Fiat 500 drugiej generacji był produkowany w Tychach od 2007 roku. Do końca września 2022 roku z linii montażowych zjechało aż 2 683 889 egzemplarzy tego modelu, wliczając w to wersje sygnowane marką Abarth. W historii polskiej motoryzacji jest to wynik ustępujący jedynie Polskiemu Fiatowi 126p, którego w latach 1973-2000 wyprodukowano łącznie 3 318 674 sztuki - wylicza Auto Świat.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Imponujące statystyki "pięćsetki"
Wolumen produkcji Fiata 500 z Tychów znacząco przewyższa osiągnięcia wielu innych kultowych modeli z czasów PRL i późniejszych. Jest ponad 2,5-krotnie wyższy niż liczba osobowych Polonezów z FSO (1978-2002) oraz blisko dwukrotnie większy od Polskiego Fiata 125p z Żerania (1968-1991) i Fiata Seicento z Tychów (1997-2010).
Lancia Ypsilon drugiej generacji również może pochwalić się długą historią produkcji w Tychach, trwającą od 2010 roku.
Nowe priorytety fabryki w Tychach
Zakończenie produkcji Fiata 500, Abartha 595/695 oraz Lancii Ypsilon ma dwie główne przyczyny. Po pierwsze, każdy z tych modeli doczekał się już następcy. Po drugie, fabryka w Tychach zmienia strategię i przestawia się na wytwarzanie bardziej dochodowych samochodów z segmentu B.
Pierwsze efekty nowego podejścia są już widoczne. Pod koniec stycznia 2023 roku w Tychach ruszyła seryjna produkcja miejskiego SUV-a Jeep Avenger, a w zeszłym roku rozpoczęto tam wytwarzanie pokrewnego Fiata 600. Niedawno wystartowała także pilotażowa produkcja Alfy Romeo Tonale, której wersja seryjna pojawi się niebawem.
Potencjalna chińska przyszłość
Fabryka w Tychach może mieć w planach jeszcze jedną istotną nowość. Jak podał Reuters, koncern Stellantis prowadzi rozmowy z chińskim producentem Leapmotor na temat uruchomienia w śląskich zakładach produkcji miejskiego modelu T03.
Choć informacja nie została oficjalnie potwierdzona, wiadomo, że tyska fabryka spełnia standardy wymagane przez Leapmotor. Stellantis i chiński producent utworzyli niedawno spółkę, która ma zająć się ekspansją chińskich samochodów elektrycznych w Europie, począwszy od września 2024 roku.
W ubiegłym roku Stellantis poinformował, że zamierza wykupić 21 proc. udziałów w chińskim koncernie; transakcja z Leapmotor miała być warta 1,6 mld dolarów. Umowa przewiduje ponadto utworzenie spółki joint venture, która daje grupie Stellantis prawo do budowy, eksportu i sprzedaży aut Leapomotor poza Chinami.
Koncern Stellantis jest właścicielem marek samochodów, takich jak m.in. Fiat, Peugeot, Citroen, Opel czy Chrysler.