Wskaźniki koniunktury to bardzo ważne dane pokazujące obecne nastroje konsumentów (BWUK) i ich prognozy dotyczące sytuacji w najbliższym czasie (WWUK).
Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100, gdzie wynik poniżej 0 oznacza negatywne nastroje, a powyżej tej granicy – pozytywne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) w styczniu 2023 r.
Wszystkie składowe wskaźnika BWUK w styczniu uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,1 p. proc. i 4,2 p. proc.).
W odniesieniu do stycznia 2022 r. obecna wartość BWUK jest jednak niższa o 8,9 p. proc.
"Pesymizm wciąż dominuje, ale dołek zapewne za nami i nie zrealizowały się różne skrajne scenariusz" – zauważają na Twitterze analitycy Pekao. Jak podkreślają, nastroje polskich konsumentów poprawiały się trzeci miesiąc z rzędu i są na poziomie z maja 2022 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) w styczniu 2023 r.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK) wzrósł o 3,1 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie - 27,6.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 5,1 p. proc. i 4,5 p. proc.). Wzrost o 4,1 p. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego. Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,4 p. proc.).
W styczniu 2023 r. WWUK osiągnął wartość o 4,1 p. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.