Polskie Linie Lotnicze LOT zatrudniają personel pokładowy w oparciu o kontrakty B2B od 2014 r. "Z początku miało to być rozwiązanie tymczasowe, mające zapewnić płynność pracy podczas sezonu, czyli głównie latem, kiedy linie miały najwięcej pracy. Jednak ten sposób współpracy pozostał i z czasem zaczął wypierać etaty, jako najpopularniejszą formę zatrudnienia wśród pracowników personelu pokładowego" - pisze Bankier.pl.
Z informacji uzyskanych od samych linii lotniczych, jako bieżący stan LOT wskazał zatrudnienie na poziome ok. 300 osób w oparciu o umowę o pracę i ok. 900 zatrudnionych na B2B - czytamy w portalu.
Dalej napisano, że w odpowiedzi na pytania o ukryty stosunek pracy biuro prasowe PLL LOT podkreśliło, że "kontrola przeprowadzona przez Państwową Inspekcję Pracy nie stwierdziła uchybień ani nie nakazała wprowadzenia zmian w zakresie zamiany umów o współpracę na umowy o pracę".
Bankier.pl dotarł jednak do dokumentu, z którego wynika, że w lipcu 2018 r. kontrola PIP w PLL LOT zakończyła się. Jak czytamy, w głównych wnioskach zawartych w piśmie kontrolerzy wskazują, że z zeznań pracowników wynika, iż "nie ma żadnej różnicy w zakresie realizacji obowiązków osób wykonujących pracę na podstawie umowy o pracę a osób realizujących zadania […] w ramach umów o świadczenie usług zawartych z LOT Crew".
Inspektor PIP podkreślił jednak, że zmienić stosunek umowy między członkiem personelu pokładowego a PLL LOT może zmienić jedynie sąd pracy.
Portal zaznacza, że wystąpienie pokontrolne zawiera również wniosek o "nie zawieranie umów o świadczenie usług z członkami personelu pokładowego i lotniczego, w warunkach typowych dla stosunku pracy".
Umowy B2B w PLL LOT. Jak zatrudniane są stewardessy?
Na początku 2022 r. Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły rekrutację młodszego personelu pokładowego. Na liście oczekiwań jest m.in. otwartość na współpracę B2B. Jak pisaliśmy w money.pl, związkowcy zarzucili narodowemu przewoźnikowi, że prowadzi rekrutację zamiast zaproponować przywrócenie do pracy stewardom i stewardessom, których rok temu objęły zwolnienia grupowe.
Temat zatrudniania personelu pokładowego i pilotów przez linie lotnicze w ramach kontraktów B2B budzi kontrowersje. Był jedną z osi sporu związków zawodowych z PLL LOT podczas strajku jesienią 2018 r.
Trzeba podkreślić, że stosunek, który powstaje między pracodawcą i pracownikiem w ramach umowy o pracę, różni się od tego, który jest nawiązywany w relacji B2B, czyli między partnerami biznesowymi. Inaczej rozłożona jest kwestia odpowiedzialności, ryzyka, wydawania i wypełniania poleceń. W relacji B2B nie występuje np. podporządkowanie się w kwestii czasu i miejsca pracy. Dlatego mam wątpliwości, czy zatrudnianie personelu pokładowego w liniach lotniczych powinno odbywać się w ramach umów B2B - mówiła w rozmowie z money.pl dr Izabela Florczak z Katedry Prawa Pracy na Uniwersytecie Łódzkim.