Rynek leasingu w Polsce pozostaje daleko w tyle za sektorem bankowym pod względem innowacji. Standardowy proces obsługi klienta polega na składaniu papierowych wniosków, i kilku wizytach w salonach samochodowych.
Dla porównania - ten sam klient - wnioskując o kredyt czy inny produkt w banku składa wniosek w aplikacji, umowę otrzymuje elektronicznie, a podpisuje ją sms’em.
Dzieje się tak pomimo faktu, że obie firmy, tj. bank i spółka leasingowa są częścią jednej grupy kapitałowej i działają pod wspólną marką.
Pierwszy e-leasing w Polsce
Zmienić chcą to twórcy polskiego start up’u Carsmile – internetowej platformy, za pośrednictwem której można wynająć lub wyleasingować samochód dowolnej marki. - Stworzyliśmy mechanizm umożliwiający uzyskanie finansowania na samochód całkowicie online, bez wychodzenia z domu i bez dostarczania papierowych dokumentów. Pierwszy e-leasing – mówi Łukasz Domański, współtwórca i prezes Carsmile.
Wniosek o e-leasing składa się internetowo. Inteligentny algorytm weryfikuje tożsamość użytkownika, analizuje zawarte we wniosku dane finansowe oraz automatycznie odpytuje bazy dłużników. Następnie wydaje wstępną decyzję kredytową. Gdy jest ona pozytywna, w panelu klienta udostępniana jest umowa leasingowa. Umowę podpisujemy sms’em, choć ze względu na aktualne wymogi prawne, kurier musi nam dostarczyć również umowę w wersji papierowej.
Nowy gracz na polskim rynku
Pomysł na wdrożenie w Polsce technologii LeaseTech chce dziś wykorzystać polski oddział francuskiego Cofidis. Spółka należy do grupy Credit Muttuel, obsługującej na świecie ponad 30 milionów klientów.
– Wchodzimy na polski rynek leasingu z ofertą finansowania online. Wspólnie z Carsmile chcemy wypełnić lukę technologiczną. Klienci oczekują natychmiastowej decyzji i możliwość załatwienia wszystkich formalności kilkoma kliknięciami. E-leasing jest odpowiedzią na ich potrzeby – zapewnia Marcin Szulc, dyrektor handlowy i rozwoju biznesu Cofidis w Polsce.
Najważniejsza jest technologia
Cofidis to firma znana z tego, że na świecie buduje strategiczne partnerstwa ze spółkami technologicznymi. O takiej współpracy z Cofidis informował m.in. Amazon.
Francuska grupa wierzy, że inteligentne algorytmy, specjalizacja oraz bycie blisko użytkownika, czym wyróżniają się w szczególności technologiczne start upy, to klucz do sukcesu również dla dostawcy kapitału, jakim jest Cofidis.
Wiesz na jakie auto cię stać zanim zaczniesz szukać
Szulc i Domański zwracają uwagę na dodatkową korzyść z wdrożenia e-leasingu w Polsce. Jest nią odwrócenie czynności związanych z zakupem samochodu, a w efekcie skrócenie czasu, jaki trzeba na to przeznaczyć.
Według badań Deloitte, wybór wymarzonego auta zajmuje średnio 80 dni. Dopiero po tym czasie nabywca składa wniosek o finansowanie. Jeżeli okaże się, że nie ma zdolności kredytowej, aby kupić wymarzone auto, musi rozpocząć poszukiwania od nowa.
– Mając do dyspozycji wniosek online, który można potraktować jako swego rodzaju kalkulator leasingowy, możemy najpierw sprawdzić na jakie auto nas stać, a dopiero później szukać wymarzonego auta, już w założonym budżecie – wspólnie podkreślają współtwórcy e-leasingu.