Roczne zużycie opakowań w UE to 180 kg na mieszkańca. W Polsce wynosi 160 kilogramów. Choć zużywamy mniej opakowań niż reszta Europy, to roczna sprzedaż towarów opakowanych w tworzywa sztuczne od kilku lat rośnie w tempie 12 proc. rocznie.
W pozostałych państwa członkowskich UE to tylko 3 proc.
Zdaniem ekspertów, wpływ na wzrost sprzedaży pakowanych produktów mają trendy zakupowe. Coraz większa liczba jednoosobowych gospodarstw domowych, większa aktywność zawodowa, zmieniający się model rodziny i popyt na dania gotowe sprawiają, że rośnie zapotrzebowanie na opakowania.
- Trendy ekologii i wygody w przypadku opakowań prowadzą do rozwoju rynku w dwóch, z pozoru rozbieżnych kierunkach. Coraz więcej osób jest bowiem skłonna dopłacić do produktu, jeżeli wyróżnia się on ekologicznym opakowaniem lub pochodzeniem. Jednak równocześnie chcemy opakowań lekkich, wytrzymałych, poręcznych i najlepiej bogato zadrukowanych. Od tego, który z tych trendów będzie silniejszy, zależy kierunek rozwoju rynku, ponieważ intuicyjnie z opakowaniami ekologicznymi łączymy te z papieru i tektury, natomiast przekąski kupowane po drodze z pracy lub dania gotowe są pakowane głównie w tworzywa sztuczne. Można jednak pogodzić te trendy, ponieważ coraz częściej słyszymy o opakowaniach z tworzyw, które są projektowane od podstaw z myślą o możliwości ich późniejszego przetworzenia i ponownego wykorzystania. Dlatego teza o zmierzchu plastiku jest naszym zdaniem nieuzasadniona - mówi Kamil Mikołajczyk, dyrektor ds. sektora przemysłowego Santander Bank Polska.
Zdaniem ekspertów, mimo rosnącego wpływu ekologii na branżę, trendy zwiększające popyt na jednorazowe opakowania są silniejsze niż te, zachęcające do ich ograniczania.
- Przybywa towarów, które sprzedaje się w małych paczkach, łatwych do przechowania, zachowujących przydatność produktu do spożycia. W coraz większym stopniu handel odbywa się też przez Internet. To znacząco zwiększa popyt na opakowania. Z drugiej strony, narasta świadomość ekologiczna konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę, czy zakupione towary są produkowane i sprzedawane w sposób przyjazny środowisku. To z kolei wymusza na producentach opakowań dostosowania wykorzystywanych materiałów i sposobów projektowania. Oba trendy będą w Polsce się rozpowszechniały, przed branżą są zatem ogromne szanse, ale też duże wyzwania - mówi Ignacy Morawski, dyrektor centrum analitycznego SpotData.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl