Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|

Koronawirus odbił się na leasingu. Branża mówi o załamaniu rynku

19
Podziel się:

Ponad 13 proc. spadła wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej. Winna tej sytuacji jest pandemia koronawirusa.

Branża oczekuje załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z roku 2008.
Branża oczekuje załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z roku 2008. (Getty Images)

Powrót do wyników branży leasingu sprzed kryzysu może zająć wiele lat. Finansowanie udzielone przedsiębiorcom przez polskich leasingodawców w kwietniu tego roku wyniosło 3,4 mld zł, podczas gdy czwarty miesiąc ubiegłego roku zakończył się finansowaniem na poziomie 6,9 mld zł.

Branża ma powody do obaw. Kwietniowy wynik sektora leasingowego był niższy o niemal połowę - wskazuje Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący polski sektor leasingowy. "Wiele czynników przemawia za tym, że przezwyciężenie obecnego kryzysu może zając nam więcej lat niż w przypadku kryzysu z roku 2008." - czytamy w komentarzu ZPL.

Branża wręcz oczekuje załamania rynku leasingu porównywalnego do czasu kryzysu finansowego z roku 2008. Jak przypomina ZPL w 2009r. rynek leasingu osiągnął dynamikę na poziomie -30,2 proc.

- Od drugiej dekady marca obserwujemy tzw. "nową normalność', która jest wynikiem zamknięcia znacznej części gospodarki. Wyniki branży leasingowej pokazują, że najbardziej ucierpiał sektor transportu drogowego, głównie w obszarze transportu międzynarodowego. Relatywnie niewielkie spadki obserwowaliśmy na rynku finansowania maszyn, głównie dzięki dobremu wynikowi w zakresie finansowania maszyn rolniczych oraz sprzętu medycznego pożyczką – stwierdza Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2020 roku wartość inwestycji sfinansowanych przez firmy leasingowe, za pośrednictwem leasingu i pożyczki inwestycyjnej, wyniosła 15,9 mld zł - to mniej o 13,2 proc. niż rok wcześniej.

Jak zauważa Krzemiński, wzrost rejestrowanego bezrobocia do ok. 9 proc. przełoży się na istotne pogorszenie popytu wewnętrznego i na nastrojów konsumenckich.

- Do tego dojdą problemy podażowe – "lock down" branży motoryzacyjnej i problemy z rejestracją pojazdów, co będzie skutkowało niższym niż oczekiwany, poziomem finansowania pojazdów lekkich w kolejnych miesiącach roku - podkreśla przewodniczący Związku Polskiego Leasingu.

Zobacz także: Koronawirus. Pakiet pomocowy dla firm. Premier: "Gwarancje kredytowe i płynność"

Obszarem, który dotknie najgłębszy kryzys będzie sektor finansowania środków transportu drogowego, ze względu na spadek wolumenu przewożonych ładunków, obostrzenia w transporcie oraz bardzo słabe nastroje wśród firm. Także dla tej gałęzi rynku leasingu nasze prognozy nie są optymistyczne. Dla kontrastu w kolejnych miesiącach roku, relatywnie najlepszych wyników możemy spodziewać się w obszarze finansowania maszyn. Przemysł będzie miał możliwość odrobienia znacznej części strat z I połowy roku w momencie, kiedy powoli odbudują się globalne łańcuchy dostaw i produkcji.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Masz newsa, zdjęcie, filmik? Wyślij go nam na #dziejesie

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Marek
5 lata temu
Mam auto w leasingu ale już więcej nie będę brał. Lepiej kupić stare auto i odłożyć na naprawy. Nowe auto popsuło się miesiąc po gwarancji z przebiegiem 45 tyskm. Więcej stoi w warsztacie niż jeździ. Teraz przy przebiegu 55 tys km pół roku po gwarancji, trzeba zrobić remont silnika. To są jaja. Mam 4 auta. Najlepsze jest najstarsze, 18-letnie. Obecnie najwięcej nim jeżdżę i najmniej się psuje. Cuda, dosłownie.
tadzio z toru...
5 lata temu
a pinokio dalej opowiada bajki z mchu i paproci jacy to bylismy przygotowani do walki z wirusem - lód w majtki, alleluja i do przodu!!!!!!!!!!!!!!!!!1
asdf
5 lata temu
Nie koronawirus a PIS. Czytać już nie mogę tego zwalania efektów działalności Morawieckiego na mityczne wirusy
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Maxymilian
5 lata temu
Handlowcy nie wiedzieli ile za ratę leasingu brać. Każdy zajeżdżał wypasioną furą w garniturku od Bossa. Żyć nie umierać. Kiedyś pociągnąłem takiego za jęzor i wypaplał że dodatkowo do średniej krajowej mają firmowe pseudo szkolenia za granicą, kilkunastotysięczne kwartalne premie, jakieś dodatkowe granty za wyrobienie jakiegoś targetu a za to wszystko płaciłem ja. Frajer przedsiębiorca. I bardzo dobrze że ich przydusiło. Może teraz trochę pokory będą mieli. Będzie walka o klienta z mniejszymi prowizjami i pulowymi kompaktowymi wozidełkami.
mirecki
5 lata temu
Dlatego ja wole kupować za gotówke, potem w razie przestoju nie mam 20 rat do zapłacenia. W lepszym miesiącu udało mi się odłożyć, starczyło na nove xlv i sobie pomykam bez obaw że bank mi zabierze
Kunicki
5 lata temu
Jeszcze w tym miesiącu płaciłem ratę (1580 zł) ale wygląda na to, że w następnym już nie będę mógł, bo firma stoi i kosztów nie mam. Cóż mogę zrobić??? Po prostu oddam samochód leasingodawcy (stracę opcję wykupu) i kupię sobie trochę starsze autko
Pikus
5 lata temu
Leasing to usluga - skoro gospodarka sie kurczy to firmy oszczedzaja wiec spada popyt na uslugi dla firm w tym Leasing. Nic nadzwyczajnego - Inna sprawa ze kazda dziedzina gospodarki dotknol ten kryzys wiec KWIK z tego artykulu jest po to by lobbysci mogli wydebic doplaty dla tychze firm
Europejczyk
5 lata temu
Firmy leasingowe powinny pójść z torbami. Za ich cwaniacką politykę . Wcale mi ich nie żal - są w gospodarce tak potrzebne jak piąte koło u wozu.