Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. WZI
|
aktualizacja

Kurierzy będą przeładowani, niektóre paczki będą zniszczone. Co wtedy zrobić?

31
Podziel się:

Zbliża się Black Friday, czyli święto wyprzedaży, a zaraz potem okres zakupowego szału przed Bożym Narodzeniem. Wiele zakupów zrobimy przez internet, a paczki dostarczą nam firmy kurierskie. Warto przy tym zwrócić uwagę na to, do czego, jako konsumenci mamy prawo, w kontaktach z firmami dostarczającymi przesyłki.

Kurierzy będą przeładowani, niektóre paczki będą zniszczone. Co wtedy zrobić?
Konflikt z kurierem. Sprawdź, do czego masz prawo. (Unsplash.com, Claudio Schwarz)

Okres przedświąteczny to dla kurierów czas wzmożonej pracy. Za kierownicą spędzają nieraz po kilkanaście godzin dziennie, rozwożąc tysiące prezentów gwiazdkowych czy towarów kupionych na wyprzedażach.

Trudno w takiej sytuacji o wyrozumiałość dla klientów, czy troskę, z jaką powinni traktować paczki. Konflikty z adresatami czy uszkodzone paczki trafiają się w tym okresie znacznie częściej. Warto więc zdawać sobie sprawę z tego, do czego mamy prawo jako klienci.

Otworzyć przy kurierze

Zakupy przez internet, choć pod wieloma względami wygodne, mogą być potencjalnie problematyczne. W przeciwieństwie do zakupów w sklepach stacjonarnych towar widzimy jedynie na zdjęciach. Nie możemy go wcześniej dotknąć, przymierzyć, nie mamy też stuprocentowej pewności, że w paczce jest to, co zamówiliśmy.

Wielu klientów upiera się, żeby otwierać paczki przy kurierach i w razie wątpliwości nie przyjmować przesyłki. Kurierów doprowadza to do białej gorączki, bo zgodnie z obowiązującymi przepisami, klient nie ma do tego prawa.

Jeśli kurier zgodziłby się asystować klientowi przy otwarciu przesyłki sam naraża się na konsekwencje prawne. Bo do momentu otrzymania od klienta pokwitowania odbioru, to on odpowiada za paczkę. A jej otwarcie, oznacza zniszczenie.

- Kurier nie odpowiada za to, co jest w środku. Jeśli zwróci nadawcy otwartą paczkę, to on jej po prostu nie przyjmie, a odpowiedzialność za zniszczenie zrzuci na firmę - mówi money.pl pracownik dużej firmy kurierskiej. - Najgorsze jest to, że sklepy często wprowadzają klientów w błąd i przekonują ich, że powinni oglądać towar przy nas. Wtedy często dochodzi do kłótni.

Uszkodzona paczka

Jedyna sytuacja, w której klient ma prawo do otwarcia paczki przy kurierze to ta, kiedy przesyłka ma uszkodzone opakowanie. Wtedy zwykle firmy godzą się, na asystę kuriera, z którym w razie uszkodzenia zamówionego towaru spisuje się protokół szkody.

Czasem jednak bywa tak, że paczka z zewnątrz wygląda na nieuszkodzoną, ale towar w środku jest w kawałkach. tu zaczyna się problem. Bo na to, że zawartość paczki nie była uszkodzona, albo że nie została zniszczona już po otwarciu, dowodów brak.

- Tę sprawę regulują przepisy dotyczące sprzedaży na odległość. Jeśli dostaniemy uszkodzony towar, powinniśmy reklamować u sprzedawcy. Z kolei sprzedawca, jeśli paczka została uszkodzona w transporcie, ma prawo dochodzenia swoich roszczeń od firmy kurierskiej - mówi money.pl prof. Cezary Banasiński z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Przepisy to jedno. Praktyka pokazuje jednak, że bardzo często dochodzenie swoich praw jest trudne, jeśli nie mamy jednoznacznego dowodu na uszkodzenie paczki w transporcie. Co robić, jeśli zarówno sprzedawca, jak i firma kurierska uchyla się odpowiedzialności?

- Reklamować do skutku - radzi prof. Banasiński. - Mamy sądy polubowne, a jeśli napotykamy na twardy opór, są jeszcze sądy inspekcji handlowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(31)
WYRÓŻNIONE
Były kurier
3 lata temu
Może najpierw niech te wszystkie firmy (i nadawcy indywidualni) nauczą się pakować paczki. Sposób zapakowania jest wprost proporcjonalny do rozmiaru paczki. Im większa tym gorzej jest zapakowana. Firma kurierska (czy poczta) to nie hurtownia jajek. Zawartość paczki należy UNIERUCHOMIĆ. To podstawa. Zawartość NIE MOŻE latać luzem w ZA DUŻYM pudełku. Są również dodatkowe "akcesoria"... folie bąbelkowe itp. W pudełku NIE POWINNO być wolnych, pustych przestrzeni. To zwiększa ryzyko uszkodzenia... I mógłbym dobre rady wymieniać jeszcze długo, tyle że do większości i tak nie dociera... Jak coś się stanie to winy szukają w firmie kurierskiej. Nigdy we własnym lustrze... (to o nadawcach).
xxx
3 lata temu
Ja paczkę odbieram i podpisuję odbiór prosząc jednocześnie kuriera o asystowanie w sprawdzeniu zawartości. Nigdy nie ma z tym problemu (ale podpisać oczywiście muszę przed otwarciem). Raz zamówiłem dwa smartfony, sprzedawca wysłał tylko jeden. Sprawdziłem z kurierem zawartość, kurier spisał protokół, protokół i zdjęcia wysłałem do sprzedawcy. Ten wysłał mi drugi brakujący telefon. Nie wnikałem czy wysłanie jednego telefonu było błędem czy celowym działaniem.
kol
3 lata temu
Znam kilku chłopaków -kurierów, ale to nie świętoszki , chodzą po paczkach, nie dbają o paczki , to prawda. Za szkody płaci firma.Chore, dać kamery na pakę i po problemie, wszystkie paczki będą równe i nieuszkodzone.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (31)
ilka
3 lata temu
Pan profesor niech poczyta stosowne dyrektywy UE: za stan zawartości przesyłki odpowiada sprzedawca esklepu. Tak ma zapakować towar, aby nie uległ uszkodzeniu. Co innego jest fizyczne uszkodzenie paczki w transporcie.
Wiesiek z mia...
3 lata temu
To prawo jest do dupy. Kupujesz lodówkę, dojeżdża z pogniecionymi bokami i jak po odbiorze udowodnić uszkodzenie w transporcie? Za rok, może dwa wygra się w sądzie? Co mi po tym, jak lodówkę muszę mieć natychmiast?
Anka
3 lata temu
ten cały prof. Banasiński to chyba z księżyca się urwał
poczta
3 lata temu
Na poczcie jest opcja sprawdzenie zawartości za pare złoty
klops
3 lata temu
Sądy ha , ha , ha .........najlepsza rada aby7 dopłacić a nawet dać zarobić adwokatowi.
...
Następna strona