Przypomnijmy, że wstępne porozumienie między PAŻP i Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego, podpisano 28 kwietnia i miało obowiązywać do 10 lipca. Koniec kwietnia był ostatnim momentem, aby powstrzymać odejście z pracy łącznie 180 z niewiele ponad 200 warszawskich kontrolerów ruchu lotniczego.
Odejścia te byłyby konsekwencją odrzucenia wypowiedzeń zmieniających, które jednostronnie wprowadzały nowy regulamin wynagradzania. Kontrolerzy, którzy nich nie zaakceptowali, z upływem okresu wypowiedzenia, mieli odejść z pracy.
W toku sporu z kontrolerami ze stanowiskiem pożegnał się ówczesny prezes agencji Janusz Janiszewski. Od 31 marca zastąpiła go Anita Oleksiak. I to ona przejęła prowadzenie negocjacji ze Związkiem Zawodowym Kontrolerów Ruchu Lotniczego.
Koniec sporu w PAŻP. Jest porozumienie
To były bardzo żmudne i owocne dyskusje. Każda ze stron chciała dojść do porozumienia. Do stołu negocjacyjnego usiedliśmy ze świadomością tej pracy i chęcią osiągnięcia kompromisu. Mamy uzgodnione i podpisane porozumienie. Porozumieliśmy się w zakresie regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy. Wdrażamy postulaty w dziedzinie szeroko zakrojonej kultury bezpieczeństwa, to proces ciągły i dotyczący najważniejszego obszaru funkcjonowania PAŻP - dodała Oleksiak.
Po wygłoszeniu oświadczenia Anita Oleksiak, prezes PAŻP, wyszła z sali, nie odpowiadając na pytania dziennikarzy. Pytań nie brakuje, m.in. o to, ile ze związków zawodowych nie zgadza się z nowymi zasadami wynagrodzeń i organizacji pracy. A organizacji związkowych w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej jest kilkanaście.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Podwyżki dla kontrolerów ruchu lotniczego. Ile zarobią?
Na ostatniej prostej konsultacji projektu nowego regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy, kwestię podwyżek pensji kontrolerów ruchu lotniczego poruszył poseł Jerzy Polaczek. Przedstawił wyliczenia, ile zarobią, uwzględniając zagwarantowane w porozumieniu dodatki do wynagrodzeń.
W przypadku początkującego kontrolera łącznie daje to szacunkowo 37 tys. 899 zł, w przypadku instruktora z 10-letnim stażem to około 45 tys. zł, a dla senior kontrolera wyszło mi ponad 65 tys. zł. W 2024 r. młody kontroler zarobi 40 tys. 453 zł, kontroler-instruktor 51 tys. zł 863 zł, senior-kontroler z 25-letnim stażem 68 tys. 163 zł. W 2025 r. początkujący kontroler zarobi 44 tys. 724 zł, kontroler-instruktor 56 tys. 799 zł, senior kontroler z 25-letnim stażem 74 tys. 130 zł - wyliczał poseł Polaczek podczas posiedzenia sejmowej podkomisji transportu lotniczego.
- Myślę, że pan poseł Jerzy Polaczek chciał zrobić wrażenie, podając kwoty. Zapomniał dodać, że są to kwoty brutto. Czy policzył je dobrze? Prawdopodobnie tak. Czy mają sens? Tak PAŻP wycenia pracę kontrolerów ruchu lotniczego - odpowiedział mu wówczas Andrzej Fenrych, wiceprzewodniczący ZZ KRL.
Związkowcy od początku podkreślali, że to nie kwestie finansowe są główną osią sporu, a kultura bezpieczeństwa w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Ministerstwo infrastruktury: dobra wiadomość dla pasażerów
Po wygłoszeniu oświadczenia przez prezes Anitę Oleksiak, głos zabrał Tomasz Tomala, szef gabinetu politycznego ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. - Mamy dobrą wiadomość dla tych, którzy planują korzystać z transportu lotniczego. Udało się osiągnąć porozumienie, które kończy spór między PAŻP i kontrolerami ruchu lotniczego. Wszystkie operacje lotnicze będą miały zapewnioną obstawę - stwierdził.
Zakończone negocjacje nie były łatwym wyzwaniem, ale trzeba było je podjąć z myślą o pasażerach i strategicznej roli Polski i przestrzeni powietrznej. Zaakceptowane przez obie strony warunki i ministra infrastruktury, mieszczą się w zakresie możliwości finansowych agencji - dodał Tomala.
Już dzień wcześniej minister Adamczyk, zapytany został na konferencji prasowej o to, czy podpisze porozumienie wprowadzające nowe zasady wynagrodzeń i organizacji pracy. - To nie tylko moje wewnętrzne przekonanie, potwierdzone faktami, że Polacy mogą spokojnie planować wakacje z wykorzystaniem transportu lotniczego. Mam przekonanie, że nic tych planów nie zakłóci - stwierdził szef resortu.
- Najważniejsze, że to, co wynegocjowaliśmy, mieści się w budżecie PAŻP. Musieliśmy zrobić parę kroków do tyłu, żeby nie było potrzeby dofinansowywania agencji środkami z zewnątrz - mówi money.pl Anna Garwolińska, pełnomocniczka ZZ KRL, odpowiedzialna za relacje z mediami. Zapowiedziała, że Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego również wyda oświadczenie.
Oświadczenie kontrolerów ruchu lotniczego
Oświadczenie ZZ KRL zostało opublikowane po godz. 11. Czytamy w nim:
Kierownictwo Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i przedstawiciele Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego w ramach rokowań sporu zbiorowego z dnia 22 grudnia 2021 r. doszli do porozumienia w zakresie wypracowania zmian do Regulaminu Pracy i Regulaminu Wynagradzania. Projekty dokumentów zostały przedstawione do konsultacji społecznych, w wyniku których szereg zgłaszanych przez stronę społeczną uwag zostało uwzględnionych. Zmiany w Regulaminie Pracy i aneksie do Regulaminu Wynagradzania wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo ruchu lotniczego, organizację i kulturę pracy oraz tworzą obiektywne kryteria wynagradzania pracowników operacyjnych PAŻP. Wypracowane rozwiązania pozwolą zachować ciągłość zapewniania służb ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.
"Będziemy rekomendowali naszym członkom podpisywanie nowych umów o prace opartych na wynegocjowanych warunkach" - dodano.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej rekrutuje, szkoli i zatrudnia cywilnych kontrolerów ruchu lotniczego w Polsce. Jest ich około 600. Pracują zarówno na lotniskach regionalnych, jak również w Warszawie, gdzie zajmują się operacjami na Lotnisku Chopina, ale również kontrolą ruchu w całej przestrzeni powietrznej nad Polską (tzw. obszar). Oprócz tego PAŻP zatrudnia m.in. meteorologów, techników, informatorów służby powietrznej czy personel administracyjny. Nowy regulamin wynagradzania i regulamin pracy ma obejmować całą organizację.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl