Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. ANA
|

"Lockdown psychologiczny" problemem dla gospodarki. Widać to w najnowszych danych z kart płatniczych

1
Podziel się:

Dla gospodarki gorszy od "małego lockdownu", jak mówi się o ogólnopolskiej żółtej strefie, może być "lockdown psychologiczny", czyli samoograniczanie się obywateli. A najnowsze dane gromadzone przez banki pokazują wyraźny spadek wydatków konsumentów.

"Lockdown psychologiczny" problemem dla gospodarki. Widać to w najnowszych danych z kart płatniczych
Plakat przy wejściu na molo w Sopocie, przypominający o obowiązku noszenia maseczek.

Od soboty w całym kraju wprowadzona została tzw. żółta strefa. Do tego dochodzą powiaty w strefie czerwonej, gdzie obowiązują jeszcze ostrzejsze restrykcje.

Czy nowe ograniczenia odbiją się na gospodarce? Daleko jeszcze do lockdownu z wiosny, ale przedsiębiorcy żyją w niepokoju.

Zdaniem ekonomistów Banku Pekao poważne skutki może przynieść samoograniczanie się obywateli. Narażone są zwłaszcza takie branże jak: gastronomia, rozrywka, podróże, być może również zakupy stacjonarne.

Zobacz także: Koronawirus zaskoczył rząd? Ekonomista ocenia przygotowania do drugiej fali

Pierwsze sygnały "lockdownu psychologicznego" widać w danych o wydatkach kartowych klientów Banku Pekao. W październiku wydatki w restauracjach wyraźnie spadły i odstają od wzorca sezonowego, czyli od tego, jak konsumenci zachowywali się w ubiegłych latach.

To złe wieści dla restauracji i hoteli, które nie mogą odrobić strat spowodowanych pandemią. Coraz mocniej odbija się to na ich zadłużeniu. Według najnowszych danych Krajowego Rejestru Długów zaległości hoteli, restauracji i firm cateringowych wynoszą już blisko 281 mln zł. Przed pandemią, w lutym, było to nieco ponad 213 mln zł, a więc o 68 mln zł mniej.

W danych o wydatkach klientów Pekao widać też słabszy wynik sprzedaży odzieży i obuwia. Za to sprzedaż mebli, RTV i AGD trzyma się mocno.

Jeśli przyjrzymy się danym zbiorczym, a nie w podziale na poszczególne branże, również widać wyraźne pogorszenie. Poniższy wykres przedstawia średnie miesięczne odchylenie wydatków kartowych klientów banku od normalnego wzorca sezonowego. Po fatalnym kwietniu i kiepskim maju, w miesiącach letnich obserwowaliśmy poprawę (odchylenie było mniejsze). Jednak w pierwszej dekadzie października przyniosła spadek wydatków.

Zadyszkę konsumentów widać było już w danych transakcyjnych mBanku za wrzesień. Ekonomiści mBanku również zwracają uwagę, że istotniejszy od samych ograniczeń wprowadzonych w październiku może być efekt pośredni. Kluczowe będzie to, w jaki sposób konsumenci i firmy zareagują na to, co się dzieje.

- Już w ostatnich danych GUS o koniunkturze widać było, że optymizm zaczynał się psuć i można śmiało zakładać, że popsuje się jeszcze bardziej. Wyczerpały się dodatki, które dostawali konsumenci, a do tego, wraz ze wzrostem zakażeń, wraca niepewność - napisali.

Co więcej, w okres zwiększonych zachorowań wchodzimy ze spadkiem w wydatkach konsumenta, które w obecnych warunkach mogą się jeszcze pogłębić. Jak widać na wykresie poniżej, z danych transakcyjnych mBanku wynika, że wydatki konsumentów zarówno na usługi, jak i na towary były we wrześniu mniejsze niż w lipcu i sierpniu.

Zdaniem ekonomistów Credit Agricole, w kontekście najbliższych tygodni kluczowe będą tendencje w zakresie wydatków na usługi, które wiążą się z podwyższonym ryzykiem zakażenia koronawirusem.

Z jednej strony będą one pod wpływem obostrzeń wprowadzonych przez rząd (np. minimalna odległość pomiędzy klientami, limity dotyczące maksymalnego obłożenia obiektów). Z drugiej strony ekonomiści oczekują, że w warunkach rosnącej liczby nowych przypadków zachorowań na COVID-19 popyt ze strony gospodarstw również ulegnie osłabieniu z uwagi na obawę przed zakażeniem. Wśród takich usług można wymienić branżę gastronomiczną, rozrywkową oraz hotelarską.

Ekonomiści Credit Agricole uważają, że wraz z oczekiwanym przez nich pogorszeniem nastrojów konsumenckich oraz rozprzestrzeniającą się epidemią, wartość obrotów we wspomnianych branżach usługowych będzie się zmniejszać, a potencjał do dalszego wzrostu sprzedaży detalicznej i konsumpcji jest ograniczony.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(1)
WYRÓŻNIONE
Nicki nick
4 lata temu
Może czas obniżać ceny a nie je podnosić pod byle pozorem ? Nie psioczcie mi to o kosztach tylko porachujcie szybko jakie marże dotąd stosowaliście, np. na ciuchach?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (1)
Nicki nick
4 lata temu
Może czas obniżać ceny a nie je podnosić pod byle pozorem ? Nie psioczcie mi to o kosztach tylko porachujcie szybko jakie marże dotąd stosowaliście, np. na ciuchach?