W lipcu odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -13,4 i był o 6,0 p. proc. wyższy niż w czerwcu.
Jednak mimo, że widać dalszą poprawę optymizmu konsumentów, ekonomiści mBanku zwracają uwagę, że tempo tej poprawy zwalnia. - Nisko wiszące owoce zostały zerwane i dalszy progres będzie coraz wolniejszy – napisali .
Z kolei ekonomiści Banku Pekao podkreślają, że w lipcu nastroje są już na poziomach z drugiej połowy 2015 roku. Przypomnijmy, że w kwietniu nastroje były gorsze niż w samym środku recesji z 2008-2009oraz 2012-2013.
W danych GUS widać coraz mniejsze obawy przed utratą pracy. Zdecydowaną obawę utraty pracy lub zaprzestania prowadzenia własnej działalności wyraziło 6,5 proc. respondentów. Miesiąc temu było to 10,3 proc.
Widać też, że polscy konsumenci coraz mniejsze prawdopodobieństwa przypisują skrajnym scenariuszom. Odsetki odpowiedzi wskazujących na zagrożenie dla gospodarki, kraju, etc. są podobne, spada natomiast udział uznających COVID-19 za "duże" zagrożenie. Dla 52,5 proc. ankietowanych obecna sytuacja epidemiologiczna stanowi duże zagrożenie dla gospodarki w Polsce. Miesiąc temu odpowiedziało tak 61 proc. ankietowanych.
Nastroje wśród przedsiębiorców
Widać też poprawę nastrojów wśród przedsiębiorców. W lipcu wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury jest mniej negatywny niż w czerwcu. Dotyczy to większości prezentowanych obszarów gospodarki.
- Pesymizm wśród przedsiębiorstw niewątpliwie spadł. Widać efekty otwierania gospodarki i rozwiewania niepewności w branżach mocno sezonowych - napisali ekonomiści Banku Pekao.
Analitycy PKO dodają, że tempo poprawy w wielu sektorach hamuje, a pewne problemy, jak niepewność czy zatory płatnicze w dalszym ciągu występują. W większości sektorów ocena zamówień (zarówno u dostawców jak i złożonych przez klientów) nie zmieniła się w stosunku do czerwca. Największą poprawę widać w branży zakwaterowanie i gastronomia.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie