Zawiadomienie prokuratury to efekt kontroli, którą zlecił prezydent Jacek Majchrowski, a przeprowadził Wydział Kontroli Wewnętrznej Urzędu Miasta Krakowa. Do urzędników docierały informacje, że jeden z pracowników Miejskiej Infrastruktury miał przywłaszczyć pieniądze pozyskane z opłat za parkowanie.
Majchrowski skierował do prokuratury zawiadomienie o "popełnieniu przestępstwa z art. 77 pkt 1 ustawy o rachunkowości, polegającego na nierzetelnym prowadzeniu ksiąg rachunkowych przez spółkę" - czytamy w komunikacie wydanym przez krakowski urząd miejski. Jak dodano, w spółce powołano komisję wewnętrzną do przeprowadzenia kontroli niedoborów wpłat z parkometrów, która miała za zadanie "określenie przyczyn i rozmiarów uszczuplenia środków finansowych". Komisja wyliczyła brakującą kwotę na 122 tys. 709,59 zł. Ustaliła też, jak doszło do tego "uszczuplenia".
"W wyniku kontroli stwierdzono, że przyjęta przez zarząd spółki organizacja wewnętrzna oraz obieg informacji i dokumentów, nie zapewniały właściwie działających mechanizmów kontroli wewnętrznej, w tym kontroli wpływów z parkometrów. Kontrola ustaliła, że występowały także błędy techniczne parkometrów i systemów je obsługujących, które uniemożliwiały określenie kwot niedoborów lub nadwyżek. Do zaistniałej sytuacji przyczyniły się również przypadki niestaranności w sporządzaniu i przekazywaniu dokumentacji przez Pocztę Polską SA, która odpowiadała za konwój i przeliczenie środków pieniężnych pochodzących z parkometrów" - napisano w komunikacie.
Czytaj także: Obniżka PIT. Samorządy stracą miliardy
Odpowiednie działania podjęła też Miejska Infrastruktura. Zarząd spółki - jeszcze przed rozpoczęciem kontroli przez Wydział Kontroli Wewnętrznej UMK - wprowadził "procedury dotyczące obsługi parkometrów, zbierania i ochrony środków pieniężnych, tj. procedura wyjęcia kaset, zarządzania kluczami i kartami oraz serwisowania parkometrów" - czytamy.
_Po publikacji tekstu swoje oświadczenie wysłała nam Poczta Polska._
Usługę na rzecz krakowskiej Miejskiej Infrastruktury świadczymy od 2015 roku. Pierwszy sygnał o przypadkach nieprawidłowości w sporządzaniu i przekazywaniu dokumentacji rozliczeniowej z MI otrzymaliśmy we wrześniu 2018 roku. Na zgłoszone uwagi reagowaliśmy na bieżąco. Również różnice kasowe stwierdzone w kasetach z parkometrów nie budziły wątpliwości i nie były kwestionowane przez MI.
Odbiór kaset z bilonem z parkometrów każdorazowo realizujemy w obecności pracownika MI. Natomiast bilon jest przeliczany w specjalnych pomieszczeniach pod stałym nadzorem monitoringu.
Wskazane w komunikacie nieprawidłowości w naszej ocenie w żaden sposób nie przyczyniły się do niedoborów wykazanych w trakcie kontroli, która miała miejsce w MI. Wnioski z kontroli są nam znane tylko w zakresie, w jakim zostały upublicznione. Zamierzamy rozmawiać z klientem na temat dalszej realizacji usługi tak, aby jej wykonanie nie budziło zastrzeżeń.
Usługi odbioru i przeliczania bilonu z parkomatów świadczymy też dla innych klientów w różnych miastach. W sytuacji wystąpienia ewentualnych różnic bądź innych nieprawidłowości ujawnionych przez klienta, rozbieżności wyjaśniamy na bieżąco.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl