Za przyjęciem noweli bez poprawek głosowało 436 posłów, przeciw było 3, wstrzymało się 12.
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach wspierających realizację programów operacyjnych w związku z wystąpieniem COVID-19 w 2020 roku zgodnie z jej zapisami działa wyłącznie do końca bieżącego roku. Jednak wiadomo już, że pandemia SARS-CoV-2 nie zniknie wraz z początkiem 2021 roku, dlatego też konieczne jest przedłużenie jej działania.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda w Sejmie tłumaczył, że przedłużenie tej ustawy specjalnej pozwoli sfinalizować projekty zaplanowane w perspektywie finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Jak wyjaśniał Buda, część z nich może być rozliczona przez Polskę w UE nawet do końca 2023 roku. Stąd też tak datę wpisano w noweli.
Buda zapewnił posłów, że takie podejście jest zgodne ze stanowiskiem prezentowanym przez Unię Europejską. Bruksela także zamierza rozszerzyć czasowo zakres stosowania przepisów prawnych służących zwalczaniu skutków COVID-19, aż do końca 2023 roku.
A co to właściwie za specjalna ustawa? Jak przypominał Buda, akt ten wprowadził przepisy, dzięki którym możliwa jest płynna realizacja i rozliczenie projektów dofinansowanych w ramach programów operacyjnych, w warunkach kryzysu wywołanego pandemią COVID-19.
Czytaj: Dyskusja nad budżetem UE opóźniona. Przed szczytem spotkali się premierzy z Grupy Wyszehradzkiej
Nowelizacja pozwoli też "przyspieszyć przygotowanie przez ministerstwo rodziny i polityki społecznej programu finansowanego z Europejskiego Funduszy Społecznego Plus na zwalczanie deprywacji materialnej. Społeczno-gospodarcze skutki COVID-19 mogą bowiem zwiększać ryzyko wystąpienia czy pogłębienia zjawiska ubóstwa" - wskazano w uzasadnieniu.
Nowela zakłada również wprowadzenie nowego instrumentu polityki rozwoju - planu rozwojowego, określającego reformy i inwestycje z udziałem środków Unii Europejskiej również po 2021 roku. Chodzi o łagodzenie społecznych i gospodarczych skutków kryzysu oraz wzmocnienie zrównoważonego rozwoju kraju.
Dowiedz się: Polska z unijnego budżetu dostała na czysto 130 mld euro. Zobacz, jak zmieniły polską gospodarkę
Obowiązująca jeszcze specjalna ustawa funduszowa przewiduje m.in. możliwość uznania za kwalifikowane wydatki na cele niezrealizowane z powodu pandemii oraz wydłużenia terminów składania wniosków w konkursach, a także terminów uzupełniania i wprowadzania poprawek we wnioskach.
Pozwala też na wydłużanie terminu przekazania wniosków o płatność i wprowadzanie nadzwyczajnego trybu wyboru projektów czy udzielanie ulg w spłacie należności.
Ustawa daje także możliwość pracy zdalnej komisji oceniających projekty, komitetów monitorujących oraz kontroli i audytów. Ponadto, w przypadku gdy nie będzie możliwe przeprowadzenie oceny "zza biurka", będzie można je zawiesić.
Przepisy przewidują możliwość przedłużenia terminów w postępowaniach administracyjnych albo ich zawieszenia i wstrzymania wykonania decyzji. Uzasadnione niedotrzymanie warunków umowy o dofinansowanie ma nie skutkować wykluczeniem z możliwości otrzymania środków europejskich w kolejnych konkursach.