Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Agata Kalińska
Agata Kalińska
|

Linie kolejowe. PiS odpala program, który zawstydziłby Gierka

1185
Podziel się:

1789 kilometrów linii kolejowych w 14 lat. Koszt - 96 miliardów złotych. Rusza najbardziej ambitny plan budowy linii kolejowych od czasów Edwarda Gierka. Spółka CPK, która ma ten projekt realizować, pochwaliła się właśnie pierwszą podpisaną umową.

Linie kolejowe. PiS odpala program, który zawstydziłby Gierka
CPK chce oddawać do użytku 200 km nowych linii kolejowych rocznie. Czegoś takiego jeszcze Polska nie widziała (PAP, Darek Delmanowicz)

Ta pierwsza umowa nie dotyczy jednak na razie budowy nowej linii. Ani nawet jej zaprojektowania. Na razie jest to umowa na inwentaryzację przyrodniczą. - Mówiąc prościej, w teren rusza armia przyrodników, która będzie przygotowywać tę inwestycję - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Siatka linii kolejowych ma towarzyszyć gigantycznemu lotnisku na kilkadziesiąt milionów pasażerów rocznie, które rząd chce wybudować w Baranowie. Plan jest o tyle ambitny, że ostatnie wielkie inwestycje w nowe linie kolejowe miały miejsce ponad 40 lat temu - w latach 70. powstała Centralna Magistrala Kolejowa i Linia Hutnicza Szerokotorowa.

Natomiast już w wolnej Polsce nasze dokonania na tym polu są więcej niż skromne - przez ponad 25 lat wybudowaliśmy około 50 km linii. Pieniądze wpompowane w polską kolej przez Unię Europejską poszły głównie na remonty linii i nowy tabor.

Zobacz także: mBank webinary odc. 1: Inwestuj jak milioner- to proste!

Teraz powołana przez rząd PiS do życia spółka Centralny Port Komunikacyjny ma ambicje oddawać około 200 kilometrów nowych linii rocznie. - To, co jest nowe w naszym podejściu, to powiedzenie: budujmy wreszcie w Polsce tory kolejowe - tłumaczy Mikołaj Wild.

Harmonogramy gonią

Wild przyznaje, że zadanie nie jest łatwe. Powołuje się na doświadczenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - GDDKiA ma ogromnie doświadczenie w budowaniu nowej infrastruktury liniowej. To, co oni robią średnio w pięć lat, czyli całe przygotowanie inwestycji, my chcemy zrobić w trzy. Czyli pierwszą łopatę na budowie nowych linii chcemy wbić w 2023 r. Wszystkie nasze działania są na to ukierunkowanie i temu podporządkowane - dodaje.

Pierwsze pociągi mają pojechać nowymi liniami za siedem lat, w 2027 r.

Tak zwany komponent kolejowy CPK - czyli mówiąc prościej sieć linii kolejowych prowadzących do lotniska w Baranowie z różnych części Polski - to lwia część całej inwestycji. Wild szacuje, że stanowi około 80 proc. wszystkich wydatków. W wartościach bezwzględnych - ok. 96 mld zł.

Dlatego do niedawna w zarządzie CPK zasiadał człowiek za te inwestycje odpowiedzialny. Jednak miesiąc temu Piotr Malepszak związany ze spółką od początku jej istnienia, pożegnał się ze stanowiskiem.

Mikołaj Wild pytany o przyczyny odejścia Malepszaka odmawia komentarza, powołując się na wiążącą ich dżentelmeńską umowę. Zapewnia, że choć nie powinno to zakłócić prac, to spółka będzie szukała kogoś na jego miejsce. - Na razie ja się zajmuję komponentem kolejowym. Ale docelowo będziemy rozpisywali konkurs na to stanowisko - mówi.

Ruszają prace

Prezes CPK zaznacza, że prace zaczynają się właśnie teraz. Spółka podpisała pierwszą umowę na inwentaryzacje przyrodnicze dla obszaru prawie 26 tys. hektarów terenu wzdłuż planowanej linii dużych prędkości Warszawa-Łódź. - To absolutna podstawa. Badania środowiskowe decydują o sukcesie lub porażce każdego projektu infrastrukturalnego - dodaje.

Ta umowa jest pierwszą z dziewięciu, które CPK planuje podpisać w ciągu najbliższych tygodni. Do końca 2021 r. zostaną przeprowadzone inwentaryzacje przyrodnicze wzdłuż pierwszych 530 km planowanych linii kolejowych. Mowa o w sumie 115 tys. hektarach na terenie województw mazowieckiego, łódzkiego, wielkopolskiego, dolnośląskiego, podkarpackiego, lubelskiego i podlaskiego. Szacowana wartość tych umów to 7,5 mln zł netto.

Natomiast na przełomie września i października spółka CPK chce podpisać umowę na inwentaryzacje przyrodnicze dla terenów przewidzianych pod budowę nowego lotniska wraz z dworcem kolejowym.

