Jak wskazano w publikacji, w październiku średnia cena koszyka zakupowego spadła o 20 zł w skali miesiąca, czyli o 6,5 proc. w porównaniu z wrześniem. Średnio za koszyk podstawowych produktów spożywczych trzeba było zapłacić 288,99 zł, przy czym - jak napisano - spadek cen odnotowano w ośmiu sieciach, a w pozostałych pięciu ceny badanych produktów były wyższe niż we wrześniu.
Ceny w sklepach. Oto nowe dane
Z danych ASM SFA wynika, że największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Biedronka (29,04 proc.), natomiast największy wzrost w skali miesiąca zanotowano w sklepach Carrefour (1,45 proc.). Z kolei w ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w siedmiu na 13 analizowanych sieci.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Największy wzrost - jak wyliczyli analitycy - zanotowano w sieci Kaufland, gdzie w porównaniu do października 2023 roku średnia cena wzrosła o 43,16 zł tj. o 16 proc. "Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 2,02 proc. z 283,27 zł w październiku 2023 r. do 288,99 zł w październiku 2024 r" - czytamy.
Wyliczono, że jeśli w koszyku znajdą się najtańsze produkty raportowane spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, kupujący mogliby zapłacić 186,90 zł (mniej o 48,64 zł niż we wrześniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 355,90 zł (mniej o 3,64 zł niż we wrześniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w październiku 2024 r. wyniosła 169 zł i jest ona o 45 zł wyższa niż we wrześniu br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w październiku 2024 r. była wyższa o 27,14 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w październiku 2024 r. droższy o 1,04 proc. niż w 2023 r.
- Patrząc na poszczególne kategorie produktów widzimy, że w październiku, w porównaniu do zeszłego roku, podrożało sześć na 10 badanych kategorii. Wzrosty notujemy między innymi w przypadku mięsa, wędlin, ryb, mrożonek i napojów - wymienił Client Service & Analysis Director ASM SFA Kamil Kruk.
- Z najnowszych danych GUS wynika, że inflacja znów daje o sobie znać, ale pamiętajmy, że wchodzimy właśnie w najgorętszy handlowy okres w roku. Najbliższe tygodnie poprzedzające grudniowe święta będą obfitować w liczne promocje i akcje handlowe, a sieci będą prowadziły wiele działań, którymi postarają się przyciągnąć uwagę klientów - powiedział.
Lidl liderem najtańszych cen
Z październikowego badania wynika, że w ubiegłym miesiącu pozycję lidera najniższych cen zajął Lidl. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 230,09 zł, co oznacza spadek o 50,18 proc., czyli o 17,09 proc. mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu br., należący przed miesiącem do sieci Auchan.
Wyliczono, że różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 1,19 zł (Biedronka) i 6,34 zł (Auchan). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w październiku 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 323,72 zł.
W październiku najwięcej, bo 25 produktów w najniższych cen można było znaleźć w Biedronce. Na kolejnych pozycjach uplasował się Auchan z (siedem produktów), Lidl (trzy produkty i Selgros Cash & Carry (dwa produkty). W sieciach E.Leclerc, Intermarché, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po jednym produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Z kolei najwięcej najdroższych badanych produktów (28) można było w październiku znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasował się sklep POLOmarket (11 produktów). Następnie Aldi i Intermarche (po siedem produktów), Dino i Kaufland (po sześć produktów), Carrefour (cztery produkty) oraz Selgros Cash & Carry (dwa produkty). W sklepach Biedronka, E.Leclerc i Makro Cash & Carry znalazło się po jednym produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
W Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy znalazły się artykuły z takich kategorii jak nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.