Celem projektu było nauczenie uczniów, w jaki sposób mogą przygotować się na nadchodzące konsekwencje zmian klimatycznych oraz wspierać lokalne społeczności, gminy czy miasta. Projekt przybliżył uczniom zagadnienia łączące nauki o Ziemi i ochronę środowiska z najnowszymi technologiami oraz ekonomią, a także dał im możliwość wykorzystania zdobytej wiedzy i zgromadzonych informacji w praktyce. Earth Rescue Challenge – Water Edition było skierowane do uczniów szkół ponadpodstawowych i miało formę ogólnopolskiego konkursu.
Do konkursu zaproszono 10 drużyn, które na początku roku wzięły udział w warsztatach inauguracyjnych i zostali zapoznani z zasadami i przebiegiem projektu.
– Podzieliliśmy się z uczestnikami kluczową wiedzą, niezbędną do realizacji ich zadań, a w tym m.in. informacjami o tym jak działają satelity, jakich danych nam dostarczają i jak z nich korzystać, podstawami hydrologii, geologii i gospodarki wodnej, a także o tym jak zaplanować obserwacje i swój projekt – opowiada dr Anna Łosiak, mentorka konkursu i szefowa zespołu naukowego Europejskiej Fundacji Kosmicznej.
Następnie, bazując na zdobytej wiedzy, uczniowie w oparciu o dane satelitarne, prowadzili obserwację swojego regionu, by określić lokalne zagrożenia oraz zaproponować rozwiązania ochrony i zrównoważonego zarządzania zasobami wodnymi. W całym procesie towarzyszyli im mentorzy, prowadząc indywidualne konsultacje online z drużynami, które zgłaszały swoje problemy.
W lipcu zespoły przekazały mentorom swoje raporty półfinałowe i na ich podstawie wybrano 8 najlepszych drużyn, które znalazły się w finałowym etapie konkursu. Na tym etapie ich zadaniem było wybranie jednego z zaproponowanych przez siebie rozwiązań związanych z gospodarką wodną swojego regionu oraz przygotowanie jego budżetu i planu realizacji.
Finałowe prezentacje rozwiązań odbyły się 7 września w czasie European Rover Challenge 2024 na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Zespoły zaprezentowały swoje wyniki i propozycje przed sędziami oraz publicznością zgromadzoną w auli. Najlepszą propozycję złożyło Samorządowe Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opocznie. Zwycięzcy badali przyczyny zakwitu sinic w Zalewie Sulejowskim i jako rozwiązanie zaproponowali nasadzenie roślin pobierających z wody azot i fosfor na brzegu Zalewu. Ich pomysł zostanie sfinansowany przez organizatorów konkursu i wdrożony w praktyce przy współpracy z ekspertami w tej dziedzinie.
– To był jeden z najważniejszych elementów konkursu - wdrożenie zaproponowanego przez zwycięską drużynę rozwiązania. Chodziło o to, by ci młodzi ludzie nauczyli się zdobytą wiedzę, zebrane dane i informacje przetwarzać wspólnie w zespole na konkretne rozwiązania i działania. Co ciekawe w tym kontekście, już na tym etapie drużyny rozpoczęły konsultacje swoich pomysłów z lokalnymi władzami samorządowymi, przedsiębiorstwami, szkołami i mieszkańcami – dodaje dr Anna Łosiak.
Projekt Earth Rescue Challenge jest kontynuacją inicjatywy "Skąd wiemy, że zmienia się klimat?" - cyklu interaktywnych warsztatów i wykładów, pozwalających na zrozumienie w jaki sposób dane satelitarne pomagają w obserwacji zmian klimatycznych i ich skutków. Od 2021 roku w projekcie wzięło udział ponad 6500 uczniów szkół podstawowych i średnich.
Organizatorem przedsięwzięcia jest Europejska Fundacja Kosmiczna, której misją jest promowanie wiedzy w zakresie nauki, technologii, inżynierii i matematyki. Fundacja wspiera badania i projekty badawcze w dziedzinie technologii kosmicznej i astronomii, a także zajmuje się współpracą oraz transferem wiedzy między firmami i instytucjami. Jednym z najbardziej rozpoznawalnych projektów Fundacji jest European Rover Challenge, wiodący europejski konkurs w dziedzinie robotyki i kosmosu.
Partnerem Konkursu jest Fundacja Empiria i Wiedza.
Materiał sponsorowany przez European Space Foundation