. Ponadto po polskiej stronie trwa rozbudowa drogi ekspresowej - zauważa portal.
Prace nad budową drogi ruszyły ok. 5 lat temu. Natomiast sam tunel zaczęto drążyć 17 marca 2021 r. i skończono pół roku później. Obecnie trwają końcowe testy i kalibracja systemów tunelu, w tym kluczowego systemu wentylacji. Inwestycja ma być wkrótce oddana do użytku. To bardzo ważna trasa, która ma uniezależnić mieszkańców Świnoujścia od korzystania z promu.
Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln to dofinansowanie z UE (85 proc.). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.
Tunel pod Świną. Uwaga na kamery
Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku jest po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 m oraz pasy awaryjne po około 2 m szerokości. Ma długość 1,44 km.
Przeprawa pod Świną to część drogi krajowej nr 93.
Jak informuje portalsamorzadowy.pl "przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut. Kierowcy będą jednak musieli uważać na prędkość, ponieważ ich jazdę będą kontrolowały 143 kamery."
W tunelu pojawi się odcinkowy pomiar prędkości. Kierowcy będą mogli maksymalnie rozpędzić się do 50 km/h.
Z nowej trasy skorzystają też autobusy miejskie. Pojadą specjalne linie tunelowe 5T i 7T.
- Mieszkańcy odczują zmianę na lepsze natychmiast po otwarciu tunelu. Promy, które stanowią część naszego miejskiego krajobrazu, staną się tylko jedną z alternatyw w komunikacji. Zwiększy się płynność przejazdu, znikną wielokilometrowe kolejki, które dawały się we znaki szczególnie podczas sezonu turystycznego. Proponujemy też nowe rozwiązania dotyczące przemieszczania się w granicach miasta, związane z transportem zbiorowym. Komunikacja miejska obsłuży najbardziej odległe części Świnoujścia. Najdłuższa linia będzie liczyć 37,5 km - powiedział dla portalusamorzadowego.pl prezydent miasta Janusz Żmurkiewicz.
Same promy nie zostaną jednak zlikwidowane, bo z tunelu nie będą mogli korzystać piesi i rowerzyści.