- Największy impuls związany z budową przypadnie na lata 2024-2027. Już teraz trzeba przygotować na niego całą gospodarkę - mówi Wild. Szacuje, że do realizacji całego programu będzie potrzebnych około 90 tysięcy pracowników.

"To się jeszcze nie udało"

- To niezwykle ambitne zadanie. Szczególnie w polskich warunkach - komentuje w rozmowie z money.pl ekspert rynku transportowego i prezes fundacji ProKolej Jakub Majewski.

- Oczywiście możemy sobie wyobrazić, że niezbędne analizy są przeprowadzone w terminie i wszystkie urzędy wydają decyzje niezwłocznie. Że na terenach, przez które ma przebiegać linia, nie ma protestów społecznych, oferenci nie składają odwołań w przetargach, a wykonawcy nie mają opóźnień. Można to sobie wyobrazić, tyle że dotychczas żadna duża inwestycja tak nie przebiegła –tłumaczy Majewski.

- Warto przypomnieć, że ze wszystkich kolejowych inwestycji liniowych realizowanych w ostatnich latach ani jednej nie zamknięto w terminie. Ani jednej. Co prawda to nie musi oznaczać, że w tym przypadku też tak będzie, ale doświadczenie podpowiada, że szanse na to są niewielkie – dodaje.

- Nie chcę być źle zrozumiany. Uważam, że nowe linie kolejowe w Polsce są bardzo potrzebne. Ale tempo realizacji inwestycji musi być racjonalne, tak, żeby nie skompromitować samej idei, zanim zdąży wejść w fazę realizacji – wyjaśnia ekspert.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1185)
WYRÓŻNIONE
DDD
4 lata temu
Będzie tak jak z milionem nowych mieszkań, kredytami frankowymi, wrakiem ze Smoleńska, itp. itd. Propaganda sukcesu pierwszego sekretarza PiS jak za Gierka, cenzura w mediach jak za Gomułki, kult jednostki jak za Stalina, ...To już przerabialiśmy.Lepiej weźcie się za służbę zdrowia, oświatę, policję, wojsko - tu nie potrzeba aż takich nakładów a problemy są nierozwiązane od zawsze.
xxxx
4 lata temu
Lotnisko, mierzeja i koleje - dużo gadania i zero efektu. Co zrobili za 5 lat, co zakończyli? Nic.
Eksperte
4 lata temu
Na kolei pracuje kilka firm, które robią wielki szmal, tam się nic nie dzieje, a jak coś zrobią to wiecznie poprawiają. Tam się czas zatrzymał w epoce Gomułki
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1185)
wlkp
4 lata temu
malepszaka wywalili bo o kolei wie tylko to, co łyknął jako miłośnik kolei
Pola
4 lata temu
Ci co daja czerwone lapki w moim odczuciu najwyrazniej woleliby widziec te inwestycje np Niemczech, Berlinie..prawda? Jak mozna byc przecwko rozwojowi Wlasnego kraju? Przeciez to dla korzysci kazdego z nas tutaj. Czy Wy dajacy czerwone lapki widzicie wszystko i wylacznie przez pryzmat POlityki totalnej opozycji? Czy wolicie by obywatele truli sie spalinami z ruchu samochodowego? Czy w ten sposob wyrazacie swoja troske o dbalosc o czyste powietrze i przyszlosc planety???? Czy waszym zdaniem jedynie zamknac kopalnie i zredukowac Polski przemysl do montowni i klienta zakupujacego energie z zachodu to Wasza miara"wysokiego prerstizu" Polski w ramach tzw. "polityki klimatycznej 2050??? Na tym Wam zalezy??????????????
Dziadek Leon
4 lata temu
Polacy to naród,który potrafi w chwilach trudnych postawić na swoim.Po ogromnych zniszczeniach wojennych,nie patrzyli na podziały i politykę,tylko przystąpili do odbudowy zniszczeń.Tym państwom,które nie wierzyły w siłę woli naszego narodu,udowodniliśmy,że POLSKA i NARÓD potrafi wyjść przed inne narody i cel osiągnąć.Tak będzie i teraz.
matel
4 lata temu
BIEDNY REDAKTOR UBOLEWA , ŻE PIS POTRAFI !!!!!!! - Nie wiem co trzeba mieć w głowie żeby być przeciw rozwojowi transoru w Polsce. Tylko , kulawa PO co budować nowe linie kolejowe skoro natura tego nie zrobiła sama.
Robi z Warsza...
4 lata temu
Prawo i Sprawiedliwość ma plan dla Polski. Nie wszystko pewnie się udało i uda ale działają. Opozycja nie ma żadnej wizji i dlatego będzie długo, długo w opozycji. !? -- Popieram inwestycje ! --Żebyście się nie zdziwili, że się uda, bo jak widać PiS spełnia swoje obietnice. Tylko wtedy będziecie klepać, że po co to było, że drogie itd
...
Następna strona