Jak podają analitycy Credit Agricole, w trzecim tygodniu marca liczba transakcji wykonanych kartami płatniczymi i przy pomocy BLIKa spadła o 20 proc., w porównaniu do przeciętnej wartości tygodniowej z lutego.
Kwota transakcji też była wyraźnie niższa. Aktywność zakupowa wzrosła tylko w przedświątecznym tygodniu. Z kolei po Wielkanocy łączna wartość transakcji znów spadła, i była o 28 proc. niższa niż przeciętnie w lutym.
Jak wskazują eksperci banku, popyt na towary spadł w mniejszym stopniu, niż zainteresowanie usługami, które odnotowało spadek o 30-40 proc.
W związku z zawieszeniem lotów wydatki związane z podróżami lotniczymi spadły o 97 proc. Podobny efekt miało zamknięcie hoteli. Wydatki w tej kategorii spadły o 96 proc. Wydatki na usługi fryzjerskie, w salonach piękności i salonach masażu obniżyły się praktycznie do zera.
Nieco mniejsze spadki zaliczyła branża gastronomiczna, która jest w stanie realizować zamówienia na wynos. Wartość transakcji zmniejszyła się o 70 proc. w porównaniu do lutego.
O ponad 50 proc. zwiększyły się z kolei wydatki na cyfrową rozrywkę i środki czyszczące.
Zdaniem ekspertów Credit Agricole, kwarantanna i obostrzenia związane z epidemią spowodują, że łącznie konsumpcja spadnie o prawie 7 proc. w skali całego roku.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl