Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Mateusz Madejski
Mateusz Madejski
|
aktualizacja

Kurier ze złamanymi nogami. "L4 w tej branży po prostu nie istnieje"

99
Podziel się:

Kurier ze Szczecinka roznosił paczki z obiema złamanymi nogami. Choć firma, w której pracował, zapewnia, że wyciągnie konsekwencje wobec kierownika, koledzy po fachu niezbyt w to wierzą. - W tej branży chorować nie można, firmy robią z nami, co chcą - mówią nam pracownicy.

Kurier rozwoził paczki, choć miał złamane nogi. Pracownicy branży mówią, że kurierom zdarza się jeździć nawet z chorobami zakaźnymi
Kurier rozwoził paczki, choć miał złamane nogi. Pracownicy branży mówią, że kurierom zdarza się jeździć nawet z chorobami zakaźnymi (Facebook.com, screen shot)

Kurier firmy DPD ze Szczecinka ze złamanymi nogami rozwoził paczki jako pasażer - potwierdziła money.pl rzeczniczka DPD. - To nie powinno mieć miejsca - mówiła nam Małgorzata Maj. - To było złamanie zasad, wobec przełożonego tego kuriera zostaną wyciągnięte konsekwencje - dodała.

Co na to kurierzy? W serwisach społecznościowych zapewnienia rzeczniczki nie przekonały pracowników branży.

"DPD oraz innych firm nie interesuje, czy przewoźnik da nam zastępstwo, czy nie. Paczki mają wyjechać i mają być doręczone. Jak nie, to kara za wszystko. Podpisałeś weksel, to możemy wpisać wszystko. Tak jest w każdej firmie" - komentował jeden z internautów na zamkniętej grupie zrzeszającej kurierów.

Kierowca z nosem w telefonie. Pasażer wrzucił wideo do sieci. Obejrzyj wideo:

"L4? Może dla pracowników biurowych"

Nie wszystkich kurierów sytuacja ze Szczecinka zaskoczyła. "Pamiętam sytuację, jak jeden kurier z ospą wietrzną jeździł" - pisał jeden z pracowników z tej branży. Sporo znających fach podkreśla, że L4 to w tej branży fikcja. "No, chyba że dla pracowników biurowych" - napisał inny.

Czemu zatem kurierzy nie idą na zwolnienie lekarskie, nawet jak są bardzo chorzy? - pytamy Mariusza, współpracownika dużej firmy kurierskiej z Wrocławia.

- Powód jest prosty. Kurierzy nie mają etatów, w życiu nie poznałem kogoś, kto ma umowę o pracę - opowiada kurier. Zauważam jednak, że przecież osoba na działalności gospodarczej czy pracująca na podstawie umowy cywilnoprawnej przecież też może chorować - i wcale nie musi wtedy pracować.

- Po pierwsze, umowy są faktycznie tak skonstruowane, że możemy dostać kary za wszystko. Ale to też nie o to do końca chodzi. Tak naprawdę my musimy naprawdę ostro zasuwać, aby zarobić. Ja jestem na działalności gospodarczej i naprawdę nie jest różowo. Mam do opłacenia składki ZUS - ponad 1,3 tys. zł, a zaraz będzie więcej. Do tego leasing za samochód, naprawdę spore koszty. No i muszę rodzinę utrzymać. Po odliczeniu wszystkiego zostaje mi jakieś 3 tys. zł. A jestem rozliczany przez firmę z rozwiezionych paczek. Dlatego jedno- czy dwudniowa choroba to nic strasznego. Ale chorowanie przez tydzień? Na to już po prostu nie mógłbym sobie pozwolić - opowiada nam kurier.

- Co, jakbym złamał nogę? Albo, nie daj Boże, obie nogi? Nie wiem, wolę nie myśleć o tak czarnych scenariuszach - mówi nam Mariusz.

Kurierskie związki zawodowe? "Nie ma ani jednego"

Coraz wyższe wymagania, dużo pracy, a nawet brak możliwości wzięcia wolnego na czas choroby - to główne bolączki kurierów. Niektórzy wprost nazywają się "niewolnikami swoich pracodawców".

Dlaczego nie zaczną się organizować i walczyć o swoje prawa - na przykład zakładając związki zawodowe? - Nie znam nikogo, kto by był w jakimś związku. Prawda jest taka, że tak zasuwamy, że nawet nie mamy czasu o tym myśleć - mówi mi Mariusz.

Dzwonimy do NSZZ "Solidarność" z pytaniem, czy w ramach tego związku działa jakaś organizacja zrzeszająca kurierów. - O żadnej nie słyszałem, są tylko związki Poczty Polskiej - słyszymy.

Podobnie jest w OPZZ. - Na 99 proc. u nas żadnego takiego związku nie ma - słyszymy.

Przedstawicieli OPZZ pytamy, jaka jest przyczyna tego stanu rzeczy - tym bardziej, że przecież o kiepskiej sytuacji kurierów mówi się bardzo dużo. - Sądzę, że to wynika ze specyfiki branży. Zdecydowana większość osób nie pracuje tam przecież na etatach. Co prawda od stycznia również pracownicy na umowach cywilnoprawnych mogą się zrzeszać w związkach, ale jeszcze się to do końca nie przyjęło - słyszymy od przedstawiciela OPZZ.

Mówi też, że są inne przyczyny. - W tej branży dominują podwykonawcy. Czyli: kurierzy, nawet na działalnościach gospodarczych, pracują dla jakiejś mniejszej firmy. Ta mniejsza firma ma na przykład cztery samochody i rozwozi paczki dla któregoś z kurierskich gigantów. - Jeśli taka firma ma na przykład czterech pracowników, to bardzo ciężko założyć w niej związek zawodowy. Mógłby być to jakiś związek międzyzakładowy, ale umówmy się: to droga przez mękę - słyszymy w OPZZ.

Przedstawiciele obu dużych związków zawodowych stoją jednak na stanowisku, że warto walczyć o prawa kurierów. - Założenie związku może i będzie trudne, ale przecież nikogo z kwitkiem nie odprawimy - słyszymy w OPZZ.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(99)
WYRÓŻNIONE
Piotr
5 lata temu
Nie nie, przecież to nauczyciel z kilku mies urlopem, L4 nawet na katar i rocznym płatnym urlopem ma ciężko! No i za te 3tyś na rękę raczej by nie pracował... O przywilejach emerytalnych itp nie wspomnę! Ty pracuj, bo masa czeka na twój wyrobiony pkb.
Pomroczna cze...
5 lata temu
Pleczyste elyty społeczno-gospodarcze,które nie muszą się martwić o to jak zarobić pieniądze, gdyż mają dostęp do stanowisk oraz majętności tzw. państwowych konfitur w tym chorym, ba, szalenie dzikim kraju mają przecież na to wywalone.
Dthgfxx
5 lata temu
Kto normalny podpisuje weksle inblanko?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (99)
Rudy
3 lata temu
Jak tak czytam komentarze niektórych to idzie się załamać. Widać że nic nie wiedzą o tej branży i tym jak są skonstruowane umowy z przewoźnikami. Są zrobione tak że podpisując sam sobie zakładasz smycz na której jesteś do momentu aż z firmą jej nie zerwiesz. Dodatkowo podpisujesz lojalkę która zakazuje ci pracy przez różny okres czasu od rozwiązania w innych firmach. Karę możesz dostać za wszystko i to idzie w grube tysiące. Brak podstawienia pojazdu to już kara od tysiąca w górę za każdy dzień. Problemem tutaj nie jest kapitalizm a prawo w krajach jakich te firmy działają. Polski kodeks pracy to jeszcze pamięta czasy komuny i nikt wtedy nie myślał o tym że będą podwykonawcy usług. Także giganci to wykorzystują i tworzą sobie armię niewolników. Odwalisz coś? Możesz miesiąc cały nie dostać towaru i nie zarobić złotówki nawet jeśli będą mieli taki kaprys. Mało kto mądrzeje i rezygnuje z pracy w tych kołchozach.
Monika
4 lata temu
Cóż, korzystam z wielu firm kurierskich często. Różnie bywa, generalnie lubię " swoich" kurierów, staram się być miła, różnie z napiwkami, niespecjalnie mogę pozwolić sobie na porządne napiwki ale pracuję nad sobą. Teraz obejrzałam genialny film Kena Loach'a "Sorry We Missed You". Mam nadzieję, że mój ulubiony kurier Mateusz z DPD nie ma takich ekstremalnych warunków pracy jak bohaterowie tego filmu. Jednak kapitalizm to syf. To już nie prekariat nawet ale niewolnictwo i gorzej.
kola
5 lata temu
A dlaczego narzekacie? Chcieliście kapitalizmu, to go macie!
lol
5 lata temu
a gdzie gips za komuny by lezal mial opieke a teraz robic bo pieciu innych czeka na twoje miejsce
Łysy Pablo z ...
5 lata temu
Wyciągną coś wobec kierownika? Wobec kogo? Kurierzy robia na działalności i nie mają nad soba jakiegoś kierownika!!!!
...
Następna strona