Powrót do wyników branży leasingu sprzed kryzysu może zająć wiele lat. Finansowanie udzielone przedsiębiorcom przez polskich leasingodawców w kwietniu tego roku wyniosło 3,4 mld zł, podczas gdy czwarty miesiąc ubiegłego roku zakończył się finansowaniem na poziomie 6,9 mld zł.
Branża ma powody do obaw. Kwietniowy wynik sektora leasingowego był niższy o niemal połowę - wskazuje Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor leasingowy. "Wiele czynników przemawia za tym, że przezwyciężenie obecnego kryzysu może zając nam więcej lat niż w przypadku kryzysu z roku 2008." - czytamy w komentarzu ZPL.
Branża wręcz oczekuje załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z roku 2008. Jak przypomina ZPL w 2009r. rynek leasingu osiągnął dynamikę na poziomie -30,2 proc.
- Od drugiej dekady marca obserwujemy tzw. "nową normalność', która jest wynikiem zamknięcia znacznej części gospodarki. Wyniki branży leasingowej pokazują, że najbardziej ucierpiał sektor transportu drogowego, głównie w obszarze transportu międzynarodowego. Relatywnie niewielkie spadki obserwowaliśmy na rynku finansowania maszyn, głównie dzięki dobremu wynikowi w zakresie finansowania maszyn rolniczych oraz sprzętu medycznego pożyczką – stwierdza Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2020 roku wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe, za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej, wyniosła 15,9 mld zł - to mniej o 13,2 proc. niż rok wcześniej.
Jak zauważa Krzemiński, wzrost rejestrowanego bezrobocia do ok. 9 proc. przełoży się na istotne pogorszenie popytu wewnętrznego i na nastrojów konsumenckich.
- Do tego dojdą problemy podażowe – "lock down" branży motoryzacyjnej i problemy z rejestracją pojazdów, co będzie skutkowało niższym niż oczekiwany, poziomem finansowania pojazdów lekkich w kolejnych miesiącach roku - podkreśla przewodniczący Związku Polskiego Leasingu.
Obszarem, który dotknie najgłębszy kryzys będzie sektor finansowania środków transportu drogowego, ze względu na spadek wolumenu przewożonych ładunków, obostrzenia w transporcie oraz bardzo słabe nastroje wśród firm. Także dla tej gałęzi rynku leasingu nasze prognozy nie są optymistyczne. Dla kontrastu w kolejnych miesiącach roku, relatywnie najlepszych wyników możemy spodziewać się w obszarze finansowania maszyn. Przemysł będzie miał możliwość odrobienia znacznej części strat z I połowy roku w momencie, kiedy powoli odbudują się globalne łańcuchy dostaw i produkcji.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.
Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie