Dla dużego przedsiębiorstwa wydanie jednorazowo większej kwoty na inwestycje z pewnością nie stanowi takiego obciążenia jak dla małej firmy. Nawet w przypadku posiadania nadwyżki środków nie należy wydawać wszystkich pieniędzy w sprzęt. Powinniśmy uwzględnić ewentualne zatory płatnicze i gorsze okresy w działalności firmy. W takich sytuacjach nadwyżka finansowa może okazać się kluczowa dla utrzymania płynności Twojej firmy. Jakie zatem opcje rozważyć kupując sprzęt IT?
Dla mikrofim dobre są też raty
Dla mikrofirmy wydatek paru tysięcy złotych w ciągu jednego miesiąca oznacza możliwość jednorazowego wprowadzenia zakupu w koszty firmy i tym samym niższą kwotę podatku dochodowego i VAT do zapłacenia. Z tego punktu widzenia atrakcyjny jest zarówno zakup za gotówkę, jak i na raty.
Zakup sprzętu IT na raty w sklepie internetowym jest korzystny pod warunkiem, że możesz otrzymać fakturę zakupu na działalność gospodarczą. Warto pamiętać, że koszt zakupu i podatek VAT przedsiębiorca rozliczy w jednym miesiącu – w tym, w którym dokonał zakupu. Spłacane miesięczne raty nie stanowią już kosztu uzyskania przychodu, stanowią go jedynie odsetki. Ponadto taka forma płatności obniża zdolność kredytową i nie jest łatwa do uzyskania dla młodej i małej firmy.
Dobra alternatywa: leasing
Mało popularną formą finansowania zakupu sprzętu IT oraz wszelkiego rodzaju elektroniki użytkowej dla firmy jest leasing. Kojarzy się on głównie z samochodami oraz wyposażeniem dużych firm przy inwestycjach idących w dziesiątki tysięcy złotych.
Tymczasem od kilku lat dostępne są na rynku oferty, które pozwalają sfinansować leasingiem również nieduże inwestycje dla małych oraz nowopowstałych firm. Sklepy ze sprzętem oferują leasing na zakup nawet jednego komputera czy smartfona. Dostępność usługi leasingowej jest niemal nieograniczona i obejmuje nie tylko elektronikę, ale także sprzęt AGD, RTV i różnego rodzaju akcesoria już od wartości 500 zł netto.
Sklepy współpracują z firmami leasingowymi, które specjalizują się w tego typu transakcjach. Procedury są dopasowane do klientów biznesowych i ich potrzeb. Sklep jest zintegrowany z systemem firmy leasingowej, dlatego wszystko można załatwić on-line. Klient nie musi się kontaktować z firmą leasingową, nie potrzeba też składać żadnych wniosków. Procedura zakupu jest bardzo szybka i prosta. W ciągu kilku minut otrzymamy informację o decyzji kredytowej.
Leasing dla firm, sedno tkwi w podatkach.
Dzięki leasingowi przedsiębiorca wprowadza w koszty uzyskania przychodu wszystkie opłaty dokonywane na rzecz firmy leasingowej, a także może odliczyć VAT od wszystkich tych opłat. Oznacza to, że w trakcie trwania umowy leasingowej sukcesywnie, w każdym miesiącu, przedsiębiorca pomniejsza podstawę opodatkowania oraz należny VAT. Tym samym zakup sprzętu pomniejsza skutecznie obciążenia podatkowe, a jednocześnie nie wymaga angażowania jednorazowo środków pieniężnych firmy. Zaletą w tym przypadku jest również fakt, iż koszty ponoszone przez przedsiębiorcę oraz te księgowane rozkładają się równomiernie.
Jak to wygląda w praktyce? Można sprawdzić m.in. u jednego z liderów branży – sklepie internetowym Media Markt lub sklepach stacjonarnych tej sieci.