EY Przedsiębiorca Roku to międzynarodowa inicjatywa promująca najlepszych przedsiębiorców i najbardziej wartościowe firmy prywatne na świecie. Od 2003 roku niezależne, obecnie 13-osobowe niezależne jury złożone z praktyków biznesu, nagradza przedsiębiorców wyróżniających się wizją i innowacyjnym myśleniem, odnoszących biznesowe sukcesy.
Tytuł polskiego Przedsiębiorcy Roku to jednak nie wszystko, ponieważ zwycięzca reprezentuje nasz kraj podczas światowego finału konkursu EY World Entrepreneur Of The Year. W tym roku z najlepszymi przedsiębiorcami z blisko 60 krajów w Monte Carlo zmierzy się Igor Klaja, założyciel firmy OTCF, laureat 18. edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku, którego w marcu tego roku nagrodzono między innymi za to, że „nigdy się nie poddaje, ciągle przesuwa granice swoich możliwości, a kryzys zamienia w szansę". Z konkurentami z całego świata zmierzy się już 10 czerwca.
– Ubiegłoroczna edycja – choć naznaczona kolejnymi lockdownami i ogromną niepewnością jutra – była wyjątkowa nie tylko pod tym względem. Poznaliśmy w niej bowiem olbrzymią liczbę inspirujących historii biznesowych i wielu przedsiębiorców, z których każdy – niezależnie od kategorii zgłoszeń, rodzaju prowadzonej działalności, wielkości firmy i jej rynkowej dojrzałości – mógłby być zwycięzcą reprezentującym nasz kraj w międzynarodowym finale. Jury konkursu stanęło przed niełatwym i z pozoru niewykonalnym zadaniem, by spośród tak wielu zgłoszonych fascynujących historii biznesowych wybrać kilkunastu finalistów, a ostatecznie jednego zwycięzcę, lidera – mówi Jacek Kędzior, Partner Zarządzający EY Polska.
18 edycji, 234 finalistów. Zgłoś kandydata
Zgłoszenia tych, którzy powalczą o tytuł EY Przedsiębiorca Roku 2021, trwają. Do konkursu można przystąpić samodzielnie, można też zaproponować czyjąś kandydaturę. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronie przedsiębiorcaroku.pl i wybrać jedną z trzech kategorii konkursowych.
Kategoria "Produkcja i usługi" przeznaczona jest dla przedsiębiorców działających od ponad 5 lat w sektorze produkcyjnym lub usługowym i osiągających przychody na poziomie powyżej 20 mln zł.
"Nowe technologie/Innowacyjność" to kategoria stworzona dla zarządzających co najmniej 2-letnimi firmami, o przychodach powyżej 5 mln zł. Ważne przy tym jednak, by przedsiębiorstwa te specjalizowały się w nowoczesnych technologiach lub obszarach, w których zastosowanie innowacyjnych rozwiązań pozwoliło im uzyskać przewagę konkurencyjną na rynku.
Trzecia kategoria – "Nowy biznes" to przestrzeń dla przedsiębiorców, którzy z sukcesem prowadzą działalność na polskim rynku od 2 do 5 lat.
– Przez 18 lat trwania polskiej edycji konkursu EY Przedsiębiorca Roku jury wyłoniło już 234 finalistów. To osoby wyjątkowe, które zaprezentowały krajowemu i światowemu jury swoje niezwykłe biznesowe historie. Jestem przekonany, że i w tym roku ta lista wzbogaci się o kolejne fascynujące firmy, o których będziemy słyszeć jeszcze wiele lat później – przekonuje Marek Jarocki, audytor konkursu EY Przedsiębiorca Roku.
Doskonałym tego przykładem może być CD Projekt. Kiedy 13 lat temu właściciel firmy odbierał nagrodę główną w konkursie, mówiliśmy o spółce wciąż budującej swoją pozycję na rynku, a jej przychody wynosiły 122 mln zł. W 2020 roku przychody CD Projekt przekroczyły 2,1 mld zł.
Podobne wzrosty odnotowało w ostatnich latach eobuwie.pl. Założona przez zwycięzcę konkursu w 2016 roku – Marcina Grzymkowskiego spółka zwiększyła już swoją wycenę 20-krotnie.
Te same kryteria dla całego świata
Kryteria oceny są identyczne we wszystkich krajach, w których organizowany jest konkurs. Jury, złożone z niezależnych przedsiębiorców, m.in. zdobywców tytułu z poprzednich lat, oceniając kandydatów, bierze pod uwagę zarówno kwestie ekonomiczne, jak i pozaekonomiczne.
Liczy się jednak przede wszystkim przedsiębiorczość kandydata, w tym pomysł na biznes, umiejętność przezwyciężania trudności w zarządzaniu i determinacja w zdobywaniu kolejnych celów. Ważna jest także wizja i strategia rozwoju firmy oraz dostosowanie jej do istniejących warunków biznesowych. Jury zwraca uwagę na wprowadzanie i rozwijanie nowych produktów i usług czy innowacyjne stosowanie nowych technologii. Przy ocenie duże znacznie mają również relacje z pracownikami i otoczeniem, w tym działania na rzecz rozwoju lokalnych społeczności oraz aktywne uczestniczenie w ich życiu. Wyniki finansowe nie są kryterium dominującym, ale powinny potwierdzać stabilny i długoterminowy wzrost, a także skuteczność podejmowanych decyzji oraz działalność międzynarodowa.
Zgłoszenia do tegorocznej edycji przyjmowane są do 30 czerwca. Następnie w lipcu i sierpniu organizatorzy spotkają się z kandydatami w ich firmach i dopytają o historię powstania i działalność operacyjną przedsiębiorstw, a także wizję ich rozwoju. Nazwiska finalistów poznamy w listopadzie.
Dotychczasowymi zwycięzcami polskiej edycji EY Przedsiębiorca Roku byli: Krzysztof Pawłowski (Wyższa Szkoła Biznesu National-Louis University w Nowym Sączu), Zbigniew Sosnowski (Kross), Tadeusz Winkowski (Quad/Graphics), Maciej Duda (Polski Koncern Mięsny DUDA), Dariusz Miłek (CCC), Michał Kiciński i Marcin Iwiński (CD Projekt), Piotr Mikrut (Śnieżka), Ryszard Florek (FAKRO) Krzysztof Pawiński (Grupa Maspex), Ewald Raben (Grupa Raben) Andrzej Wiśniowski (WIŚNIOWSKI), Adam Krzanowski, Prezes Grupy Nowy Styl, prof. Paweł Buszman (American Heart of Poland), Marcin Grzymkowski (eobuwie.pl), Piotr Krupa (KRUK S.A.), Filip Granek (XTPL S.A.), Artur Rytel (Green Holding) oraz Igor Klaja (OTCF).
Partnerami konkursu są PKO Bank Polski, Polski Fundusz Rozwoju, Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie, money.pl, wyborcza.biz, Puls Biznesu, TVN24 BiS.
Płatna współpraca z EY