"Polacy stopniowo odchodzą od stuprocentowego pragmatyzmu w zakupach na rzecz kierowania się bardziej emocjonalnymi wyborami" - czytamy w raporcie OC&C strategy consultants na temat polskiego handlu, przytaczanym przez wiadomoscihandlowe.pl.
Nie bez przyczyny tytuł raportu brzmi "Zdobywać serca i umysły" Dlaczego? Bo coraz częściej spore znaczenie ma dla nas zaufanie do marki i wartości, jakim się ona kieruje.
Autorzy raportu podkreślają jednak, że sieci handlowe nie mogą zapominać o funkcjonalności. Innymi słowy - pozytywne postrzeganie to jedno, ale nie można oprzeć biznesu tylko na nim. Trzeba mieć też dobry i szeroki asortyment. I w drugą stronę. Dobry asortyment czasami może nie wystarczyć, jeżeli marka jest źle postrzegana.
"Wraz z gwałtownym przyspieszeniem tempa wzrostu dochodu rozporządzalnego zaczęli oni przywiązywać zdecydowanie większą aniżeli wcześniej wagę do sfery emocjonalnego postrzegania sieci" - czytamy w raporcie. To oznacza, że marka ma coraz większe znaczenie dla klientów.
W 2016 roku miało to znaczenie tylko w 9 proc. przypadków. Teraz jest to już 37 proc.
Autorzy raportu wyznaczyli kilka kategorii, w których kilka tysięcy respondentów oceniało poszczególne marki. Zarówno jeśli chodzi o emocje, jak i o czysto pragmatyczne podejście. W ogólnym rankingu najlepszy okazał się Nike, wyprzedzając sieć Rossmann i Empik. Pierwszą piątkę uzupełniły Allegro i Ikea.
Dopiero szóste miejsce zajął Lidl, a Biedronka - dziewiąte. Przedzieliły je jeszcze Castorama i Smyk. Dziesiątkę najlepiej postrzeganych marek handlowych w Polsce zamknął producent i dystrybutor odzieży sportowej - 4F.
Gdyby jednak wziąć pod uwagę tylko emocje, to zdecydowanie zwycięża tutaj Biedronka. "Przekaz oparty na polskości, lokalności i rodzinie oraz wzmocniony jej najszerszą siecią sklepów zapewnia najwyższą premię emocjonalną wśród wszystkich sieci handlowych" - oceniają autorzy raportu.
Jednocześnie wskazują, że Lidl ze swoim podkreślaniem jakości produktów jest pod względem emocji dopiero na 15. miejscu. A nakłady na komunikacje i promocję są przecież podobne.
Jednak całościowo w kategorii handlu produktami spożywczymi to właśnie niemiecka sieć ma lepszy wynik od Biedronki. Dyskonty wyprzedzają inne wielkie sieci - Auchan, Kaufland, Tesco i Carrefour.
W segmencie modowym zwyciężyła Zara, która w tegorocznej edycji zdetronizowała H&M. Trzecie miejsce zajęła sieć Reserved. Z kolei w handlu internetowym bezkonkurencyjne jest Allegro, które wyprzedza Zalando oraz eObuwie.pl.
Wśród drogerii zwyciężył natomiast Rossmann, wyraźnie przed należącym do Jeronimo Martins Hebe. Zdecydowanie najlepsze w kategoriach convenience oraz dom i ogród są kolejno - Orlen oraz Ikea.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl