Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
KKG
|
aktualizacja

Wielkie zmiany w Lidlu, Aldi i Biedronce. To nowa strategia sieci

2
Podziel się:

Takie sieci jak Biedronka, Lidl czy Aldi zdobyły już blisko połowę polskiego rynku spożywczego. Teraz zmniejszają ofertę, by zaoszczędzić. To najgorsza wiadomość dla producentów, którzy będą musieli walczyć o miejsce na półce. Stracą także klienci - informuje "Rzeczpospolita".

Wielkie zmiany w Lidlu, Aldi i Biedronce. To nowa strategia sieci
Takie sieci jak Biedronka, Lidl czy Aldi zdobyły już blisko połowę polskiego rynku spożywczego (East News, Andrzej Zbraniecki)

Dyskonty w Polsce na koniec 2023 r. miały 43,7 proc. udziału w zakupach spożywczych, a w tym roku udział ten przekroczy próg 45 proc. Główną ich bronią są marki własne, np. w Biedronce to 40 proc. sprzedaży, a w Aldi nawet ponad połowa - czytamy w dzienniku.

- Dają nam możliwość wpływu na skład, pozyskanie surowca, design opakowania i co najważniejsze, cenę dla klienta. W ten sposób realizujemy strategię osiągania najlepszego stosunku jakości do ceny - tłumaczy w rozmowie z "Rz" Alexander Lauer, dyrektor międzynarodowego działu zakupów w grupie Aldi Nord.

Wojna cenowa pomiędzy największymi sieciami przyspieszyła "dyskontyzację". Oznacza to jednak stopniowe ograniczanie oferty na sklepowych półkach, co stopniowo zaczyna być zauważalne, a będzie problemem zwłaszcza dla producentów - informuje dziennik.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Relacja z wydarzenia Future of Payments 2024

Według "Rz" wojna cenowa między Lidlem a Biedronką wymusiła na dostawcach kolejne rabaty i zmusiła inne sektory rynku do silniejszej aktywności promocyjnej, choć zdaniem wielu ekspertów jednocześnie zdestabilizowała rynek.

Pokazała jednocześnie, że to model dyskontowy dominuje i do niego muszą się dostosować inni gracze, co oznacza większy udział marek własnych i stopniowo zawężanie liczby tego samego typu produktów na półkach do tych najszybciej rotujących.

Klienci są nadmiarem zdezorientowani i naprawdę nie potrzebują siedmiu różnych keczupów do wyboru, choć wszystko oczywiście zależy od kategorii. Choćby w majonezie silne są lokalne przyzwyczajenia co do marek. Ograniczanie oferty w sklepach jest faktem i będzie postępować, a jest to najgorsza wiadomość dla producentów, którzy będą musieli walczyć o miejsce na półce - tłumaczy, cytowana przez "Rz", Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Aldi kasuje marki własne: z 600 do 180

Jak podaje dziennik, sieć Aldi zapowiedziała niedawno strategię upraszczania i wzmacniania portfolio marek własnych, by poprawić ich efektywność. Proces wciąż trwa - z 600 marek własnych sieć Aldi planuje docelowo mieć od 140 do 180.

- W ten sposób realizujemy strategię osiągania najlepszego stosunku jakości do ceny - mówił Alexander Lauer, dyrektor Międzynarodowego Działu Zakupów w Grupie Aldi Nord. Sieć podkreśla, że polscy konsumenci w 2023 r. zaoszczędzili na promocjach około 164 mln zł, co stanowiło 28-proc. obniżkę od ceny regularnej.

Zdaniem cytowanego przez "Rz" Andrzeja Falińskiego, prezesa Forum Dialogu Gospodarczego, dyskonty potrafią przy ograniczonym wyborze generować wysoką sprzedaż. Inne sieci też na to stawiają, wysoka rotacja to warunek pozostania na półce, inaczej znika się ze sklepu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(2)
WYRÓŻNIONE
lol
4 godz. temu
Porównacie w końcu ceny w Polsce i w Niemczech oraz zarobki?
bez paniki
5 godz. temu
Producenci krzyżyków, medalików i różnych wisiorków z podobiznami tzw. świętych w XXI wieku jeszcze nie splajtują.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (2)
lol
4 godz. temu
Porównacie w końcu ceny w Polsce i w Niemczech oraz zarobki?
bez paniki
5 godz. temu
Producenci krzyżyków, medalików i różnych wisiorków z podobiznami tzw. świętych w XXI wieku jeszcze nie splajtują.