ŘSD, czyli czeski odpowiednik Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, poinformował na platformie X o rozpoczęciu przetargu, który rozstrzygnie wykonawcę budowy odcinka autostrady D11 Jaroměř – Trutnov. Do zbudowania pozostało niespełna 20 km drogi. - Badania archeologiczne rozpoczną się w I kwartale 2025 roku - podał dyrektor generalny ŘSD Radek Mátl.
Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem umowa z wykonawcą ma zostać podpisana w 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Droga w szczerym polu
Autostrada D11 ma połączyć się po drugiej stronie granicy z drogą ekspresową S3. Pozwoli ona dojechać z Czech aż nad polskie morze bez konieczności zjeżdżania z trasy ekspresowej. Finalnie trasa ma zaczynać się w Świnoujściu, a kończyć w Pradze.
Swoją część trasy, kończącą się w Lubawce, Polska oddała do użytku w lipcu tego roku. Budowa trwała prawie 4 lata. Ostatnia część polskiej inwestycji, 16-km fragment Bolków - Kamienna Góra kosztował 1,78 mld zł. W ramach trasy wybudowano m.in. najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce o długości 2,3 km.
Zdjęcia, które obiegły wówczas sieć, przedstawiały szeroką na kilkanaście metrów drogę, która nagle urywała się w polu. Obrazek sprowokował wiele szyderczych komentarzy, ale szybko okazało się, że za taki nietypowy wygląd inwestycji odpowiada opieszałość strony czeskiej.
"My swoją robotę wykonaliśmy. Czekamy teraz na naszych braci Czechów. Chcielibyśmy, aby kontynuacja tej drogi miała miejsce po stronie czeskiej. Czekamy na czeskich kolegów, aby dokończyli D11 i połączyli cały korytarz drogowy od Morza Adriatyckiego do Bałtyckiego, który jest kluczowy dla Europy" - mówił podczas otwarcia odcinka minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Czesi kończą budowę autostrady do Polski
Oprócz odcinka Jaroměř – Trutnov do wybudowania został jeszcze jeden fragment D11. Tu prace są jednak bardziej zaawansowane.
W październiku tego roku czeskie Ministerstwo Transportu ogłosiło podpisanie umowy z czesko-słowacko-węgierskim konsorcjum grupy Metrostav na budowę ponad 20-km odcinka od Trutnova do granicy z Polską. Budowa rozpoczęła się 11 października. Pierwsze samochody na tej trasie mają pojawić się w drugim kwartale 2026 r.