Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Lawety świecą pustkami. Spadek importu, jakiego nie było od 20 lat

147
Podziel się:

Import używanych samochodów spadł do poziomu nienotowanego od blisko dwóch dekad. Mimo tego zwalnia wzrost cen - pisze weekendowy "Puls Biznesu". Średni wiek sprowadzanego z zagranicy używanego auta to 12,65 roku, przy czym w czerwcu 2022 r. sięgnął rekordowych 12,72 roku.

Lawety świecą pustkami. Spadek importu, jakiego nie było od 20 lat
Średni wiek sprowadzanego z zagranicy używanego auta wyniósł po ostatnich sześciu miesiącach 12,65 roku, przy czym w czerwcu 2022 r. sięgnął rekordowych 12,72 roku (PAP, Marcin Bielecki)

Jak czytamy w "PB", w lipcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce niespełna 62,8 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych (o dmc do 3,5 t). "Wynik ten jest o jedną czwartą (23,9 proc.) gorszy od zanotowanego rok wcześniej" - zauważa dziennik.

Prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki cytowany przez "PB" zauważa, że to najbardziej drastyczny spadek w tym roku, a jednocześnie najniższy wynik lipcowy od momentu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Stawianie samochodów na sprzedaż na publicznych parkingach. Praktyka małych miast

Z informacji dziennika wynika, że łącznie od początku tego roku do Polski sprowadzono 466 tys. samochodów, czyli o 16,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2021 r. O ponad 25 proc. stopniał import z Niemiec. To z tego kraju pochodzi większość używanych aut sprowadzanych do Polski (52 proc.).

"PB" podaje, że wzrost cen aut i kosztów finansowania ich zakupu odbija się również na wieku najczęściej kupowanych aut. Powoduje to, że średni wiek importowanych samochodów rośnie.

Rośnie odsetek samochadów najstarszych

Jak podał Instytut Samar, średni wiek sprowadzanego z zagranicy używanego auta wyniósł po ostatnich sześciu miesiącach 12,65 roku, przy czym w czerwcu 2022 r. sięgnął rekordowych 12,72 roku. Średnią zawyżają samochody osobowe (12,80), szczególnie te wyposażone w silniki benzynowe (13,66). Najmłodsze są samochody elektryczne. W przypadku aut osobowych ich wiek wynosi 5,77 roku, a dostawczych – 7,22 roku.

Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, opartych na Centralnej Ewidencji Pojazdów, wynika, że w prywatnym imporcie systematycznie rośnie odsetek najstarszych aut, mających powyżej 10 lat. Jeśli w pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. wynosił on 59,1 proc., to w pierwszej połowie tego roku sięgnął już 62,8 proc. Zarazem zmalała pula samochodów młodszych: tych liczących od 4 do 10 lat z 32 proc. w okresie styczeń–czerwiec 2021 r. do 29,1 proc. obecnie.

Na rynku wtórnym najłatwiej znaleźć samochód marki Opel, który nieznacznie wyprzedził markę Volkswagen, liderującą w tym zestawieniu w 2021 r. Następnymi, najczęściej dostępnymi samochodami używanymi były: Ford i francuski Renault, a pierwszą piątkę rankingu zamyka Audi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(147)
WYRÓŻNIONE
Miruś
2 lata temu
Nie widziałem ukraińca w ładzie czy innym ruskim wynalazku, same dobre fury. na wojnie zostali patrioci i ci co nie mieli kasy na ucieczkę. I tym się należy szacunek, a całą resztę to trzeba by był dobrze prześwietlić, szczególnie "biznesmenów" pokroju naszych januszy biznesu.
Kot w Butach
2 lata temu
Spada import bo place zostały wyczyszczone z tanich aut na export takich co mają solidnie powyżej 200000 przez Ukraińców kiedy mogli sprowadzac do siebie samochody bez cła. A samochody które oferowane są do sprzedaży na rynku Niemieckim są w zakupie znacznie droższe. Na nich handlarze nie zarobią. Inna sprawa że używane samochody w Niemczech są drogie. Elektro łajna nikt nie chce kupować a inne auta są trudno dostępne. Więc ciężko o dobry używany samochód w przystępnej cenie. Teraz dodatkowo dochodzi obawa Niemców o koszty ogrzewania więc nikt teraz nie kupuję nowych samochodów o ile nie musi. A więc i podaż używanych jest mocno ograniczona. A jakie samochody sprowadzane są do Polski to wystarczy wejść na niemieckie portale internetowe z używanymi samochodami. Ceny samochodów w dobrym stanie u małymi przebiegami są o jakieś 15% do 20% wyższe niż w Polsce. Żeby zaoferować takie ceny handlarze z Polski mają dwie opcje... Albo kupić samochód u uszkodzonym silnikiem lub skrzynia biegów.... Takie są tanie bo praca mechanika w Niemczech jest droga..... Tu wszystko jest ok o ile naprawa zostanie solidnie wykonana. Albo kupić tanie auto u przebiegiem 200000 z dużym plusem i potem w magiczny sposób przewieźć przez granicę z przebiegiem typu 120 000.
Adam
2 lata temu
Spadek importu spowodowany jest nasyceniem polskiego rynku polskimi samochodami elektrycznymi. Polakom żyję się coraz lepiej i zamiast kupować niemieckie złomy wolą kupować nowoczesne , ekologiczne i polskie samochody elektryczne. Produkcja milionów egzemplarzy obiecane przez Mateusza musiały wpłynąć na preferencje zakupowe Polaków.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (147)
Znawca tematu...
2 lata temu
Dlaczego autor tego artykułu nie napisał z jakiego powodu jest mniejszy import samochodów? Ja to wam wyjaśnie. Otóż w nimczech jest bardzo niska podaż nowych aut i z tego powodu ceny używanych aut idą w góre. Na nowe X5 mój kolega czekał ponad rok, a z dwóch półtollra roku temu zamówionych Sprinterów jak narazie jest tylko jeden. Wiec jesli klient nie ma nowego auta a stare jeszcze jeździ to nadal używa dotychczasowego auta. Za to nowe auto elektryczne mozna odebrac juz w dwa tygodnie po zamówieniu. Czy to nie jest dziwne?
Jerry
2 lata temu
Widać tu jak na dłoni do czego prowadzą światłe rządy "drużyny złodziei" przeciętnego Polaka nie stać nawet na zachodni złom.
Max
2 lata temu
Koszt przywozu 50% koszt naprawy 100% części ok 30% tyle wszystko podrożało w ok 6 miesięcy więc zysku co w pysku nie opłaca się
jerry
2 lata temu
Polacy plują na Niemców, a jednocześnie odbarczają ich od problemu moto-śmieci !
Musi się
2 lata temu
Panikę wywołać by złom z komisów wysprzedać.
...
Następna strona