Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. TOS
|
aktualizacja

Legendarna polska marka upadła i trafiła na sprzedaż. Tak się to skończyło

472
Podziel się:

W czwartek miał zostać rozstrzygnięty konkurs ofert zakupu znanej z produkcji ciągników rolniczych firmy Ursus, która upadła kilka lat temu. Syndyk chciał sprzedać zakłady za co najmniej 124 mln zł. Nie było jednak ani jednego chętnego.

Legendarna polska marka upadła i trafiła na sprzedaż. Tak się to skończyło
Legendarna polska marka upadła i trafiła na sprzedaż. Tak się to skończyło (East News, Wojciech Pacewicz)

12 marca minął termin na doręczenie do warszawskiego biura syndyka Pawła Głodka ofert zakupu przedsiębiorstwa Ursus. Na czwartek wyznaczony został natomiast termin ich otwarcia i weryfikacji.

- W ramach zorganizowanego konkursu ofert na zakup przedsiębiorstwa Ursus S.A. w upadłości z siedzibą w Warszawie, w wyznaczonym zgodnie z regulaminem terminie składania ofert za zakup przedsiębiorstwa, żaden podmiot nie złożył oferty - poinformował Polską Agencję Prasową Paweł Głodek. - Nie zostało również wpłacone wadium na rachunek masy upadłości. W związku z powyższym zaplanowany na dzień dzisiejszy konkurs ofert nie został rozstrzygnięty - wyjaśnił.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Polak stworzył potęgę - Panattoni to największy deweloper przemysłowy w Europie - Biznes Klasa #21

Trzeba szukać nowego rozwiązania

Zapowiedział też, że będzie teraz kontynuował działania zmierzające do likwidacji majątku upadłej spółki w sposób określony w Prawie upadłościowym. - Syndyk w najbliższym czasie zwróci się do Rady Wierzycieli ze stosownym wnioskiem o zwołanie posiedzenia Rady Wierzycieli. Dalsze działania syndyka będą uwzględniały opinie i ewentualne decyzje Rady Wierzycieli – wytłumaczył.

Przedmiotem konkursu była sprzedaż całego przedsiębiorstwa Ursus, którego wartość została oszacowana na 124 mln zł. W skład firmy wchodzą m.in. dwa zakłady produkcyjne: w Dobrym Mieście oraz Lublinie, znaki towarowe Ursus, dokumentacja projektów badawczo-rozwojowych Ursusa, maszyny i urządzenia. Potencjalny nabywca stałby się również pracodawcą dla zatrudnionych w przedsiębiorstwie pracowników.

Na liście złożonej przez syndyka do akt postępowania upadłościowego uznane zostały wierzytelności za ponad 307,7 mln zł. Ostateczna kwota może ulec zmianie, ponieważ ze względu na przesłane sprzeciwy lista nie została prawomocnie zatwierdzona przez sędziego-komisarza.

Firma z długą historią

Ursus swoje początki wywodzi od przedsiębiorstwa, które powstało w 1893 r. w Warszawie i początkowo produkowało m.in. armaturę dla przemysłu cukrowniczego, spożywczego i gorzelniczego. W 1923 r. - po kolejnych przekształceniach firmy - powstały Zakłady Mechaniczne "Ursus" S.A., które rozpoczęły seryjną produkcję pierwszych polskich ciągników rolniczych.

W 1946 r. władze państwowe zadecydowały o wznowieniu produkcji ciągników. W 1960 r. do seryjnej produkcji wszedł popularny Ursus C-325, a jego produkcja - wraz z jego zmodernizowanymi wersjami - trwała do 1993 r. W latach 1988-2003 Zakłady Przemysłu Ciągnikowego "Ursus" przeszły restrukturyzację, w wyniku której powstały nowe podmioty gospodarcze. W 2003 r. powstało przedsiębiorstwo Ursus, od 2007 r. notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych.

W 2011 r. producenta ciągników kupiła spółka Pol-Mot Warfama. W kolejnych latach Ursus informował o świetnych wynikach sprzedaży ciągników m.in. w Czechach, Belgii, Holandii i Pakistanie, o wielomilionowych kontraktach na dostawę sprzętu rolniczego do krajów afrykańskich i o planach produkcji elektrycznego samochodu dostawczego.

W 2019 r. do fabryki wkroczył komornik i czasowo zajął surowce, materiały i półprodukty. W 2021 r. warszawski sąd ogłosił upadłość Ursusa. W październiku 2022 r. zarząd GPW zadecydował o wycofaniu akcji spółki z obrotu na rynku głównym.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(472)
WYRÓŻNIONE
vvVvv
9 miesięcy temu
Dziesiątki zastępców prezesów setki sekretarek, zgraja plecaków ciągnących się ze spółką od PRLu. Tak własnie wygląda przejadanie majątku w spółkach państwowych! Najlepsze, że ta zgraja nierobów nie potrafiła się nawet w porę zorientować, że okręt którym płyną, tonie. 40 milionowy kraj i nie potrafimy wyprodukować samochodu!!? Dokładnie taki sam scenariusz rozegrał się z FSO. 6 milionów Czechów a ich skody jeżdżą nawet w Ameryce południowej.... Poczytajcie sobie ile osób zatrudnia siedziba Ryanair do zarządzania firmą i flota samolotów. Da się? ?
Ron
9 miesięcy temu
Przecież to nie jest żadna fabryka, tylko montownia z zagranicznych podzespołów. Fabryką to był dawny Ursus, była odlewnia, kuźnia, lakiernia i inne wydziały. Ciagnik powstawał od początku do końca.
123 siwek
9 miesięcy temu
Solidarność pomogła upaść
NAJNOWSZE KOMENTARZE (472)
Zibi
9 miesięcy temu
Polaczko potrzebna jest fabryka do produkcji koszyków na szparagi. Tusk wszystko zlikwiduje
Trwa
9 miesięcy temu
To wszystko przez nepotyzm
#65
9 miesięcy temu
Jaka legendarna marka chiński szajs legendarną markę wiele lat temu załatwił Wrzodak.
vvVvv
9 miesięcy temu
Dziesiątki zastępców prezesów setki sekretarek, zgraja plecaków ciągnących się ze spółką od PRLu. Tak własnie wygląda przejadanie majątku w spółkach państwowych! Najlepsze, że ta zgraja nierobów nie potrafiła się nawet w porę zorientować, że okręt którym płyną, tonie. 40 milionowy kraj i nie potrafimy wyprodukować samochodu!!? Dokładnie taki sam scenariusz rozegrał się z FSO. 6 milionów Czechów a ich skody jeżdżą nawet w Ameryce południowej.... Poczytajcie sobie ile osób zatrudnia siedziba Ryanair do zarządzania firmą i flota samolotów. Da się? ?
chłoporobotni...
9 miesięcy temu
Gdyby parę lat temu firmę kupili np. Niemcy albo Holendrzy i postawili ją na nogi, to by teraz był wrzask, że sprzedano dochodowe dobro narodowe, więc firma zbankrutowała i nie ma winnych.
...
Następna strona