O tym, że luksusowe marki w cenach swoich wyrobów uwzględniają trudną do oszacowania wartość prestiżu, wiadomo nie od dziś. Kosztom produkcji skórzanych torebek topowych producentów postanowił przyjrzeć się Volkan Yilmaz - znany jako Tanner Leatherstein - założyciel i główny rzemieślnik TROY Leather Group.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tyle kosztuje wykonanie skórzanej torebki luksusowej marki
Leatherstein zamieścił dziesiątki filmów na TikToku i Instagramie, w których analizuje luksusowe wyroby skórzane, jak np. portfel Chanel, pasek Louis Vuitton czy torebkę Prada Saffiano. W nagraniach precyzyjnie tłumaczy, z czego powstały opisywane produkty oraz szacuje, ile mogło kosztować ich wykonanie. Posty prowadzącego swoją firmę w Stanach Zjednoczonych rzemieślnika z Turcji obserwują miliony internautów.
Szacunki Leathersteina, jak wskazuje brytyjski dziennik "Financial Times", opierają się głównie na jego doświadczeniu w branży skórzanej. W przypadku modelu Mini Arco torebki Bottega Veneta rzemieślnik przekonuje, że zna garbarnie, które dostarczają skóry podobne do tej wykorzystywanej przez włoskiego producenta. - Pigmentowana skóra jagnięca kosztuje w granicach 60-70 dolarów za metr kwadratowy. W ten sposób można obliczyć, że materiał użyty do wykonania torebki to wydatek około 130 dolarów - stwierdza.
Co z robocizną? - Torby te nie są wytwarzane przez jednego rzemieślnika od początku do końca, więc koszt nie jest oparty na szacunkowej stawce godzinowej - wyjaśnia Leatherstein.
Dokładność obliczeń
Według jego obliczeń klienci płacą nawet 10-krotność narzutu (stawka, o jaką powiększono koszt zakupu produktu, dla ustalenia jego ceny - red.) na luksusową skórzaną torbę. Leatherstein zwraca przy tym uwagę, że jest w stanie obliczyć tylko to, co nazywa "namacalnym" kosztem, czyli cenę skóry, materiałów i robocizny. Nie bierze pod uwagę innych wydatków, które ponoszą marki, takich jak czynsz, wynagrodzenia personelu, usługi prawne czy marketing.
W ocenie dokładności metod rzemieślnika "Financial Times" zasięgnął opinii dwóch chcących zachować anonimowość analityków branży luksusowej. Według nich podstawowe obliczenia Leathersteina są uproszczone, jednak nie są zbyt dalekie od prawdy. Jeden z nich oszacował, że marża brutto na luksusowej skórzanej torbie wynosi zazwyczaj około 80 lub 85 proc., a nie 90 proc. podanych przez Leathersteina.
Ceny luksusowych torebek znacząco w górę
Dior, Chanel, Hermès, Bottega Veneta i Louis Vuitton nie odpowiedziały na prośbę "FT" o komentarz. Z kolei Prada odmówił odpowiedzi na zadane przez dziennikarzy pytania.
Dziennik zaznacza, że ceny torebek luksusowych marek z najwyższej półki gwałtownie wzrosły w ciągu ostatnich trzech lat. Dane firmy badawczej Jefferies pokazują, że w Wielkiej Brytanii ceny torebek Lady Dior i Prada Cleo wzrosły odpowiednio o 37 i 35 proc. między czerwcem 2020 r. a styczniem 2023 r. Zakup klasycznej torby Chanel to obecnie koszt wyższy o prawie 74 proc. niż w listopadzie 2019 r.
"FT" podkreśla, że podwyżki wynikają nie tylko z inflacji, lecz także z niesłabnącego prestiż marek.