Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

Koniec epoki. Bombardiery Q400 ostatecznie przestają latać w PLL LOT

57
Podziel się:

Bombardier Q400 Polskich Linii Lotniczych LOT ostatni rejs odbył 1 stycznia 2023 r. "Nasi piloci wylatali na nich ponad 360 tys. godzin" - poinformował na Twitterze Krzysztof Moczulski, rzecznik narodowego przewoźnika. Choć samolot słynął ekonomiczną eksploatacją, to wsławił się niechlubnie problemami z podwoziem.

Koniec epoki. Bombardiery Q400 ostatecznie przestają latać w PLL LOT
Bombardier Q400 o rejestracji SP-EQL był jedną z maszyn, które LOT otrzymał "w spadku" po przewoźniku Eurolot (Adobe Stock, Markus Mainka)

Rejs LO3836 odbył się na trasie z Gdańska na Lotnisko Chopina w Warszawie. Formalnie był to ostatni rejs samolotu tego typu w siatce połączeń PLL LOT. Oficjalne "pożegnanie" Dasha odbyło się 6 grudnia 2022 r. Samolot wykonał wtedy okolicznościowy lot z Warszawy do Wielkopolski i wrócił na stołeczne lotnisko. Od tamtej pory realizował jeszcze rejsy rozkładowe.

Jak wylicza firma ch-aviation.com, status "aktywny" we flocie Polskich Linii Lotniczych mają już tylko trzy samoloty Bombardier Q400, a cztery w ostatnim czasie już wycofano z eksploatacji. Ostatnie z wycofywanych mają niespełna 10 lat. Wracają do leasingodawcy Nordic Aviation Capital. Jeszcze niedawno turbośmigłowa flota samolotów LOT-u liczyła 12 maszyn. Teraz zastąpią je odrzutowce Embraera.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Komisja Badania Wypadków Lotniczych o przyczynach awaryjnego lądowania Bombardiera Q400

LOT żegna się z Bombardierami Q400

10 samolotów typu Bombardier Dash 8 Q400 narodowy przewoźnik "odziedziczył" w 2015 r. po ogłoszeniu przez Eurolot upadłości. Kolejne dwa LOT wyleasingował od wspominanej już firmy NAC.

Bombardiery Q400 były wykorzystywane przede wszystkim na trasach krajowych i krótkich, mało obleganych europejskich połączeniach. Na pokładzie samolotu jest 78 miejsc. Turbośmigłowy Q400 uchodził za oszczędną pod względem zużycia paliwa maszynę, ale był też wolniejszy niż inne samoloty we flocie LOT-u. Maksymalna prędkość to około 670 km/h.

Samolot ma 32,83 m długości, rozpiętość skrzydeł przekraczającą 28 m. Jego wysokość to 8,34 m. Maksymalny zasięg to 2040 km. Latał na wysokości do 7,6 km nad ziemią.

Niewątpliwym plusem Bombardierów Q400, podobnie jak w przypadku samolotów Embraera, jest konfiguracja kabiny w układzie 2+2. Oznacza to, że każdy z pasażerów siedział albo przy oknie, albo przy przejściu. Nie było w nich środkowego fotela. Minusem zaś były niewielkie półki bagażowe. Powodowało to konieczność nadawania do luku wielu z bagaży podręcznych w ramach procedury Delivery at aircraft.

Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku samolot był produkowany przez firmę De Havilland jako DHC-8. W 1992 r. została przejęta przez koncern Bombardier Aerospace. Samolot zmienił nazwę na Bombardier Q Series, gdzie wariant Q400 oznaczał ten z 70-80 miejscami na pokładzie.

"Typowy Dash Q400". Problemy z podwoziem

Bombardier Q400 niechlubnie "zasłynął" awaryjnym lądowaniem w styczniu 2018 r. na warszawskim Okęciu. Lecąca do Krakowa maszyna zawróciła do stolicy po tym, jak załoga wykryła usterkę podwozia - jego przednia goleń "schowała się". W efekcie samolot wylądował "na dziobie". Na pokładzie było 59 osób i czworo członków załogi. Nikomu nic się nie stało.

Nie był to wyłącznie problem tego konkretnego egzemplarza i tylko LOT-u. Turbośmigłowy samolot i jego perypetie z całego świata były skrupulatnie dokumentowane na facebookowym profilu "Typowy Dash Q400".

Rzeczywiście, w powszechnej opinii słabszym elementem tego samolotu jest system podwozia. Ten model ma już trzydzieści lat. Dziwne, że w kolejnych wersjach zdarza się ta sama usterka - mówił money.pl w 2018 r. pilot Oskar Maliszewski, komentując awaryjne lądowanie w Warszawie.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(57)
WYRÓŻNIONE
Stary Zgred
2 lata temu
Leciałem nim na trasie Warszawa - Kiszyniów - Warszawa i żyję. Latałem też kilka razy na trasie: Poznań - Warszawa - Poznań. Loty te wspominam dużo lepiej niż na Cypr z biura podróży. Rynairem.
Turbośmigłowc...
2 lata temu
na polskich krajowych trasach o czasie przelotu pół godziny do godziny są znakomite, nie muszą jak odrzutowce wspinać się na przelotowy pułap 10 km i zaraz potem rozpoczynać zniżanie do lądowania. Ekonomika paliwowa dużo lepsza niż u jet-a. Do tego świetne hamowanie przekręconymi "na wstecz" płatami śmigieł. Zauważcie, że wszystkie wielkie wojskowe transportowce jak Hercules są zawsze turbośmigłowe. Wolniejszy przelot na trasie 300 km prawie nie robi różnicy wobec kontroli lotniskowych czy czasów kołowania i procedur startowych.
axe
2 lata temu
Jeden kanadolski bombardier , za pomoca jednego ministra- europsła bez zgryzu potrafił zniszczyc: Apator w Toruniu Zastal w Zielonej Górze Pafawag w wrocławiu Fabrtke wagonów w Opolu i choler wie jescze co
NAJNOWSZE KOMENTARZE (57)
lokoko
rok temu
Plusem tego samolotu jest to że jest górnopłatem i jak silniki wysiądą może lecieć do 400km jak szybowiec
lokoko
rok temu
Z Krakowa do Warszawy a nie odwrotnie
Mmm
2 lata temu
Skoda ze nie piszecie prawdy o obsludze technicznej wykonywanej przez pewna firme dla Was. Jak by byla na odpowiednim poziomie to nie bylo by tych wszystkich awaryjnych ladowan. Ale trzeba miec I dbac o odpowiedni standard obslugowy. Jakos innym sa na swiecie uzytkownicy ktorzy chalaza ten Typ samolotu.
Tak
2 lata temu
Eh pamiętam złote czasy tych maszyn. "śmy s tatom wiedzieli że to lipa" a później liczyło się ile reklamówek do taty powędrowało.
mój nicko
2 lata temu
"Ale był też wolniejszy niż inne samoloty we flocie LOT-u". Na krótkich dystansach nie ma to szczególnego znaczenia.
...
Następna strona